23948sdkhjf

Data fra TDC's mobilnetværk kortlægger Aarhus-turisters færden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Samarbejde mellem TDC og VisitAarhus er formentlig bare starten på salg af big data fra mobilnetværk.

For en turistorganisation er det værdifuldt at vide, hvordan turister bevæger sig rundt i en by. Hvor de kommer fra, hvilke steder de besøger, og hvor turen siden går hen.

De oplysninger findes i TDC's mobilnetværk, og derfor arbejder selskabet sammen med VisitAarhus i et nyt projekt.

- Formålet er at se på, hvordan man kan målrette byens tilbud til turister, siger koncerndirektør Marina Lønning, TDC Erhverv.

- Hvordan man kan skabe nye partnerskaber sammen med andre landsdele og give en bedre oplevelse til turisterne og samtidig skabe arbejdspladser og værdi for de handlende i byen, tilføjer hun.

Ved at kigge på statistikkerne har VisitAarhus konkret kunnet se, at byen deler turister med Djursland og Søhøjlandet, men også destinationer på den jyske vestkyst.

Og de oplysninger kan bruges til mere målrettet markedsføring, siger Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

- Vi har allerede talt med vores kolleger i andre kommuner og i regionen om, hvordan vi kan drage nytte af den nye viden, så vi kan lave samlede pakker i produkter og markedsføring, siger han.

Det kan for eksempel være pakker, der kombinerer Fregatten Jylland eller Moesgaard Museum med overnatning i Søhøjlandet, lyder det.

Finans.dk har tidligere beskrevet, at salg af data i form af kundernes bevægelsesmønstre står til at blive et vigtigt forretningsområde for de store teleselskaber i fremtiden.

Læs også: Strøget i Aarhus får ny, spektakulær juleudsmykning

Selskaberne i Danmark er pressede af hård konkurrence på mobilmarkedet og ser sig om efter andre indtjeningsmuligheder.

TDC Group er allerede i dialog med flere andre kommuner om lignende projekter, fortæller koncerndirektøren. Hun vil dog ikke gå i detaljer med indholdet.

Men som mobilbrugere kan vi godt vænne os til, at data om vores bevægelsesmønstre kommer til at spille en større rolle i forhold til at at målrette markedsføring i fremtiden.

- Det er helt klart et rigtig spændende område, og det kommer helt klart til at fylde noget for os i fremtiden, siger Marina Lønning.

Læs også: Ønskebørn åbner stor butik midt i Århus

Hun ser for eksempel muligheder i sælge data til detailhandlen eller til brug for trafikplanlægning.

Som bruger af en mobiltelefon kan man dog være sikker på, at data om ens gøren og laden i bybilledet ikke kan spores tilbage til ens telefonnummer, forsikrer Marina Lønning.

- Det kan man være 110 procent sikker på. Det er irreversibelt og anonymiseret netværksdata, og der er ingen persondata i statistikken.

- Det fungerer, som hvis man tæller biler, der kører på vejene. Eller at man med en lagerstatistik kan se, hvor meget mælk der bliver solgt i den enkelte butik.

/ritzau/
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Byggemarked får et løft i ny bygning

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Kæde har haft succes med salg af maling

Ægtepar gennem 50 år arbejder stadig fuldtid på elektronikforretning

Butik og lager raseret af indbrudstyve

Hvidevarekæde lukker forretning

Nyhedsbrev

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Labtech træder til efter butikslukning

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Fotobutik er kommet væk fra den skjulte beliggenhed

200 sjællandske butikker skal samles på én handelsplatform

Lørdagsarbejde skal mindske ventetid på høreapparater

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Pladebutik lukker i Aalborg

Vil styrke engagement med omverdenen: Salling Group ansætter public affairs-profil

1

Forbrugerombudsmand advarer mod netbutik med mystisk bagmand

Højesteret skærper straffen for ulovlige bilannoncer

Toyota Danmark og K.W. Bruun Import får højere bøder i sag rejst af Forbrugerombudsmanden.

1

Forbyd fyrværkeri til privat brug: Det skader børn og dyr

En borgerforslag mod fyrværkeri til privat brug møder opbakning

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

Nu kommer tv-skærmen der kan rulles sammen

Ny hvidevare-chef vil styrke erhvervsdelen

Efter et år: Nu kan byggeriet af Biltema begynde

Torsdag blev værste børsdag for Apple i syv år

Fysiske medier har haft en elendig jul i Storbritannien

Lunken iPhone-modtagelse svækker Apples salgsforventninger

Her er Bang & Olufsens nye CFO

1

Staten har tjent milliarder på biler trods lavere afgifter

Flere dronevirksomheder i Danmark

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Flotte svendeprøvekarakterer til Jonathan fra EL:CON i Hornslet

TrueCommerce udnævnt som Challenger i Gartners Magic Quadrant!

Medalje til Mikkel - udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

3 tips til stabilt internet på arbejdspladsen

Ingmars er udlært elektriker hos EL:CON - med to flotte 12-taller

Send til en kollega

0.171