23948sdkhjf

Når ekspedienten er en robot, bliver tilliden overladt til designet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Fremtidens ekspedient bliver digital.

Det kan give langt mere personaliserede oplevelser – men det personlige og tillidsskabende element forsvinder.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for det bliver herigennem, at man kan give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe i en pressemeddelelse.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug.

Produkter, vi har vænnet os til at holde om med to hænder, ligger nu beskyttet i lommen eller i skyen sammen med op til flere millioner andre produkter.

Den fysiske kontakt med ekspedienter af kød og blod kan og vil blive erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: De fleste er klar til at levere kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Med udviklingen følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo. Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme kyndige brugsuddeler i 10 år.

Nøgleordet her er tillid. Der varer længe, før vi alle nærer samme tillid til det digitale som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al øvrig kommunikation er digital – så hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

Læs også: Nordiske forbrugere og virksomheder sammenligner priser på livet løs

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert og ansvarlig for Adobe XD, et program til at designe gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps som UBER har vist vejen Hos Adobe er man overbevist om, at der et digitalt paradigmeskifte på vej. Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, afslutter Johan Lopes Helgesson.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sportmaster lukker seks butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Bertoni åbner outlet med tilknyttet skrædder i Ringsted

Stopper ikke ved robot-teknologi: Bygger drive-in-apotek  

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Nyhedsbrev

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Ilse Jacobsen får millionunderskud efter vanskeligt år

Lokalbrugs genopstår med 99 pct. sandsynlighed

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

Only åbner deres første danske outlet

Kaffehus har vokseværk: Vil vokse 100 pct.

Magasin fordobler websalget i Aalborg

30 Coop-butikker får solceller

Meny gemmer tobakken væk

Ny mand i spidsen for Rema 1000 i Struer

Møbelkæde vender millionunderskud til overskud

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Søstrene Grene går ind i Finland

Matas har fået makeover i Fredericia

Ny Netto åbner i Thisted

Bageren lokker med andet end blødt brød

1

Netto anker kopisag

Anne Black kan se frem til endnu en tur i retten for at bevise, at Netto og Ronald kopierede hendes keramik. "Tæt på at være chikane," siger fagforeningsformand.

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Medie: Nets vil sælge Betalingsservice

Daells Bolighus ramt af brand og vandskade

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

15-årig kræves fængslet for Netto-brand

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Politiet efterforsker brand i børnehave og Netto som påsat

Danskerne køber pool som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

Send til en kollega

0.213