Danskerne vil ikke bytte personlig data med en bedre pris eller service

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danskerne har generelt tillid til, at de får de varer, de køber på nettet, men de er ikke villige til at afgive mere data om dem selv, uanset om det skal bruges til en øget service eller en lavere pris.

Danskernes køb af varer og tjenesteydelser online stiger, og tilliden til at handle og shoppe online er derfor vigtig.

Et nyt Tillidsbarometer fra PwC viser dog, at der er et forbedringspotentiale, når det gælder tilliden til online shopping.

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse.

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere, og viser, at danskernes tillid til online shopping samlet set ligger på indekstal 56 på en skala fra 0-100, og online shopping er et af de otte områder i barometeret, som danskerne har lavest tillid til, kun overgået af tilliden til sociale medier, der ligger på indeks 43.

Til sammenligning ligger befolkningens tillid til hinanden er på index 71.

Figur 1: Indekstallet for online shopping er baseret på danskernes svar på 12 spørgsmål, hvor de er blevet bedt om at vurdere, hvor vigtigt hvert emne er for deres tillid til online shopping.

- Den digitale udvikling giver virksomhederne et hav af nye muligheder for at tilbyde skræddersyede løsninger til deres kunder. Tillidsbarometeret viser dog, at danskernes tillid til online shopping overordnet er lav, og de er ikke villige til at afgive data om sig selv for at opnå en bedre service eller en billigere pris, siger Esben Toft, partner i PwC.

- I disse år bliver der ellers etableret nye forretningsmodeller, der er datadrevne, som fx forsikringsselskaber, der i høj grad omstiller deres forretning til, at forbrugerne indtaster deres oplysninger, som selskaberne herefter anvender til at give forbrugerne den serviceydelse, som de efterspørger, fortsætter han.

Læs også: Dansk Erhverv: Status for e-handlen i 2017

Ifølge Tillidsbarometeret er det kun 14 pct. af danskerne, der er villige til at afgive flere data om sig selv for at opnå en billigere pris, og kun 13 pct. af danskerne vil afgive flere data om sig selv for at få en bedre service, når de handler på internettet.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne fokuserer på at betrygge dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, hvis de vil opbygge tillid til kunden, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til dette, siger Esben Toft.

Det er samtidig nødvendigt, at detailhandlerne hele tiden holder sig opdaterede om den seneste viden om sikkerhed på nettet og investerer i systemer, som sikrer deres kunder, når de shopper online. De virksomheder, som formår at skabe sikkerhed og tillid, vil vinde forbrugernes gunst, siger han.

Læs også: Butikkerne i Aarhus midtby er under hårdt pres

På dette område skiller de yngre danskerne i alderen 18-34 år sig ud, da 24 % her er villige til at afgive flere data for at opnå en billigere pris, men 20 % af de yngre danskere er villige til at afgive flere data for at få en bedre service.

Figur 2: Kun 14 pct. af danskerne er i gennemsnit villig til at afgive flere data om dem selv for en billigere pris, mens det gælder 24 pct. af de unge mellem 18-34 år.

Ifølge PwC's Total Retail Survey fra 2017 shopper 6 ud af 10 danskere online mindst én gang om måneden. Især shopping via mobilen er blevet populært og har oplevet en stor stigning i de senere år.

- Stigningen i onlineshopping skaber nye krav fra forbrugerne, og detailhandlerne står hele tiden over for nye udfordringer, i takt med at den teknologiske udvikling byder på nye muligheder. Hvis detailhandlerne skal kunne klare sig i konkurrencen, er det derfor afgørende at investere i de rette digitale løsninger, som kan imødekomme forbrugernes ønsker, slutter Esben Toft.
Mere om: nethandel | Persondata | PWC | tillid


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Falsk Facebook-opslag lukkede Kvickly

Tirsdag medførte en falsk anmeldelse af Kvickly i Silkeborg, at butikken omgående blev lukket.

1

Netto fører an i indbringende år for Dansk Supermarked

Netto havde sit stærkeste år nogensinde, siger topchef i Dansk Supermarked om 2017.

Dansk Supermarked øger fokus på nethandel

1

Butikkerne i Aarhus midtby er under hårdt pres

Selv om befolkningen stiger i byen, går omsætningen tilbage.

Skagenfoods måltidskasser brager videre

In2house holder niveau: Nye butikker på vej

Møblér-varemærket bliver et hovedfokus i 2018, hvor der er planer om at etablere nye butikker i hele landet

Nyhedsbrev

Dansk Erhverv: Status for e-handlen i 2017

2017 blev endnu et rekordår for e-handel i Danmark, og tendensen er fortsat stigende.

Politiet fik kun én henvendelse om Rema-røver

Det er forbavsende lidt, siger politiekommisær.

Diskret møbelfirma tredobler overskuddet på fire år

Vestjyske Notio Living fortsætter en god udvikling

Parkens fitnesskæde lukker fem centre

Fitness.dk vil fokusere på de større byer. Derfor bliver der nu lukket træningscentre rundt om i landet.

Butikkerne i Rebild smøger ærmerne op

I Skåne falder prisen på brugte dieselbiler

Aldi skal rives ned

Ny sektionschef til Bilka i Randers

Herning mister stort bolighus: Lukker efter 20 år

Manglende indtjening gennem de seneste år får den lokale møbelforretning til at dreje nøglen om

SuperBrugsen i Lynge med trecifret million-omsætning

Netkøbmand er løbet tør for penge

7-Eleven kårede sine bedste købmænd

Bøfhus lukker efter 25 år på samme adresse

Diskret møbelfirma tredobler overskuddet på fire år

Vestjyske Notio Living har de seneste år figureret på gazellelisten over landes hurtigst voksende virksomheder

Skjold Burne fejrer fødselsdag med rebranding

Nyt team skal nedbryde barrierer på nethandel

Andelsselskaber skaber fælles tænketank

Bilka vil være genbrugsstation for elektronik

Fra 1. maj tager Bilka imod kasseret elektronik til genanvendelse.

Lidl tilbyder sundhedstjek til alle medarbejdere

Smøger til 90 kr. er det bedste våben mod unges rygning

Beskæftigelse vokser og fortsætter rekordkurs i februar

Socialdemokratiet vil holde elbilafgift i ro

Underskuddet vokser i jysk brugsforening

Coop har mere end 1200 butikker

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Trio dømt for afpresning for 300.000 kr.

Minister: P-afgifter skal ikke være kommuners pengemaskine

Bankforretning koster dyrt i Coop

Boghandler sælger butikken efter 20 år

KFC kommer til Vejle

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prolink – Serie 13 – Plastmodulbånd til små og mellemstore applikationer med små overgange.

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Gør klar til nye toner i detailhandlen!

Fastfoodkæde køber Keyfrost split fryseanlæg til fryserum

Det perfekte design - vi lykkes når du får succes

Jobordren gør det nemmere for butiksejeren

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Kontaktløse betalingers korte og intense Danmarkshistorie

Effektiv logistik hos FødevareBanken støtter socialt udsattes behov

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

Grillvejr

Idrætshal køber nyt køle- og fryserum.

Skal du søge midler via InnoBooster?

Nye FUGA-rammer giver optimal beskyttelse af el-installationen

Unik overdækning til cafeens gæster

International B2B matchmaking - hvordan finder du en leverandør i udlandet?

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Skab tillid med klima ikon

Plastkasser

Gourmet - er det noget for dig?

Hygiejne vægtes højt på alle bedrifter.

Send til en kollega

0.217