Olivenoliens konge tror på bedring efter prisfald

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Øget produktion i Italien og Grækenland kan sænke de historisk høje priser på olivenolie, skriver Bloomberg.

Efter flere år med høje priser på olivenolie kan prisen nu være på vej nedad. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

De høje priser har sendt forbrugerne mod andre olier - med solsikkeolie som den store vinder - men stigende produktion kan lokke dem tilbage til den klassiske olivenolie.

Ifølge EU-Kommissionens tal er prisen på ekstra jomfruolivenolie fra Spanien steget med 18 procent siden sidst år, mens prisen på samme produkt fra Italien og Grækenland steget med 42 og 29 procent.

For Spansk olivenolie betyder det, at prisen har ramt 27,8 kroner kiloet i slutningen af september.

Men produktionen vil stige solidt til 1,9 millioner ton i 2017/2018 viser nye estimater fra EU. Det svarer til over to milliarder liter eller 832 badebassiner efter olympiske mål fyldt med olivenolie.

Især både Italien og Grækenland ser ud til at øge produktionen betydeligt.

- Det vil presse prisen ned, og give markedet et kunstigt åndedræt, siger administrerende direktør for verdens største producent af olivenolie, Deoleo, Pierluigi Tosato, til Bloomberg.

I takt med, at prisen er steget, er forbruget nemlig faldt. Ifølge EU's tal blev der forbrugt 1.462.000 ton olivenolie i EU i 2015/2016, 206.000 ton mindre end året før.

Læs også: Ny test bekræfter kvalitetsfejl i olivenolier

- Mange forbrugere i modne markeder som Spanien og Italien er begyndt at købe billigere olie.

- Når de først er skiftet, så kommer de ikke tilbage med de nuværende priser, siger Pierluigi Tosato til erhvervsmediet.

Bloomberg referere til tal fra Rabobank, der viser, at forbruget af solsikkeolie i Spanien er steget med 140.000 ton og i Italien med 200.000 ton over de sidste fem år.

Samtidig er forbruget af olivenolie faldet med 90.000 og 160.000 ton.

Læs også: Dansk Supermarked stopper salget af seks olivenolier

Rabobank tror dog på, at udviklingen vil vende, hvis prisen på olivenolie falder.

- Olivenolie er de spanske, italienske og græske forbrugeres foretrukne olie. Hvis det bliver billigere, vil de købe det, skriver Rabobank ifølge Bloomberg.

EU-Kommissionen venter, at der vil blive produceret 1.896.000 ton olivenolie i EU, og at forbruget vil stige til 1.533.000 ton.

/ritzau/
Mere om: olivenolie


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Alis livsdrøm blev knust: Nu starter politiker indsamling

Et bageri i Tingbjerg blev lørdag udsat for brutalt hærværk, der ifølge ejeren skyldes, at han nægter at betale beskyttelsespenge. Nu starter politiker støtte-indsamling.

Coop vil give loyale kunder en kontant belønning

Coop indfører rabatordning med inspiration fra Starbucks.

31-årig skudt foran Netto er uden for livsfare

Grød-kæde vil fordoble antallet af butikker

Amazon åbner første kasseløse dagligvarebutik i Seattle

Butikken kombinerer kamerateknologi og sensorer for at spore, hvilke varer kunderne fjerner fra hylderne.

Bager fik smadret butik efter krav om beskyttelsespenge

Nyhedsbrev

Bagerlærling satte pigerne på plads ved DM på hjemmebane

Lørdag blev Danmarks dygtigste lærlinge kåret. Statsministeren overrakte præmier ved DM i Skills.

Pape vil hjælpe butikker til at dele overvågningsbilleder

Købmand om S-forslag til tobakskontrol: Svært at være politibetjente

Rugbrød tilbagekaldes på grund af risiko for kølemiddel

Mænd torpederede menneskemængde og skød ind i supermarked

Socialdemokratiet vil indføre tobaksbevillinger

Gammel medicin og beskidte hylder: Butikker sjusker med håndkøbsmedicin

Restprodukt eller ej: Hakkekødets rejse til køledisken

Det hakkede kød i supermarkedets køledisk er ikke længere et oparbejdet restprodukt.

Arla brager frem i Asien

Nemlig udfordrer Føtex i priskrig

Ny prissammenlignings-annonce viser, at Nemlig er billigst.

27-årig butikschef stjal fra kassen for at dække spillegæld

Så er fuldkorn igen i fokus

1

Grænsehandlende slipper for dyre Dankort-gebyrer

Rema 1000 er Danmarks bedst omtalte brand

Lego har siddet solidt på tronen som Danmarks bedst omtalte brand i mange år, men i år må Lego se sig slået af den norske butikskæde Rema 1000.

Drama ved supermarked: Fra det ene røveriforsøg til det andet

Ulovligt salg af smøger til børn skal kontrolleres bedre

Kræftens Bekæmpelse: Tobakssalgskontrol kan kun blive bedre

Norsk pizzakomet vil åbne i Danmark - igen

Hakkekød trækkes tilbage

Eksperter: Lego er nødt til at tæmme den kinesiske drage

Stor stigning i anmeldelser om rotter

Seksårig sat fast i kassebåndsmaskine i Rema 1000

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse

Befolkningen ønsker cigaretpriser fordoblet

1

Danmark er et billigt land for rygere

Risiko for forurening fra mus i bagerbrød

Irma certificeret i god energi

Netto åbner ny butik i Odense

Defekt flaskeautomat førte til vold

Summerbird køber eksklusiv isfabrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv en del af et nyt netværk - få inspiration til din ledelse - sidste mulighed for tilmelding

Hjælp dine gæster med at finde vej

Michael har afprøvet EL:CONs rotationsordning for lærlinge – nu er han udlært elektriker

Tre nye medarbejdere hos Shark & Co.

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

Plejer du dit virtuelle CV nok?

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Vil elpriserne stige eller falde i 2018?

Ronnie er udlært elektriker hos EL:CON - og vil gerne lære endnu mere...

Dansk mobilbetaling fik et løft af bluetooth

Simas Filters A/S styrker salgsorganisationen

Hvordan sikrer du et bedre match i din rekruttering?

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Få besked når dine gæster ankommer

Q-System introducerer Q-Log

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fødevareministeren på besøg hos Kalu A/S

Fra turistattraktion til detail- og foodservicevirksomhed

Proshop nød godt af uvildig rådgivning

Kom med på Strøget – hovedpulsåren i Aarhus’ detailhandel

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Digital reception

Nyt logo markerer Hosta Industries’ transformation

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Send til en kollega

0.218