Når ekspedienten er en robot, bliver tilliden overladt til designet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Fremtidens ekspedient bliver digital.

Det kan give langt mere personaliserede oplevelser – men det personlige og tillidsskabende element forsvinder.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for det bliver herigennem, at man kan give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe i en pressemeddelelse.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug.

Produkter, vi har vænnet os til at holde om med to hænder, ligger nu beskyttet i lommen eller i skyen sammen med op til flere millioner andre produkter.

Den fysiske kontakt med ekspedienter af kød og blod kan og vil blive erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: Danmark er Europamester i digitalisering

Med udviklingen følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo. Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme kyndige brugsuddeler i 10 år.

Nøgleordet her er tillid. Der varer længe, før vi alle nærer samme tillid til det digitale som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al øvrig kommunikation er digital – så hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

Læs også: Adidas vil lukke butikker

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert og ansvarlig for Adobe XD, et program til at designe gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps som UBER har vist vejen Hos Adobe er man overbevist om, at der et digitalt paradigmeskifte på vej. Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, afslutter Johan Lopes Helgesson.


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Lukning af Lillebæltsbro koster erhvervsdrivende dyrt

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Veninder åbner kage- og indretningsbutik

Creativ Company lander rekordstort overskud

Koncert og rundstykker til Bilkas åbningsfest

Nyhedsbrev

Mors idé: Mekaniker åbner en kjolebutik

Tøjbutik blev tømt lynhurtigt

Garager kan blive til Rema 1000

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Knivbevæbnet røver truede personale i Lidl - smed kniv og penge fra sig

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Spar-købmand fordobler omsætningen

Meny-butik er gået konkurs

Købmandsbutik i vante rammer efter loftuheld

Grænsehandel holder nu åbent døgnet rundt

Købmand lukker, hvis det kikser med køber

Rema 1000 udvider med 300 kvadratmeter

Tre medarbejdere køber sig ind i Flammen

Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Sådan passer du på dit betalingskort på ferien

Spar Klitmøller udvider for millioner

Spar Klitmøller næsten fordobler arealet, når købmand Mikael Konradsen udvider butikken.

Skuffede aktionærer vender ryggen til Matas

Matas-aktien er halveret siden sidste sommer. Ambitiøs investeringsplan har ikke vendt udviklingen.

Street food klar i Fredericia

Roskilde Festival tilbyder fodbehandling til pantsamlere

Dynekongen får sit eget museum

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Frikadellepølsegas værre end først antaget

It-kriminelle udnytter arbejdsmailen i ferien

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Dansk modekæde iværksætter redningsplan

Svindlede med MobilePay: Skole-elever meldte sig selv

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Solrig maj sendte detailsalget opad

Maj slår alle pant-rekorder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

En vare uden foto er som en vare uden pris: Ret svær at sælge

Effektivt kø management i Lagkagehusets butikker

Frederik er udlært elektriker hos EL:CON i Grenaa

Nye kabeltromler til fagfolk og seriøse gør-det-selv'ere

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra ...

Send til en kollega

0.213