23948sdkhjf

Data fra TDC's mobilnetværk kortlægger Aarhus-turisters færden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Samarbejde mellem TDC og VisitAarhus er formentlig bare starten på salg af big data fra mobilnetværk.

For en turistorganisation er det værdifuldt at vide, hvordan turister bevæger sig rundt i en by. Hvor de kommer fra, hvilke steder de besøger, og hvor turen siden går hen.

De oplysninger findes i TDC's mobilnetværk, og derfor arbejder selskabet sammen med VisitAarhus i et nyt projekt.

- Formålet er at se på, hvordan man kan målrette byens tilbud til turister, siger koncerndirektør Marina Lønning, TDC Erhverv.

- Hvordan man kan skabe nye partnerskaber sammen med andre landsdele og give en bedre oplevelse til turisterne og samtidig skabe arbejdspladser og værdi for de handlende i byen, tilføjer hun.

Ved at kigge på statistikkerne har VisitAarhus konkret kunnet se, at byen deler turister med Djursland og Søhøjlandet, men også destinationer på den jyske vestkyst.

Og de oplysninger kan bruges til mere målrettet markedsføring, siger Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

- Vi har allerede talt med vores kolleger i andre kommuner og i regionen om, hvordan vi kan drage nytte af den nye viden, så vi kan lave samlede pakker i produkter og markedsføring, siger han.

Det kan for eksempel være pakker, der kombinerer Fregatten Jylland eller Moesgaard Museum med overnatning i Søhøjlandet, lyder det.

Finans.dk har tidligere beskrevet, at salg af data i form af kundernes bevægelsesmønstre står til at blive et vigtigt forretningsområde for de store teleselskaber i fremtiden.

Læs også: Ny kaffebar sælger kaffe til en 10'er - bliver svinet til af konkurrent

Selskaberne i Danmark er pressede af hård konkurrence på mobilmarkedet og ser sig om efter andre indtjeningsmuligheder.

TDC Group er allerede i dialog med flere andre kommuner om lignende projekter, fortæller koncerndirektøren. Hun vil dog ikke gå i detaljer med indholdet.

Men som mobilbrugere kan vi godt vænne os til, at data om vores bevægelsesmønstre kommer til at spille en større rolle i forhold til at at målrette markedsføring i fremtiden.

- Det er helt klart et rigtig spændende område, og det kommer helt klart til at fylde noget for os i fremtiden, siger Marina Lønning.

Læs også: Ung røver truede med pistol og slap væk med 20.000 kroner

Hun ser for eksempel muligheder i sælge data til detailhandlen eller til brug for trafikplanlægning.

Som bruger af en mobiltelefon kan man dog være sikker på, at data om ens gøren og laden i bybilledet ikke kan spores tilbage til ens telefonnummer, forsikrer Marina Lønning.

- Det kan man være 110 procent sikker på. Det er irreversibelt og anonymiseret netværksdata, og der er ingen persondata i statistikken.

- Det fungerer, som hvis man tæller biler, der kører på vejene. Eller at man med en lagerstatistik kan se, hvor meget mælk der bliver solgt i den enkelte butik.

/ritzau/
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Endnu et trecifret millionminus

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Power åbner i Esbjerg

HiFi Klubben vil charmere kunderne med unik sanseoplevelse

Studier viser, at smagen af mad ændrer sig i forhold til musikken.

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Nyhedsbrev

Bang & Olufsen får tæsk på børsen efter ny nedjustering

Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Bang & Olufsen forventer, at salget det seneste år er faldet med 13-14 procent. Det knirker særligt i Europa.

Ny storaktionær i B&O

Kunsthaldirektør: Weiwei-sag handler om ophavsret

10-4 til omsætningen i byggekæde

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Power-åbning tiltrak endnu engang massive køer

Det overgik alle forventninger, da Power åbnede i Køge, fortæller direktør.

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Apples salg af iPhones fortsætter med at falde

Telenor varsler offensiv efter tab af 36.000 kunder

1

Bilforhandler får forhøjet bøde i sag om kontante betalinger

Kontante betalinger på 50.000 kroner og derover er forbudt. Østjysk forhandler overtrådte hvidvask-loven 28 gange.

Lego topper listen for godt omdømme - igen

1

B&O sætter salgspris på hovedsæde

Ny Samsung-telefon hentes tilbage efter skærmproblemer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.237