23948sdkhjf

Veganere erobrer supermarkeder og menukort

Flere er bevidste om, at kødavl belaster klimaet. Restauranter holder vegansk uge. Veganermad er blevet for alle. Det mærker især supermarkederne.
Frikadellerne er sendt ud af køkkenet, og ind kommer tofupølser og soyaschnitzler.

Et stigende antal forbrugere fravælger kød, fisk, æg og mælkeprodukter for at leve vegansk, og det afspejler sig i supermarkedernes varesortiment og på restauranternes menukort.

For første gang holder Dansk Vegetarisk Forening fra mandag vegansk uge, "Veggieweek - en uge med plantebaserede spiseoplevelser". Cirka 40 restauranter er tilmeldt, og det glæder foreningens formand, Kenneth Ibsen, at restauranter i det meste af landet er med på idéen.

- Formålet er at få flere restauranter og forbrugere til at få øjnene op for, at man kan få en god spiseoplevelse alene baseret på planter. Heldigvis kan vi se, at det både er restauranter i større og mindre byer, der er tilmeldt, siger han.

Ingen kender det præcise antal veganere i Danmark, men vegetarforeningen anslår, at det drejer sig om godt 25.000. Dertil kommer et uvist antal, der holder kødfrie dage.

En undersøgelse fra Coop, der driver blandt andet SuperBrugsen, Irma og Fakta, har tidligere vist, at 28 procent mindst har én kødløs dag om ugen. I 2010 drejede det sig om 17 procent.

Det er især en større bevidsthed om, at produktionen af kød belaster klimaet, der får flere til at vælge alternativer, siger Kirsten Poulsen, fremtidsforsker og direktør hos firmaet Firstmove.

- Fravalget af kød handlede engang mest om, at det var synd for dyrene. Dyrevelfærd er stadig betydningsfuldt, men de seneste år er der kommet andre temaer ind.

- Rigtig mange er optaget af bæredygtighed og tror på, at vi kunne brødføde hele verden, hvis vi udelukker kødet og kun spiser grønt, siger Kirsten Poulsen.

Og den tendens vil vokse, for flere er optaget af, at de gerne vil være hensynsfulde og ansvarlige forbrugere. Derfor går de skridtet videre og undgår alle animalske produkter.

- For nylig talte jeg med en kødrestaurant, der fortalte, at deres fjerde bedst sælgende ret er en veganerburger. Det buldrer derud, og det vil fortsætte, for det er en adfærdsændring og ikke et modelune, siger Kirsten Poulsen.

Tendensen afspejles i detailhandlen. I Coops butikker er antallet af veganske varer steget med 37 procent fra 2016 til 2017, oplyser analysechef Lars Aarup. Men dog udgør de kun et par promille i forhold til det samlede udbud.

- Danmark er ikke ved at blive vegansk, men kød spiller en anden rolle i dag. Man kan sagtens spise grønt om tirsdagen og bøffer om fredagen, eller bare generelt tilberede måltider, hvor kødet ikke er det bærende, siger Lars Aarup.

Også Aldi er gået med på veganerbølgen og sælger blandt andet vegansk smørepålæg og plantebaserede tofupølser.

- Ikke bare i Danmark, men i hele Europa er der en bevægelse af forbrugere, som er optaget af, hvad der sker, hvis vi fortsætter en livsstil med mange animalske produkter. De ved, hvordan verden hænger sammen og er derfor mere bevidste om deres valg, siger vicedirektør Thomas Bang.

De veganske varer sælger bedst i Østdanmark, men resten af landet er godt med.

/ritzau/
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156