Modeuge: København er Skandinaviens førende modeby

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den københavnske modeuge tiltrækker norske og svenske brands. Vigtigt slag for dansk modeindustri, lyder det.

De nyeste trends inden for dansk design skal vises frem til verdenspressen, når Copenhagen Fashion Week lørdag skydes i gang.

De københavnske catwalks vil dog også byde på flere norske og svenske brands, hvilket ifølge modeugens direktør, Camilla Frank, er vigtigt for at markere København som en førende modeby.

- Det er en kæmpe bekræftelse af, at København har en værdi som modeby for andre end os selv, siger Camilla Frank.

Hun bakkes op af modeforsker Else Skjold, der er adjunkt i design og bæredygtighed på Designskolen Kolding.

Læs også: Højtprofileret luksussupermarked i Illum lukker

- Der har længe været den klassiske kamp om, hvem der var bedst i Skandinavien. Det er et rigtig godt tegn for den københavnske modeuge, at den kan tiltrække prestigefyldte svenske brands, siger Else Skjold.

Et af de brands, der har bidt mærke i værdien af København som modeby, er det verdensomspændende, svenske mærke J. Lindeberg, der især er kendt for sine sportskollektioner.

Kreativ direktør Jens Werner står i spidsen for mærket og har besluttet kun at fremvise deres nye kollektion på den københavnske catwalk.

Læs også: Modehistorien på besøg i Rødovre Centrum

- Det var mit hovedmål at fremvise Lindebergs nye kollektion i en anderledes setting og gøre det klart, at vi har udviklet os i en ny retning. Det kan vi bedst i København, forklarer Jens Werner.

Men vil København beholde titlen som Nordens førende modeby, så skal dansk design satse langt mere på bæredygtighed, lyder det fra Else Skjold.

- På den ene side sælger de danske brands rigtig godt, men på den anden side er der under radaren udbredt bekymring for, om man rykker stærkt nok i forhold til bæredygtighed, forklarer Else Skjold.

Derfor bør branchen i højere grad samarbejde om bæredygtige tendenser, så også de mindre ressourcestærke tøjmærker kan være med.

Ifølge Camilla Frank er bæredygtighed allerede en fast integreret del af den danske modeindustri. Den største udfordring er i stedet at få udbredt flere danske brands internationalt, lyder det.

/ritzau/

Mere om: København | mode | modeuge


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Intersport-butik bliver til Sport 24

Den stormombruste tidligere Intersport-butik i Lemvig er endelig blevet en del af en ny kæde.

Kommune: Tøjbutikker hører til i midtbyen

Farvestrålende dansk tøjmærke fortsætter voldsom vækst

2

Kritik af nye butikker i Aarhus’ latinerkvarter

- Det bliver mere af det samme – tøjmærker fra København, der får en filial her, eller en Matas, siger ejer af nabobutik.

E-handel får et løft med Danmarks største pakketerminal

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Sportsbutik indgår samarbejde med håndboldklub

Nyhedsbrev

Babysam vender tilbage til Horsens

Elektronisk skiltning skal øge salg

Blev overtalt af kunde til at åbne webshop

Wagner-butikker smelter sammen

Bortvist direktør skal betale efter droppet sag mod Hummel

Kvinde dømt for syvende gang efter tyveri fra H&M

Jollyroom går ind i Tyskland

Lanceringen er sket på rekordtid.

Adidas vil lukke butikker

Det berømte sportsmærke satser stort på online-handel.

Fitness- og tøjbutik åbner i Odense

Bestseller snupper mærke fra French Connection

Outdoor åbner igen: Har landet sikreste prøverum

Virksomheder melder om øget tab til kopibrands

En ny undersøgelse viser, at 47 pct.af virksomheder mister indtægter på grund af piratkopiering og forfalskning.

Brudeforretning vil samle Vejle om kongeligt bryllup

H&M åbner bryllups-shop

The Wedding Shop sælger brudekjoler fra 199 kroner.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Stjal apotekervarer for 2400 kroner

Store butikker støtter strammere tobakslov

En række idéer til at skærpe lovgivningen på tobaksområdet møder opbakning fra de store butikskæder og politikerne. De små kiosker frygter dog effekterne.

Formandskampen i Coop tager til

Gammel smykkeforretning drejer nøglen om

Matas i Vordingborg er flyttet

Modehuset Versace lægger pelsen på hylden

Sephora sætter fokus på samspillet mellem butik og online

75 år med guldsmed

Kraftig vækst koster overskud for tøjgiganten Zalando

Louis Nielsen i Ringsted præsenterer ny chefoptiker

Din Tøjmand i Frederiksværk får ny medejer

1

Omsætning er eksploderet for Boozt

Specialmaskiner stjålet i Nyt Syn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Effektiv logistik hos FødevareBanken støtter socialt udsattes behov

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

Grillvejr

Idrætshal køber nyt køle- og fryserum.

Skal du søge midler via InnoBooster?

Nye FUGA-rammer giver optimal beskyttelse af el-installationen

Unik overdækning til cafeens gæster

International B2B matchmaking - hvordan finder du en leverandør i udlandet?

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Skab tillid med klima ikon

Plastkasser

Gourmet - er det noget for dig?

Hygiejne vægtes højt på alle bedrifter.

Mød Ruko på Ejendomsmessen

Slut med at genbruge stregkoder

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Udviklingen af Dagmarhus giver unikke restaurationsmuligheder

Styrk din samhandel med Cross Docking!

Kursus 29. august: Den svære samtale om sygefravær og mistrivsel

Dansk teknologi og ekspertise vejer tungt i udlandet

Fag med pensler og malerruller lyser op og skaber fokus

Send til en kollega

0.222