23948sdkhjf

Danskerne vil ikke bytte personlig data med en bedre pris eller service

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danskerne har generelt tillid til, at de får de varer, de køber på nettet, men de er ikke villige til at afgive mere data om dem selv, uanset om det skal bruges til en øget service eller en lavere pris.

Danskernes køb af varer og tjenesteydelser online stiger, og tilliden til at handle og shoppe online er derfor vigtig.

Et nyt Tillidsbarometer fra PwC viser dog, at der er et forbedringspotentiale, når det gælder tilliden til online shopping.

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse.

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere, og viser, at danskernes tillid til online shopping samlet set ligger på indekstal 56 på en skala fra 0-100, og online shopping er et af de otte områder i barometeret, som danskerne har lavest tillid til, kun overgået af tilliden til sociale medier, der ligger på indeks 43.

Til sammenligning ligger befolkningens tillid til hinanden er på index 71.

Figur 1: Indekstallet for online shopping er baseret på danskernes svar på 12 spørgsmål, hvor de er blevet bedt om at vurdere, hvor vigtigt hvert emne er for deres tillid til online shopping.

- Den digitale udvikling giver virksomhederne et hav af nye muligheder for at tilbyde skræddersyede løsninger til deres kunder. Tillidsbarometeret viser dog, at danskernes tillid til online shopping overordnet er lav, og de er ikke villige til at afgive data om sig selv for at opnå en bedre service eller en billigere pris, siger Esben Toft, partner i PwC.

- I disse år bliver der ellers etableret nye forretningsmodeller, der er datadrevne, som fx forsikringsselskaber, der i høj grad omstiller deres forretning til, at forbrugerne indtaster deres oplysninger, som selskaberne herefter anvender til at give forbrugerne den serviceydelse, som de efterspørger, fortsætter han.

Læs også: Danskerne køber flere gaver online

Ifølge Tillidsbarometeret er det kun 14 pct. af danskerne, der er villige til at afgive flere data om sig selv for at opnå en billigere pris, og kun 13 pct. af danskerne vil afgive flere data om sig selv for at få en bedre service, når de handler på internettet.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne fokuserer på at betrygge dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, hvis de vil opbygge tillid til kunden, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til dette, siger Esben Toft.

Det er samtidig nødvendigt, at detailhandlerne hele tiden holder sig opdaterede om den seneste viden om sikkerhed på nettet og investerer i systemer, som sikrer deres kunder, når de shopper online. De virksomheder, som formår at skabe sikkerhed og tillid, vil vinde forbrugernes gunst, siger han.

Læs også: Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker

På dette område skiller de yngre danskerne i alderen 18-34 år sig ud, da 24 % her er villige til at afgive flere data for at opnå en billigere pris, men 20 % af de yngre danskere er villige til at afgive flere data for at få en bedre service.

Figur 2: Kun 14 pct. af danskerne er i gennemsnit villig til at afgive flere data om dem selv for en billigere pris, mens det gælder 24 pct. af de unge mellem 18-34 år.

Ifølge PwC's Total Retail Survey fra 2017 shopper 6 ud af 10 danskere online mindst én gang om måneden. Især shopping via mobilen er blevet populært og har oplevet en stor stigning i de senere år.

- Stigningen i onlineshopping skaber nye krav fra forbrugerne, og detailhandlerne står hele tiden over for nye udfordringer, i takt med at den teknologiske udvikling byder på nye muligheder. Hvis detailhandlerne skal kunne klare sig i konkurrencen, er det derfor afgørende at investere i de rette digitale løsninger, som kan imødekomme forbrugernes ønsker, slutter Esben Toft.
Mere om: nethandel | Persondata | PWC | tillid
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Salling Group investerer aggressivt i Netto

Klar til at bruge en historisk stor andel af Salling-formuen for at fastholde førerposition.

Bang & Olufsen henter ny CFO hos Arriva

Million-renovering i Føtex

Et tociftret millionbeløb skal gøre Føtex-butikken i Nyborg helt up to date.

Kontaktløse betalinger minimerer risikoen for svindel til julefrokosten

Jagten på erhvervskunder giver gevinst for Bauhaus

Online tøjforhandler: Store piger får ikke bløde pakker til jul

Hos webshoppen Curvii.dk har julefreden sænket sig.

Nyhedsbrev

Vegansk hudpleje vinder frem – også i supermarkederne

Det er ikke kun i kosten, at mange fravælger produkter med animalske ingredienser.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

1

Staten har tjent milliarder på biler trods lavere afgifter

Dansk trang til økologisk frugt fra udlandet slår rekorder

Regeringen og DF imod en aldersgrænse for køb af lattergas

Moms på gavekort udskudt

Dansk Erhverv: Positivt at bøvlede EU-regler om moms på gavekort nu er skudt til hjørne

Konkursramt Bovictus-ejer: Jeg arbejder på en løsning

B&O henter ny mand til direktionen

Fødevarevirksomheder sætter turbo på emballagerevolutionen

Fremtidens løsninger bliver i høj grad med genanvendte eller nedbrydelige materialer

Cyberangreb er en dyr affære for virksomhederne

Erhvervsminister vil begrænse salg af lattergaspatroner

Kurssmæk sender Pandora i laveste niveau siden 2013

Finanshus finder det foruroligende, at nye produkter ikke har fået ordentligt gang i salget hos smykkefirma.

Julepakkerne hober sig op

Danske virksomheder sælger for få julegaver på nettet

Se her hvad du kan gøre for at forbedre din webshop.

Stor stigning i efterspørgslen på plastikfri dagligvarer

Onlinesupermarkedet Økovejen.dk melder om en stor stigning i efterspørgslen på plastfri produkter. Forsker bekræfter tendensen og forventer ny lovgivning på området indenfor få år.

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Stort dansk salmonellaudbrud vokser til 33 personer

Over 2.400 kunder fejrede åbningen af Lidls nye butik i Hillerød

Se her hvor Irma sætter hjertestartere op ved butikker

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Medarbejder satte ny rekord hos Søstrene Grene

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Russisktalende mand tilstår Rolex-røveri i Illum

Ankesag: Nye vidner i sag om sexchikane hos fastfoodkæde

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Stort salmonellaudbrud: Mindst 28 syge

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Regeringen vil forbyde tynde knitreposer

Lokalt center mangler tre lejere

Køkkenkæde åbner i København: Her er Designas nye flagskib

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Carsten Petersen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON i Glostrup

Glædelig jul fra JEROS A/S

Per er udlært elektriker – og fortsætter hos EL:CON i Roskilde

PALOMAT® Forhandler 2018!

Ny chef for FORCE Technologys Product Compliance-afdeling i Aarhus

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligheder

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Spørg os om handicap - gratis

Glæd dig til vintertrøflen

Nyheder om emballage – Gå ikke glip af alt det gode...

SummIT 2018

Retro lampen Abell

Send til en kollega

0.298