Nordiske forbrugere og virksomheder sammenligner priser på livet løs

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

De nordiske lande adskiller sig fra resten af Europa.

De senere år har den ene prissammenligningsside efter den anden set dagens lys.

Det har gjort det nemmere for forbrugere at sammenligne priser, så de er sikre på at få det bedste tilbud med hjem – og forbrugerne benytter sig i stor stil af muligheden. Det er nogle af resultaterne fra en undersøgelse foretaget af Goldsmith University på vegne af Adobe, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Goldsmith har undersøgt forbrugere og marketingschefer fra fem europæiske regioner med henblik på at blive klogere på virksomheders og forbrugeres forhold til at sammenligne priser.

Undersøgelsen viser, at de nordiske virksomheder i langt højere grad end i resten af Europa opfordrer deres kunder til at sammenligne priser. 55 procent af de adpurgte marketingschefer i Norden svarer, at de opfordrer kunder til at lave research og bruge prissammenlingssider.

Dette er blot tilfældet for i gennemsnit 39 procent, hvis man ser samlet på de europæiske regioner.

Læs også: E-handel ændrer vores byer

Nordisk direktør for Adobe Experience Cloud, Franck Attia, peger på, at de nordiske virksomheder er dybt bevidste om at tilbyde god og transparent kundeservice:

- De nordiske virksomheder ved, at den moderne forbruger stiller høje krav til gennemsigtighed – særligt når det handler om priser og tilbud. Marketingschefer i Norden er desuden opmærksomme på at forbedre oplevelsen for kunderne igennem hele købsrejsen for at styrke kundeloyaliten. Ved at opfordre kunderne til at sammenligne priser, viser virksomhederne, at kunderne kan stole på dem, og at de er velkomne til at se deres tilbud efter i sømmene. Det skaber tryghed, siger Franck Attia.

Nordiske forbrugere er europamestre i prissammenligning
De nordiske forbrugere tager da også førertrøjen i Europa, når man spørger dem til, hvorvidt de laver research, inden de bruger penge i butikker eller på nettet.

Læs også: Her er Danmarks mest populære onlinebutikker

Mere end seks ud af ti forbrugere (63 pct.) i de nordiske lande tilkendegiver, at de altid sammenligner priser og laver research inden et køb. Prissammenligning er mere udbredt i Norden end i de andre regioner. I Tyskland er det for eksempel kun lidt over halvdelen af forbrugerne, 54 pct., der sammenligner priser.

- Det er kendt, at befolkningerne i de nordiske lande har et stærkt digitalt mindset og et stort teknologi-kendskab. Det betyder, at de er hurtige til at adoptere nye digitale muligheder som for eksempel online prissammenligningssider. Kundernes grundige research stiller dog krav til virksomhederne om et have særligt fokus på personaliserede og relevante kunderejser, siger Franck Attia.

Læs hele rapporten her



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nettos nye madspilds-app er en stor succes

Også Irma, Aldi og andre bruger appen.

Coop og Salling Group afviser aldersgrænse for energidrikke

Elgiganten klar med ny stor butik på Strøget i Aarhus

Ecco sagsøger Skechers over patent

Kundeoplevelsen næsten ligeså vigtig som produktet

Halvdelen af kunderne tror ikke på, at virksomhederne vil deres kunder det bedste.

Ugens grin: Weekend-arbejde

Nyhedsbrev

Dansk forbrugslånsgigant får kritik af finansvagthund

Basisbank, en af de største spillere på markedet for forbrugslån, skal rette op på flere ting, siger tilsyn.

Makkerpar følger drømmen om at sælge designmøbler 

Power opgiver aggressiv vækststrategi

Vær varsom med kolleger på sociale medier

OK er klar med Danmarks højeste oktantal

1

Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

Salling Group stormer frem i imageundersøgelse

Coop går til gengæld tilbage. De to ærkerivaler bytter plads på listen.

Kædesamarbejde skal styrke Lars Larsens imperium

Rivende TV-udvikling gennem 50 år med fodbold-VM

Smartbake køber Faber Brød og får foden indenfor på lukrativt økomarked

E-handel ændrer vores byer

E-handel har ikke bare ændret vores shoppingvaner – den har også indflydelse på logistikken, byplanlægningen og måden vi bygger på i byerne.

Coop skaber internationalt kaffebrand

En ny kaffe af ekstra høj kvalitet, produceret med stort ansvarlighedsaspekt har givet ordrer til Coops afrikanske risteri fra bl.a. USA, Kina og Holland.

Købmændene giver pris til Selina Juul: Flid og fokus er vejen til succes

PostNord redder datterselskab med milliontab

Private konkurrenter til PostNord Logistics er utilfredse med, at skattekroner redder deres konkurrent.

Arbejdsmarkedet tørrer ud - også i udlandet

2

Fremtidens supermarked på vej til Nordals

Danfoss vil på Nordals etablere 'fremtidens supermarked' i samarbejde med en supermarkedskæde.

Danskerne om bæredygtighed: Det er vores ansvar

Bæredygtighed fylder i bevidstheden, men danskerne aner grundlæggende ikke, hvordan de vælger en bæredygtig livsstil, viser en ny undersøgelse.

Lidl sætter aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke

Sommermode fra Heidi Klum og Lidl

Beskæftigelse buldrer fortsat frem og sætter kvartalsrekord

Fisketorvets ejer på yderligere opkøb

Duo barsler med nyt jysk møbelhus

Naturli’ Foods fortsætter eksporteventyr

Daells Bolighus flytter 32 kilometer nordpå

Hummel melder alt udsolgt af danske VM-trøjer

Just Eat og 7-eleven i nyt samarbejde

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Møbelkæde rykker ind i Jylland

Erhvervsliv vil have kontrol med kopivarer i lufthavne

Selskaber bag forbrugslån har stadig fede tider i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Hvad er problemet med interne varenumre?

Kontanthåndteringsprodukter herunder bonruller, renseprodukter til terminaler, tutter og meget mere

Hent optagelsen: Cross Docking Webinar

Find din nye medarbejder med garanti

Konference: Kolding - De store projekter

PALOMAT® styrker salgsteamet

En lækker ske i låget er ikke en by i Rusland

I Dansk Halbyggeri er vi bare stolte over det der med rynkerne!

Teknologi og innovation til debat på Folkemødet

Ny montageleder i Alux

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Ingen knuder på forsyningskæden hos garn-webshoppen, Rito

25-årig frisør åbner endnu en salon med hjælp fra revisor-søster

Eksklusivt gavemiljø hos Circle K

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Seniorer: Morgendagens medarbejdere hos jer? Temamøde 19.6 i Kolding

Byens Ejendom afholder konference om "Alternativ energi og energioptimering af ejendomme"

Plastemballage er nødvendigt i den cirkulære økonomi

HUSK at sidste frist for indstilling til Danish Retail Award 2018 er den 15...

Siegling Prolink Serie 8 - Splittandhjul

Konference - Viborg investerer 15 milliarder i byudvikling

Dansk Halbyggeri bygger for Le Mans-familie

Hvad er en god plan for optrapning efter en stresssygemelding? Få tips her!...

Send til en kollega

0.22