23948sdkhjf

Modeuge: København er Skandinaviens førende modeby

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den københavnske modeuge tiltrækker norske og svenske brands. Vigtigt slag for dansk modeindustri, lyder det.

De nyeste trends inden for dansk design skal vises frem til verdenspressen, når Copenhagen Fashion Week lørdag skydes i gang.

De københavnske catwalks vil dog også byde på flere norske og svenske brands, hvilket ifølge modeugens direktør, Camilla Frank, er vigtigt for at markere København som en førende modeby.

- Det er en kæmpe bekræftelse af, at København har en værdi som modeby for andre end os selv, siger Camilla Frank.

Hun bakkes op af modeforsker Else Skjold, der er adjunkt i design og bæredygtighed på Designskolen Kolding.

Læs også: Michael Kors køber det italienske modehus Gianni Versace

- Der har længe været den klassiske kamp om, hvem der var bedst i Skandinavien. Det er et rigtig godt tegn for den københavnske modeuge, at den kan tiltrække prestigefyldte svenske brands, siger Else Skjold.

Et af de brands, der har bidt mærke i værdien af København som modeby, er det verdensomspændende, svenske mærke J. Lindeberg, der især er kendt for sine sportskollektioner.

Kreativ direktør Jens Werner står i spidsen for mærket og har besluttet kun at fremvise deres nye kollektion på den københavnske catwalk.

Læs også: Matas åbner dørene for nyt grønt koncept

- Det var mit hovedmål at fremvise Lindebergs nye kollektion i en anderledes setting og gøre det klart, at vi har udviklet os i en ny retning. Det kan vi bedst i København, forklarer Jens Werner.

Men vil København beholde titlen som Nordens førende modeby, så skal dansk design satse langt mere på bæredygtighed, lyder det fra Else Skjold.

- På den ene side sælger de danske brands rigtig godt, men på den anden side er der under radaren udbredt bekymring for, om man rykker stærkt nok i forhold til bæredygtighed, forklarer Else Skjold.

Derfor bør branchen i højere grad samarbejde om bæredygtige tendenser, så også de mindre ressourcestærke tøjmærker kan være med.

Ifølge Camilla Frank er bæredygtighed allerede en fast integreret del af den danske modeindustri. Den største udfordring er i stedet at få udbredt flere danske brands internationalt, lyder det.

/ritzau/

Mere om: København | mode | modeuge


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Historisk tøjbutik lukket i Roskilde

I sin tid var det en af Roskildes største arbejdspladser.

Louis Nielsen åbner ny butik på Amager

Ny ledelse på vej hos Ilse Jacobsen, Hornbæk

Politisamarbejde afslører bande bag millionrøveri i Illum

14 østeuropæere er sigtet for flere røverier i Europa, herunder et millionrøveri mod en urforhandler i Illum.

Gæld og underskud lukker stormagasinet Sears

Den kendte amerikanske stormagasinkæde Sears har måttet søge konkursbeskyttelse. Det skriver Reuters.

Skoringen har samlet næsten 80.000 kroner ind til Støt Brysterne

Nyhedsbrev

Verdens bedste målmand bliver sundhedsambassadør for Louis Nielsen

Dansk Mode & Textil uddeler ny pris til to mode-kometer

Coop åbner selvstændig butik med børnetøj

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik, som muligvis skal blive til en hel kæde.

Supermarkeder går i krig med Tiger og Normal

Konkurrenter har ædt sig ind på supermarkedernes nonfood-kategori. Nu skal det tabte erobres tilbage.

Designfirma fik ordrer fra Europa og Asien

Lokal købmand indgår online apoteker-aftale

Ny Jysk åbner nær sjællandsk hovedby

Kvickly indgår samarbejde med apotekerkæde

Kasi-Jesper vinder Pandora-sag om skattesmæk på 245 millioner

Højesteret kommer frem til et andet resultat end landsretten i sag om Jesper "Kasi" Nielsens skattesmæk.

Zalando lancerer skønhedprodukter til mænd

Nike var tæt på at droppe NFL-stjerne

Ny kædedirektør: Vi skal have en større bid af markedet

Søren Pedersen, der for nyligt tiltrådte som administrerende direktør hos Nyt Syn, har omgående skruet op for opbakningen til de lokale butiksejere.

Tønder får et nyt butikscenter

H&M viser interesse for storbutik i Næstved

Politikerne vil inddrage byens handlende i beslutningen om, hvor en ny storbutik skal placeres.

Vokseværk for optikerkæde

Dansk Outlet åbner i Tønder

Nu tager H&M penge for plastikposer

Butik Aase reddet

Pels-leverandør til Kopenhagen Fur ramt af konflikt

Ikonisk højhus kan sætte Ikast-Brande på landkortet

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Allergirisiko: Der er parfume i masser af makeup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Hørkrams efterårsmesse: Mød Kalu på stand nr. 302 i Bella Center

Send til en kollega

0.242