23948sdkhjf

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Læs også: Coop optrapper online-krigen i København

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte, siger Signe Frese.

Læs også: Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

RetailNews tester de store dagligvarebutikker online

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Fiskefirma afsløret i omfattende fusk

Fisken er blandt andet blevet solgt i Aldi.

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler på Als

Der er solgt ulovlige fisk på kræmmermarkeder og campingpladser på Als, advarer Fødevarestyrelsen.

Nyhedsbrev

Medlemmer i digital kundeklub overstiger forventninger

Flere end 355.000 brugere har registreret sig hos Lidls medlems-app det første år.

Sommervejr får flere danskere til at købe ind på nettet

Med en klassisk varm og våd sommer vælger flere danskere at købe dagligvarer på nettet, hvilket betyder rekordhøj salgsvækst hos nemlig.com.

1

Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Borgerfinansierede købmænd er et nyttigt værktøj til at sikre landsbyernes dagligvarebutikker, lyder det fra flere kanter.

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Ekspert: Butikker skal oppe sig for at konkurrere med restauranterne

Salget af færdigretter går op og op, men restauranterne er ved at vinde markedet for hurtig mad.

Carlsberg øger salget efter stor fremgang i Kina og Vietnam

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Normal åbner butik på Christianshavn

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Antallet af sundere fødevarer er eksploderet de seneste ti år

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Coop optrapper online-krigen i København

Coop indfører den mest fleksible levering af dagligvarer til københavnerne.

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Lidl vil hænge hjertestartere op i hele Danmark

Lidl vil hænge mere end 40 hjerterstartere op på kædens butikker i hele landet.

Det danske marked er langt fra ostemættet

For femte år i træk udrulles Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko.

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Metalspåner fundet i First Price Partypølser

Danish Crown vil også lave planteburgere

Danske onlinebutikker sælger ulovlige e-cigaretter

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Firma bag veganer-burger melder om eksplosiv salgsvækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu...

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Send til en kollega

0.254