23948sdkhjf

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Læs også: Populær Kvickly-outlet lukker

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte, siger Signe Frese.

Læs også: Firmaer sælger vin fra Golanhøjderne, der ulovligt er mærket israelsk vin

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Onlinesupermarked udvider med 90.000 flere husstande

Tyske ejere sender ny, stor kapitalindsprøjtning til danske Aldi

I november fik Aldi 300 millioner kroner fra de tyske ejere. Nu kommer der 112 millioner mere.

Mødte hinanden på arbejdet: Par viet foran kiosken i Meny-butik

Supermarkedskæde standser salg af turbokyllinger

Initiativet kan sætte gang i en udvikling af den slags, som på få år betød et farvel til buræg.

Milliontyveri: Michelin-restaurant lænset for dyre vine

7-eleven ændrede strategi og fik succes

Nyhedsbrev

Januar-salget overgår sidste år

Aldi skifter placering i Bjerringbro

Konkurrent overtager slagterbutik i Esbjerg

Børnene overtager vinhandel i Støvring

Byens oplevelser skal skabe salg i forretningerne, fortæller direktør

Thises nye plantedrik går snart i handlen

Købmand blev udsat for væbnet røveri

Erfaren herre har overtaget Spar i Nr. Bjert

Andre forbrugsvarer løfter detailsalget

Velling får den fjerde købmand på ét år

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Netto åbner ny butik i Ølgod

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Keyfrost køle- og fryseanlæg

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Fremtidens brugere skal kende GS1

Bæredygtighed – Trussel eller mulighed for online handel?

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Send til en kollega

0.205