Modeuge-direktør: Ikke så vigtigt at ligne klassisk model

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I modeugen i København var der plads til mange slags modeller og forskellige shows, fortæller direktør.

Modeugen i København var præget af en stor diversitet blandt modellerne og kreative designere med alternative shows, der ikke bare foregik på catwalken.

Det fortæller Copenhagen Fashion Weeks direktør, Camilla Frank, på modeugens sidste dag, fredag.

- Jeg har set en meget stor diversitet på catwalken, som viser alle mulige forskellige personligheder. Det er ikke så vigtigt, at man ligner en klassisk model.

- Man skal bare have en stærk personlighed, og det synes jeg egentlig er super interessant.

- Det falder også godt i tråd med, at personlighed er meget vigtigere, end at man ligner et bestemt glansbillede. Det er ikke særlig moderne mere. Jeg synes, at denne modeuge har været med til at bakke op om den tendens, siger hun.

Modebranchen er flere gange blevet beskyldt for at være skyld i spiseforstyrrelser blandt modeller, fordi de kræver, at modellerne er ultratynde.

Ved modeugen i august sidste år havde flere modelbureauer 16-årige modeller til et sundhedstjek, som involverer et længere interview med en fagperson.

Ifølge Camilla Frank er flere begyndt at lægge vægt på meget andet end modellernes vægt.

Læs også: Produktion af tøj er blevet en stor miljøsynder

- Der er ikke nogen, som ikke kan være modeller. De har været gode til at bruge modeller i alle farver, højder og størrelser. Du må gerne have en skæv næse. Det vigtigste er din udstråling, siger hun.

I løbet af modeugen er 28 shows blevet afholdt. Camilla Frank oplevede flere shows, som eksperimenterede med formen.

- Der er en stor kreativt i den måde, man har vist sin kollektion. Det kan være alt fra et danseshow til en præsentation af nogle kollektioner inde i et hotelværelse, hvor man laver små scener og man føler, at man beskuer en film.

- Man behøver ikke lave et klassisk catwalk-show, siger hun.

Læs også: Ny app skal hjælpe modebutikker med at optimere indkøb

Modeugen får dog også kritik fra Designskolen i Kolding og Herning. Skolerne mener ifølge DR Syd, at prisen for at have en stand eller et show er så høj, at de nye, unge designere ikke har råd til at være med.

Camilla Frank påpeger dog, at modeugen kun får 25 procent i støtte fra kommunen, mens modeugen skal finde resten af pengene selv. Desuden har modeugen allerede en talentscene.

- Først og fremmest har vi en scene, der er målrettet unge designtalenter. Tanken er, at vi muligvis til næste sæson gør scenen åben for ansøgninger, så alle kan byde ind, siger hun.

/ritzau/
Mere om: mode | modeuge


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Se billederne: Spektakulær åbning af Magasin i Aalborg

Køen strakte sig fra Gabels Torv gennem Fjordgade og helt op i Nørregade, da Magasin åbnede i Aalborg.

Lunt efterår rammer tøjsalget

Salget af efterårs- og vintertøj lader vente på sig. Store tøjfirmaer melder om stagnerende salg.

Pels-leverandør til Kopenhagen Fur ramt af konflikt

Nu genåbner Friis Shoppingcenter i Aalborg

Efter knapt to års renovering slår Friis Shoppingcenter dørene op til et helt nyt center med Magasin som ankerlejer, ny indretning, ny facade og en ny måde at tænke detailhandel på.

Rygter om opkøb sender Pandoraaktier i vejret

Kan smykkevirksomheden Pandora være ved at blive opkøbt?

Ansatte hos Amazon anklages for bestikkelse

Kinesiske ansatte har angiveleligt modtaget op til 12.000 kroner for at slette dårlige anmeldelser og udlevere fortrolig kundedata.

Nyhedsbrev

Lokal optiker åbner Nyt Syn i Støvring

Efter 14 år som optiker i byen åbner Louise Hagh nu sin egen Nyt Syn i Støvring.

3

Lidl offentliggør leverandørkæde for tøj og sko

Som den første dagligvarekæde i Danmark offentliggør Lidl i dag en liste over de ca. 650 virksomheder, der producerer kædens private-label-sortiment af tøj og sko.

Succesfuld start i Aalborg: Salling Rooftop har rundet 100.000 besøgende

Sådan klarer de danske virksomheder sig på Facebook

Ny undersøgelse har kigget på de 100 mest populære virksomheder i Danmark. Smykkefirma har flest likes.

Hvem har Danmarks bedste kundeklub?

Ny undersøgelse viser, at Imerco giver sine medlemmer syv gange højere pointsats end Coop, men at Coop alligevel har kundeklubben med den tredjestørstårlige besparelse.

Magasin satser på ny gadget-afdeling

Magasin du Nord vil gøre danskerne smartere med intelligente dørklokker og kæledyrskameraer.

Ny tendens: Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge

Nye deleportaler har set dagens lys, bryllupsforretninger udlejer kjoler og apoteker udlejer brystpumper. Deleøkonomien er på vej frem.

Jorden brænder under Debenhams

En stenrig canadisk familie kan blive Magasins nye ejere, og det vil være et godt match, vurderer ekspert.

Ikonisk højhus kan sætte Ikast-Brande på landkortet

Brande by kan gro 320 meter: Byråd siger ja til Europas næsthøjeste bygning

Tøjkoncernen Bestseller har planer om at bygge nyt hovedkvarter i Brande, der skal være højere end Eiffeltårnet.

Borgmester: 320 meter høj bygning bliver et stort aktiv

Byrådet i midtjyske Ikast-Brande Kommune baner med lokalplanforslag vejen for Vesteuropas højeste bygning.

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Bestseller-by vokser kraftigt igen

Planerne om en ny Bestseller-by med skyskraber, 60 butikker, skoler og hotel er blevet endnu mere ambitiøse.

Nike-reklame deler vandene i USA

Flere modehuse fjerner pels fra salg og produktion

Nogle af de største modehuse har stoppet salg af ægte pels. Nu følger britiske Burberry trop.

Copenhagen Fashion Week har fundet sin nye direktør

Efter en længevarende proces kan Copenhagen Fashion Week nu offentliggøre sin nye adm. direktør.

Allergirisiko: Der er parfume i masser af makeup

Udstødt NFL-quarterback bliver ansigt på Nikes nye kampagne

Didrik i Thisted findes nu i mini-udgave

Noa Noa lukker i Holbæk

Tøjvirksomhed samler aktiviteterne i København

Plaget auktionshus' økonomi er baseret på lån til partnere

Fyret Pandora-topchef tager en pause efter intens periode

Ny app skal hjælpe modebutikker med at optimere indkøb

1

B&O vil have Pandora-direktør i bestyrelsen

Smykkegigant startede med én butik i Danmark

H&M klar til åbning i Nykøbing

Ilse Jacobsen med ringeste regnskab i 10 år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hollandsk engrosvirksomhed med salg af trælegetøj og skolemøbler, søger nye mærker

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Skab tillid med klima ikon

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Seminar: Rundt om Dynamics 365

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktobe...

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Et litauisk firma søger leverandører eller producenter af køkkenvask i rust...

Hvad er din drøm?

Send til en kollega

0.256