23948sdkhjf

Danskerne vil ikke bytte personlig data med en bedre pris eller service

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danskerne har generelt tillid til, at de får de varer, de køber på nettet, men de er ikke villige til at afgive mere data om dem selv, uanset om det skal bruges til en øget service eller en lavere pris.

Danskernes køb af varer og tjenesteydelser online stiger, og tilliden til at handle og shoppe online er derfor vigtig.

Et nyt Tillidsbarometer fra PwC viser dog, at der er et forbedringspotentiale, når det gælder tilliden til online shopping.

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse.

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere, og viser, at danskernes tillid til online shopping samlet set ligger på indekstal 56 på en skala fra 0-100, og online shopping er et af de otte områder i barometeret, som danskerne har lavest tillid til, kun overgået af tilliden til sociale medier, der ligger på indeks 43.

Til sammenligning ligger befolkningens tillid til hinanden er på index 71.

Figur 1: Indekstallet for online shopping er baseret på danskernes svar på 12 spørgsmål, hvor de er blevet bedt om at vurdere, hvor vigtigt hvert emne er for deres tillid til online shopping.

- Den digitale udvikling giver virksomhederne et hav af nye muligheder for at tilbyde skræddersyede løsninger til deres kunder. Tillidsbarometeret viser dog, at danskernes tillid til online shopping overordnet er lav, og de er ikke villige til at afgive data om sig selv for at opnå en bedre service eller en billigere pris, siger Esben Toft, partner i PwC.

- I disse år bliver der ellers etableret nye forretningsmodeller, der er datadrevne, som fx forsikringsselskaber, der i høj grad omstiller deres forretning til, at forbrugerne indtaster deres oplysninger, som selskaberne herefter anvender til at give forbrugerne den serviceydelse, som de efterspørger, fortsætter han.

Læs også: Tesla satser på ny købekultur med salg af ny elbil

Ifølge Tillidsbarometeret er det kun 14 pct. af danskerne, der er villige til at afgive flere data om sig selv for at opnå en billigere pris, og kun 13 pct. af danskerne vil afgive flere data om sig selv for at få en bedre service, når de handler på internettet.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne fokuserer på at betrygge dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, hvis de vil opbygge tillid til kunden, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til dette, siger Esben Toft.

Det er samtidig nødvendigt, at detailhandlerne hele tiden holder sig opdaterede om den seneste viden om sikkerhed på nettet og investerer i systemer, som sikrer deres kunder, når de shopper online. De virksomheder, som formår at skabe sikkerhed og tillid, vil vinde forbrugernes gunst, siger han.

Læs også: Aktive annoncører sikrer Googles ejer stort overskud

På dette område skiller de yngre danskerne i alderen 18-34 år sig ud, da 24 % her er villige til at afgive flere data for at opnå en billigere pris, men 20 % af de yngre danskere er villige til at afgive flere data for at få en bedre service.

Figur 2: Kun 14 pct. af danskerne er i gennemsnit villig til at afgive flere data om dem selv for en billigere pris, mens det gælder 24 pct. af de unge mellem 18-34 år.

Ifølge PwC's Total Retail Survey fra 2017 shopper 6 ud af 10 danskere online mindst én gang om måneden. Især shopping via mobilen er blevet populært og har oplevet en stor stigning i de senere år.

- Stigningen i onlineshopping skaber nye krav fra forbrugerne, og detailhandlerne står hele tiden over for nye udfordringer, i takt med at den teknologiske udvikling byder på nye muligheder. Hvis detailhandlerne skal kunne klare sig i konkurrencen, er det derfor afgørende at investere i de rette digitale løsninger, som kan imødekomme forbrugernes ønsker, slutter Esben Toft.
Mere om: nethandel | Persondata | PWC | tillid
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Medie: Carlsberg risikerer milliardbøde i kartelsag

Mand fængslet for massiv svindel mod byggemarkeder

Her er vinderne af årets Detailforum Pris

Tysk discountkæde vinder Forbrugerrådet Tænks økopristjek

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Selskaber bag kviklån politianmeldt for vildledende reklamer

Selskaber, der sælger forbrugslån, bryder markedsføringsloven og skal sikre, at kunder kan tilbagebetale lån.

Nyhedsbrev

Butikscenter i Aalborg solgt

Det populære og fuldt udlejede butikscenter er solgt til privat investor. Køber vil fortsætte driften med få ændringer.

Dansk Folkeparti vil hæve priserne på cigaretter

Fremgang i USA og Asien giver Ecco rekordresultat

Ecco nærmer sig et årligt salg på ti milliarder kroner. Det europæiske marked er dog på tilbagetog.

Bæredygtige møbel-iværksættere åbner det første showroom

Erfarne kræfter træder ind i TCMs top

Ægtepar tjener millioner på Aarhus Street Food

Nu sættes der loft over apotekernes medicinpriser

Endnu et solidt overskud polstrer trælast-kæde mod dårlige tider

Kadeau vil sælge smørrebrød ved Hammershus

Supermarkedskæde tjener millioner: Bedste resultat i 10 år

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Dansk bildesigner vil lave elbil til massemarkedet

Gode råd og guidelines skal gøre forbrugere mere klimavenlige

Salg til kapitalfond skærer stor luns af Nets' overskud

Bazar-ejere i Næstved anmeldt for bedrageri

Flere danskere køber kopivarer på internettet

Bahnes overskud falder markant

Kødkoncern ramt af nyt millionunderskud

Historisk varm sommer gav Bone's laveste resultat siden 2003

En mand er stukket med kniv i indkøbscenter

Ny formand for De Samvirkende Købmænd

Google finder seks millioner falske annoncer om dagen

Møbelhandler er gået konkurs

Milliardmilepæl gav champagnestemning hos Thise

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Ikea tilbagekalder Sötsak Skumtopp-flødeboller

Huslejer og kvindetøj trækker inflationen sydover

Optimera når ambitiøs bæredygtig milepæl

Lammefjorden risikerer at løbe tør for gulerødder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide solceller til administrationsbygning

Bronzepakken - Messeudstyr

HCS overtager Hashøj Biogas

Hvide facader med solceller

Færre sygedage pr. medarbejder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Thorsman kabeltromle vinder international designpris

Nyhed! Siegling Prolink - Plastmodulbånd Serie 15

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Kom indenfor og backstage!

Adrian er udlært elektriker hos EL:CON og vil arbejde med projekter

Nye tavlekomponenter til mindre og mellemstore bygninger

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

To nye medarbejdere hos SSI SCHÄFER A/S

Send til en kollega

0.201