23948sdkhjf

Når ekspedienten er en robot, bliver tilliden overladt til designet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Fremtidens ekspedient bliver digital.

Det kan give langt mere personaliserede oplevelser – men det personlige og tillidsskabende element forsvinder.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for det bliver herigennem, at man kan give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe i en pressemeddelelse.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug.

Produkter, vi har vænnet os til at holde om med to hænder, ligger nu beskyttet i lommen eller i skyen sammen med op til flere millioner andre produkter.

Den fysiske kontakt med ekspedienter af kød og blod kan og vil blive erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: De fleste er klar til at levere kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Med udviklingen følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo. Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme kyndige brugsuddeler i 10 år.

Nøgleordet her er tillid. Der varer længe, før vi alle nærer samme tillid til det digitale som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al øvrig kommunikation er digital – så hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

Læs også: Nordiske forbrugere og virksomheder sammenligner priser på livet løs

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert og ansvarlig for Adobe XD, et program til at designe gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps som UBER har vist vejen Hos Adobe er man overbevist om, at der et digitalt paradigmeskifte på vej. Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, afslutter Johan Lopes Helgesson.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Midtjysk møbelbutik i stor udvidelse

Jysk åbner første butik med nyt koncept

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

De fleste virksomheder fejler i skatteregler

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Nyhedsbrev

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Konkurs afværget – 50 arbejdspladser reddet

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Silvans vending koster dyrt – låner tocifret millionbeløb

Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Stor handelsgade bliver ensrettet: Nu trækker de handlende i protesttøjet

Pusher dømt for at vise falske lønsedler til bilforhandler

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

1

Mand stjal nødder i Netto

Dagli'Brugsen lukker i Visby

Slidte kølere og frysere gjorde udslaget, og nu lukker butikken.

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

Han skal styre BoConcept for en stund

Endelig lykkes det: Rema 1000 åbner i Helsinge til marts

Mille Food fyrer ledelsen

3

Små kiosker vil dø, hvis ny tobakslov bliver gennemført

Nærbutikkernes Landsforening advarer: For nogle småbutikker udgør tobak op mod halvdelen af omsætningen.

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Andele i ny Esbjerg-Netto solgt på rekordtid

Lokal investor nåede at komme på i sidste øjeblik.

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En stribe af butikker lukker i gågade

Svaneke Is' regnskab smelter ned

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Netto åbner butik i Sønderborg

Næste Playstation-konsol lanceres op til julen 2020

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Landsret stadfæstede dom for apoteks-underslæb

Flere og flere seniorer springer ud som iværksættere

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Analytiker: Det er et meget svært job at være B&O-direktør

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Flemming har arbejdet 25 år med termografi

Send til en kollega

0.174