Modeuge: København er Skandinaviens førende modeby

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den københavnske modeuge tiltrækker norske og svenske brands. Vigtigt slag for dansk modeindustri, lyder det.

De nyeste trends inden for dansk design skal vises frem til verdenspressen, når Copenhagen Fashion Week lørdag skydes i gang.

De københavnske catwalks vil dog også byde på flere norske og svenske brands, hvilket ifølge modeugens direktør, Camilla Frank, er vigtigt for at markere København som en førende modeby.

- Det er en kæmpe bekræftelse af, at København har en værdi som modeby for andre end os selv, siger Camilla Frank.

Hun bakkes op af modeforsker Else Skjold, der er adjunkt i design og bæredygtighed på Designskolen Kolding.

Læs også: Modeuge-direktør: Ikke så vigtigt at ligne klassisk model

- Der har længe været den klassiske kamp om, hvem der var bedst i Skandinavien. Det er et rigtig godt tegn for den københavnske modeuge, at den kan tiltrække prestigefyldte svenske brands, siger Else Skjold.

Et af de brands, der har bidt mærke i værdien af København som modeby, er det verdensomspændende, svenske mærke J. Lindeberg, der især er kendt for sine sportskollektioner.

Kreativ direktør Jens Werner står i spidsen for mærket og har besluttet kun at fremvise deres nye kollektion på den københavnske catwalk.

Læs også: Medstifter af Lagkagehuset opgiver tøjforretning

- Det var mit hovedmål at fremvise Lindebergs nye kollektion i en anderledes setting og gøre det klart, at vi har udviklet os i en ny retning. Det kan vi bedst i København, forklarer Jens Werner.

Men vil København beholde titlen som Nordens førende modeby, så skal dansk design satse langt mere på bæredygtighed, lyder det fra Else Skjold.

- På den ene side sælger de danske brands rigtig godt, men på den anden side er der under radaren udbredt bekymring for, om man rykker stærkt nok i forhold til bæredygtighed, forklarer Else Skjold.

Derfor bør branchen i højere grad samarbejde om bæredygtige tendenser, så også de mindre ressourcestærke tøjmærker kan være med.

Ifølge Camilla Frank er bæredygtighed allerede en fast integreret del af den danske modeindustri. Den største udfordring er i stedet at få udbredt flere danske brands internationalt, lyder det.

/ritzau/

Mere om: København | mode | modeuge


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

H&M's Arket åbner butik i lufthavnen

Arket får en stor butik med café i Kastrup Lufthavn.

Organisationer råber smykkeindustrien op på valentinsdag

Studie: Stoffer fra madpapir og regntøj påvirker stofskiftet

Lokkede 13-årig pige til at stjæle

Politiet har fundet ejeren af damejakke med en formue i lommerne

Tøj og sko på udsalg trak forbrugerpriserne ned i januar

Nyhedsbrev

Genbrugsjakke havde tusindvis af euro i lommen

Kirkens Korshær i Ruds Vedby havde et mere end almindeligt godt fund hængende på bøjlerne.

Succesfuldt loppesupermarked for børnefamilier åbner i Slagelse

Loppesupermarked for børnefamilier har globale ambitioner

Færre kunder i amerikanske shopping-centre rammer Pandora

Pandora øger smykkesalget trods færre butikker

Pandora øgede omsætningen med 12 procent og hævede også overskuddet i 2017. Antallet af butikker skrumper.

IC Group sælger mindre men tjener mere

Tøjkoncernen IC Groups omsætning faldt i første halvår. Til gengæld blev driften forbedret.

Modeuge-direktør: Ikke så vigtigt at ligne klassisk model

Bahne dropper børnetøj efter godt regnskab

Matas-købmand starter konkurrerende kæde

Smykkebutik åbner på Ro’s Torv

Helsingør-apoteker ramt af hærværk

Zizzi udvider med butik i Skive

Danske modehuse tjener flere penge

Detailhandelen oplever bedring, selv om danskerne fortsat handler mere på nettet.

H&M utilfreds trods salg for 200 milliarder svenske kroner

Matas udvider apotekssamarbejder

Modeuge: København er Skandinaviens førende modeby

Den københavnske modeuge tiltrækker norske og svenske brands. Vigtigt slag for dansk modeindustri, lyder det.

Luksusbutikker har kronede dage i Danmark

Tøj-eksport til Tyskland fordoblet på ti år

På bare ti år er eksporten fordoblet og er på det højeste niveau nogensinde.

Vildsvin angriber mannequindukker i tøjbutik i Tyskland

Norge forbyder mink- og rævefarme som første nordiske land

Deichmann vil til at tage penge for plastikposer

Pandora-aktien styrtbløder efter nye salgstal og strategi

Anders Boye skifter skibsmaling ud med smykker

Skobutik reddet fra ophør

Tøjbutik konkurs

Netsvindlere fortsætter år efter år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Victor er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

ISO 9001:2015 til Alux

Mobiliteten på arbejdsmarkedet er højere end nogensinde!

Spørg Cabis eksperter gratis om fx fleksjobregler

Får du som fortjent?

Hvordan ser vores kernekompetencer ud?

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Sæt fokus på kompetencerne hos din nydanske medarbejder

JEROS A/S på messer worldwide

Andreas er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Undgå misforståelser når I ansætter en nydansker

Ergonomi i fokus

Svensk grossist søger sunde/øko/vegan hygiejne-, børne- og kæledyrprodukter

Så meget koster den nye ordning – Praktikplads-AUB din virksomhed!

Cabi-kursus 17. april: Forebyg og håndter stress

Forbo inspirerer til bæredygtigt design

Er stregkoden en støvet oldsag, der bliver fejet væk af onlinehandlen?

Innovativ svensk virksomhed søger producent af miljørigtige hygiejneartikler til kvinder

CASE: Fejl i fjernvarmeanlæg betød stort overforbrug

PALOMAT® styrker salgsteamet

Vejen til nye medarbejdere kan gøres nemmere med Cabis overblik

Certificeret energiledelsessystem giver god energi i Irma

Prolink - Roller Top:

Nye delikate tørpestoer fra Kryta

Rasmus er udlært elektriker hos EL:CON i Nr. Aaby

Send til en kollega

0.291