I artiklen ”
Vejen til kundernes gode indkøbsoplevelse” sætter adjunkt ved Cphbusiness Nørrebro Anders Bjerring Høier fokus på, hvad en god indkøbsoplevelse er, og hvordan detailhandlen kan skabe gode indkøbsoplevelser.
Det handler om at få forbrugere til at synes, at det er spændende at købe ind i butikkerne.
På Cphbusiness Nørrebro har Anders Bjerring Høier som et led i udviklingsprojektet Retail Reinvented indkredset otte hovedområder på kunderejsen, som han mener detailhandlen skal fokusere særlig på, når indkøbsoplevelsen skal kortlægges og udvikles.
1. Butiksindretningen – her skal der satses på æstetik og eskapisme
2. Sanserne – der skal appeleres til alle fem sanser
3. Peak-end reglen – ud af en samlet oplevelse husker vi mennesker kun det mest ekstreme og afslutningen
4. Retailtainment – overraskelser eller underholdning, der giver kunden et brud på hverdagen
5. Læring – oplevelser hvor kunden lærer noget
6. Det personlige salg – fra leverandør af standardiseret kundeservice til medarbejder, som udvikler kundeoplevelsen
7. Omnichannel – kunden skal kunne shoppe i flere kanaler, som er afstemt til hinanden
8. Treasure hunt – rotation af varer, som er tilgængelige i kort tid, og som kunden begejstres over at finde
Teksten bygger på de foreløbige resultater fra projektet ”Kundernes indkøbsoplevelse i detailhandlen”, som er et delprojekt på Cphbusiness Nørrebro i forsknings- og udviklingsprojektet Retail Reinvented.
Læs artiklen her.