Danskerne vil ikke bytte personlig data med en bedre pris eller service

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danskerne har generelt tillid til, at de får de varer, de køber på nettet, men de er ikke villige til at afgive mere data om dem selv, uanset om det skal bruges til en øget service eller en lavere pris.

Danskernes køb af varer og tjenesteydelser online stiger, og tilliden til at handle og shoppe online er derfor vigtig.

Et nyt Tillidsbarometer fra PwC viser dog, at der er et forbedringspotentiale, når det gælder tilliden til online shopping.

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse.

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere, og viser, at danskernes tillid til online shopping samlet set ligger på indekstal 56 på en skala fra 0-100, og online shopping er et af de otte områder i barometeret, som danskerne har lavest tillid til, kun overgået af tilliden til sociale medier, der ligger på indeks 43.

Til sammenligning ligger befolkningens tillid til hinanden er på index 71.

Figur 1: Indekstallet for online shopping er baseret på danskernes svar på 12 spørgsmål, hvor de er blevet bedt om at vurdere, hvor vigtigt hvert emne er for deres tillid til online shopping.

- Den digitale udvikling giver virksomhederne et hav af nye muligheder for at tilbyde skræddersyede løsninger til deres kunder. Tillidsbarometeret viser dog, at danskernes tillid til online shopping overordnet er lav, og de er ikke villige til at afgive data om sig selv for at opnå en bedre service eller en billigere pris, siger Esben Toft, partner i PwC.

- I disse år bliver der ellers etableret nye forretningsmodeller, der er datadrevne, som fx forsikringsselskaber, der i høj grad omstiller deres forretning til, at forbrugerne indtaster deres oplysninger, som selskaberne herefter anvender til at give forbrugerne den serviceydelse, som de efterspørger, fortsætter han.

Læs også: Coop.dk klar med unikt koncept til danskere på sommerhusferie

Ifølge Tillidsbarometeret er det kun 14 pct. af danskerne, der er villige til at afgive flere data om sig selv for at opnå en billigere pris, og kun 13 pct. af danskerne vil afgive flere data om sig selv for at få en bedre service, når de handler på internettet.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne fokuserer på at betrygge dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, hvis de vil opbygge tillid til kunden, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til dette, siger Esben Toft.

Det er samtidig nødvendigt, at detailhandlerne hele tiden holder sig opdaterede om den seneste viden om sikkerhed på nettet og investerer i systemer, som sikrer deres kunder, når de shopper online. De virksomheder, som formår at skabe sikkerhed og tillid, vil vinde forbrugernes gunst, siger han.

Læs også: Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

På dette område skiller de yngre danskerne i alderen 18-34 år sig ud, da 24 % her er villige til at afgive flere data for at opnå en billigere pris, men 20 % af de yngre danskere er villige til at afgive flere data for at få en bedre service.

Figur 2: Kun 14 pct. af danskerne er i gennemsnit villig til at afgive flere data om dem selv for en billigere pris, mens det gælder 24 pct. af de unge mellem 18-34 år.

Ifølge PwC's Total Retail Survey fra 2017 shopper 6 ud af 10 danskere online mindst én gang om måneden. Især shopping via mobilen er blevet populært og har oplevet en stor stigning i de senere år.

- Stigningen i onlineshopping skaber nye krav fra forbrugerne, og detailhandlerne står hele tiden over for nye udfordringer, i takt med at den teknologiske udvikling byder på nye muligheder. Hvis detailhandlerne skal kunne klare sig i konkurrencen, er det derfor afgørende at investere i de rette digitale løsninger, som kan imødekomme forbrugernes ønsker, slutter Esben Toft.
Mere om: nethandel | Persondata | PWC | tillid


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

TDC indgår milliardhandel med Telia om norske selskaber

Danske TDC sælger ud af selskabets norske aktiviteter for at koncentrere sig om Danmark.

Friluftsbutik får nye ejere

Grejbutikken Brdr. Vestergaard er solgt. Nye ejere tager over 1. august.

Stadig kul på hylderne

1

Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Lukning af Lillebæltsbro koster erhvervsdrivende dyrt

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Nyhedsbrev

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Koncert og rundstykker til Bilkas åbningsfest

Veninder åbner kage- og indretningsbutik

Creativ Company lander rekordstort overskud

Mors idé: Mekaniker åbner en kjolebutik

Tøjbutik blev tømt lynhurtigt

Garager kan blive til Rema 1000

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Knivbevæbnet røver truede personale i Lidl - smed kniv og penge fra sig

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Spar-købmand fordobler omsætningen

Meny-butik er gået konkurs

Købmandsbutik i vante rammer efter loftuheld

Købmand lukker, hvis det kikser med køber

Grænsehandel holder nu åbent døgnet rundt

Rema 1000 udvider med 300 kvadratmeter

Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Sådan passer du på dit betalingskort på ferien

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Street food klar i Fredericia

Roskilde Festival tilbyder fodbehandling til pantsamlere

Dynekongen får sit eget museum

It-kriminelle udnytter arbejdsmailen i ferien

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Dansk modekæde iværksætter redningsplan

Svindlede med MobilePay: Skole-elever meldte sig selv

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Solrig maj sendte detailsalget opad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

Send til en kollega

0.205