23948sdkhjf

Når ekspedienten er en robot, bliver tilliden overladt til designet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Fremtidens ekspedient bliver digital.

Det kan give langt mere personaliserede oplevelser – men det personlige og tillidsskabende element forsvinder.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for det bliver herigennem, at man kan give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe i en pressemeddelelse.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug.

Produkter, vi har vænnet os til at holde om med to hænder, ligger nu beskyttet i lommen eller i skyen sammen med op til flere millioner andre produkter.

Den fysiske kontakt med ekspedienter af kød og blod kan og vil blive erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: De fleste er klar til at levere kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Med udviklingen følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo. Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme kyndige brugsuddeler i 10 år.

Nøgleordet her er tillid. Der varer længe, før vi alle nærer samme tillid til det digitale som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al øvrig kommunikation er digital – så hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

Læs også: Nordiske forbrugere og virksomheder sammenligner priser på livet løs

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert og ansvarlig for Adobe XD, et program til at designe gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps som UBER har vist vejen Hos Adobe er man overbevist om, at der et digitalt paradigmeskifte på vej. Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, afslutter Johan Lopes Helgesson.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Min Købmand reagerede øjeblikkeligt og reddede måske kundes liv

Nu genåbner Fætter BR efter konkurs og måneders lukning

Fætter BR åbner fem butikker i næste uge. Dernæst følger åbninger de kommende uger.

Nu giver Vestfyen den for alvor Jolly-gas

Trælast-kæde får rekordår for tredje år i træk

Historisk varm sommer gav Bone's laveste resultat siden 2003

Direktør og medejer kvitter køkkenkæde i vækst

Nyhedsbrev

Kontrol med vandpibetobak skærpes efter millionfejl og snyd

Hos 29 ud af 30 virksomheder, der sælger vandpibetobak, blev der sidste år opdaget fejl af Skattestyrelsen.

Ugens grin: Det grådige Skattevæsen

En mand er stukket med kniv i indkøbscenter

Tusindvis følger apotek på arabisk: Politiker frygter glidebane

På Djursland har apotekskæde fået over 6000 medlemmer på en Facebook-gruppe, hvor en ansat rådgiver kunderne på arabisk.

Skattekontrol: En ud af fire pakker fra Kina har fejl

Efter milliardtab: Sådan vil Aldi vinde danskerne tilbage

Matas åbner sin første konceptbutik i dag

Byggecentrene vokser på toplinjen - men mindre end året før

Stifter vil ikke redde Biva fra konkurs

Tøjmand belønnet for en god gerning

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny formand for De Samvirkende Købmænd

Tøjkoncern er gået konkurs

Coop og Bilkas nethandel overgår forventninger

Coop.dk Mad og Bilka To Go stormer frem, men Nemlig er stadig i den absolutte førerposition.

Too Good To Go lancerer landsdækkende webshop med overskudsmad

Netværk smuglede 16 millioner smøger til Danmark

Syv personer er anholdt for at ville indsmugle millioner af kopicigaretter til Danmark fra Polen.

Google finder seks millioner falske annoncer om dagen

Brand hos byggemarked kan være påsat

Møbelhandler er gået konkurs

Milliardmilepæl gav champagnestemning hos Thise

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Ikea tilbagekalder Sötsak Skumtopp-flødeboller

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Huslejer og kvindetøj trækker inflationen sydover

Optimera når ambitiøs bæredygtig milepæl

Lammefjorden risikerer at løbe tør for gulerødder

Sjællandsk bryghus på kanten af konkurs

Kunder samler ind til ferie til "verdens bedste købmand"

Virksomheders køb trækker bilsalget i vejret

Ny Rema 1000 på vej til Odense

Se alle Medlemmernes egne nyheder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Thorsman kabeltromle vinder international designpris

Nyhed! Siegling Prolink - Plastmodulbånd Serie 15

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Kom indenfor og backstage!

Adrian er udlært elektriker hos EL:CON og vil arbejde med projekter

Nye tavlekomponenter til mindre og mellemstore bygninger

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

To nye medarbejdere hos SSI SCHÄFER A/S

Gratis seminar: Customer Engagement & Loyalty med Microsoft Dynamics 365

Mød Kalu på Mad & Glæde i Forum 2.-3. marts

Auf Wiedersehen LogiMAT 2019

Guide din kunde til impulskøb

Nordic Retail åbner kontor i Stockholm

Send til en kollega

0.183