23948sdkhjf

Bryggerier holder fest uden alkohol

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Alkoholfri øl er en voksende trend og indtægtskilde for bryggerier verden over

Mens verdens store bryggeri-koncerner i de senere år har været klemt af mindre - ja endda mikroskopiske - bryggerier, som har hugget store markedsandele i det lukrative segment for specialøl, så er alkoholfriøl måske en chance for de store til at vinde krigen om et nyt profitabelt marked; øl med ingen eller kun lidt alkohol - "low or no alcohol".

De alkoholfrie og -svage øl har været på markedet i mange år, men i de seneste tre år, er det tydeligt, at de store spillere for alvor er gået ind på det voksende marked. Danske Carlsberg viste i 2015 sine ambitioner om at få fat i alkoholfri kunder ved at introducere Carlsberg Nordic på hjemmemarkedet og Carlsberg 0,0 på det britiske marked.

Læs også: Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Carlsbergs Nordic-øl, der er blevet markedsført flittigt på blandt andet TV, har været med til at booste det alkoholfrie øl-salg i Danmark samtidig med, at Folketinget i 2014 valgte at hæve alkoholgrænsen fra 0,1 procent til 0,5. Der er også kommet flere alkoholfrie ølmærker på det danske marked.

Det hele kan mærkes på forbruget, viser tal fra bryggeriforeningen. Salget af alkoholfri øl er steget med 19 procent til over ni millioner dåser og flasker. Set over tre år er der sket mere end en tredobling i salget.

- Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtigt godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Udfordring med smagen 
Trenden med de alkoholfri øl holder sig ikke til Danmark.

Læs også: I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

I januar sidste år introducerede det berømte irske bryggeri Guinness sin første alkoholfrie øl, Pure Brew, i Irland. Det kom efter, at alkoholindtaget blandt irerne er faldet med 25 procent siden 2025, ifølge Irish Times, og det er ikke mindst de yngre forbrugere, som drikker mindre alkohol.

Produktionsmæssigt gav udviklingen af øllet udfordringer, forklarer Guinness-ejer Diageo’s globale øl-chef ,Mark Sandys, men han er - ikke helt overraskende - rigtig godt tilfreds med resultatet.

- Den største udfordring for en brygger er at producere en øl med rigtig god smag uden alkohol, fordi de fleste af de ikke-alkoholiske øl på markedet indeholder et kompromis på grund af en måde, de er brygget på. Vi har gjort tingene anderledes og resultatet er en velsmagende pilsner, der er på højde med andre øl, sagde Mark Sandys til The Irish Times ved lanceringen af Pure Brew.

Året før - i 2016 - havde bryggeriet introduceret den alkohol-frie Guinness Zero i Indonesien.

Læs også: Tyve brød ind i ølvogn og hældte øllet ud

Fire måneder efter Guinness’ introduktion af Pure Brew gik Heineken ind på markedet med en markant satsning med sin Heineken 0.0, som det hollandske bryggeri blandt andet bruger sit Champions League-sponsorat til at promovere i Europa. Og Heinekens brand-chef Gianluca Di Tondo lægger ikke skjul på, at alkoholfri øl bliver en vigtig kampplads de kommende år.

- Du kan forvente, at om 10-15 år vil dette være en verdensomspændende trend. Vi ønsker at gøre Heineken til det førende globale øl-mærke med 0.0, siger Gianluca Di Tondo til Reuters.

Heineken oplyste samtidig, at det alkoholfrie ølmarked vokser med ni procent årligt på det vigtige britiske marked.

Budweiser og Corona er med 
Verdens største bryggeri-koncern, Anheuser-Busch InBev, er også kommet på banen og lancerede alkoholfri versioner af både Budweiser og Corona i 2016. Anheuser-Busch InBev forudser, at den alkoholfrie øl vil udgøre svimlende 20 procent af bryggeriets produktion allerede i 2025.

Læs også: Sommer, sol og øl: Flere bryggerier sælger godt i varmen

Hvis de alkoholfrie øl ikke giver det buzz til forbrugerne, som dem med alkohol, så giver de til gengæld et ekstra buzz i bryggeriernes regneark - for lav-alkohol øl er ikke underlagt de samme afgifter som normale øl, så der kan blive større profitmargin til producenten, hvis de sælges til samme pris.

De alkoholfrie øl har traditionelt haft et dårligt ry smagsmæssigt - ligesom den heller ikke har været anset for at være ’cool’ at drikke, og så har den jo naturligvis heller ikke givet alkoholens ’feststemning’ til forbrugerne. Men ryet er ved at ændre sig.

Alkoholfri mikrobrygger 
Sidste år åbnede Nirvana-bryggeriet i London som Storbritanniens første alkoholfrie mikrobryggeri.

- Da jeg begyndte at tale om det med venner og investorer, spurgte de, om jeg har slået hovedet, siger Steve Dass til CNN - det var ham, der grundlagde Nirvana-bryggeriet.

Læs også: Heineken havde et stort hår i øllen i første halvår

Men Steve Dass’ bryggeri blev til virkelighed, og Nirvana Brewery kan sagtens finde kunder. Bryggeriet brygger nu 3.200 liter low og no-alkohol øl om ugen. Nirvana-øllene sælges blandt andet i den Amazon-ejede supermarkedskæde Whole Foods, som har specialiseret sig i at sælge fødevarer uden kunstige tilsætningsstoffer.

Heinekens chef for low og no-alcohol-øl, Jonnie Cahill, siger, at den alkoholfrie trend i høj grad kommer ’nedefra’ fra forbrugere, der ønsker at leve sundere, og ikke "oppefra’" af pres fra de store bryggerier.

- Dette er løsninger og produkter, som forbrugerne efterspørger, siger Jonnie Cahill til Fortune.com.

Mere om: alkohol | alkoholfri | øl


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Prognose: Kiosker vil miste 18 pct. af omsætningen

De kommende 10 år vil landets kiosksektor tabe to milliarder kroner, forudser eksperter.

Odense har Danmarks bedste Jysk-butik

Irma gør black friday til "Friday Donation"

Nespresso vil tættere på de danske kunder

Nespresso har fravalgt supermarkeder til fordel for egne "boutiques" og loyalitetsprogrammer. Nu forsøger virksomheden en ny strategi med pop up-shops forskellige steder i Danmark.

Købmænd: Stærke anbefalinger fra Vækstteam

Regeringen vil gøre det dyrere at være butikstyv

Et nyt regeringsudspil skal gøre det sværere for organiserede kriminelle at begå tyverier mod danske butikker.

Nyhedsbrev

1

Politiformand om tyverier: Har måttet prioritere benhårdt

Politiet har måttet prioritere benhårdt, siger Claus Oxfeldt om butikker, der oplever tyve komme igen og igen.

Naturli’ Foods anmeldt for at bruge ordet "latte"

Virksomheden trækker produktet tilbage - og direktøren trækker på smilebåndet

1

Tv2 sætter fokus på butikstyverier

Statistikken siger, at der er færre tyverier, men butiksejerne siger noget andet. Og politiet har ikke tid.

Julekalender fra Thisted Bryghus revet væk

Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Efter hygiejneskandaler har Domino's brugt ejerskifter til at skjule kritiske smileyrapporter for deres kunder.

Rødkålen er stresset: Kan få konsekvenser for julemiddagen

En grøntsagsproducent fra Samsø frygter, at rødkålene slipper op inden juleaften.

Mælk har aldrig været så dyrt som nu

To kæder vil forvandle sort fredag: Samler ind til lokal julehjælp

Kvickly og SuperBrugsen gør Black Friday til Give Back Friday. Donerer 1 million til julehjælp. Og kunderne kan også være med

Kiosker i Istedgade sælger ulovlig potensmedicin

Tre ud af otte kiosker i Istedgade i København sælger ulovlige Viagra-kopipiller. Det kan være farligt, vurderer overlæge.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Coop-butikker kommer online

I dag begynder Coop en sammensmeltning mellem udvalgte butikker og Coop.dk MAD.

Bagere uddeler gratis surdej til hjemmebrug

Op til Homemade Bread Day 17. november fejrer Guldbageren 30-årsdag med at uddele surdej over hele landet.

Irma kåret som Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed

Salling-donation til kystplastprojekt

Føtex i Thisted skaffede penge til lokalt kystprojekt.

Dansk Retursystems nye fabrik får højteknologisk udstyr fra tyske Stadler

Meny stopper salg af Fitness Æg efter kritik

- Fitness Æg er et stort fupnummer. Snyd og rendyrket bullshit - et plat markedsføringsstunt, siger ekspert.

Guldbager-kæden kæmper med store hygiejne-problemer

- Som forbruger skal man lige holde øje, før man går ind i en af de her butikker, siger ekspert.

Ekspert: Dagligvarehandel på nettet vil for alvor bryde igennem, når Amazon kommer

Varmrøget laks tilbagekaldes efter fund af listeria

Mus blev dyr for Netto i Thisted

Brød-iværksætter spejder mod udlandet

Ny Netto i Jels

Frugt og grønt er fyldt med pesticidrester

Hver femte dansker holder Mortensaften

Kasserede østjyske tomater bliver forvandlet til gourmet-ketchup

Risiko for metalstykker: Ymerdrys og rasp tilbagekaldes

Dagrofa bøvler med plastik i cheddarposer

Britisk tobakskæmpe opbygger stort smøglager før brexit

Hanegal dropper aluminium i postejbakken

Ny mand på posten i Dagli’Brugsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søger du også en butiksassistent?

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Sort fredag

PALOMAT® udvider forhandlernetværket!

Kursus: Den svære samtale om sygefravær/mistrivsel - 5.3.2019

Vi styrker teamet hos PALOMAT®

EL:CON har færdigmeldt og afleveret projekterings- og installationsentreprisen på Aarhus Teater

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

Ferske kalkuner til Thanksgiving den 22. november

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Så er vi igang på FoodTech messen - kig forbi!

Elsikkerhed og EMC i ét og samme hoved

Velkommen til Gs1 Denmarks julekalender 2018

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Kontanter er forsat et væsentligt og betydeligt betalingsmiddel

Oplev PALOMAT® på dette års FoodTech messe

Har I også udfordringer med manuelle tunge løft?

Kursus 6.2.19: Forebyg og håndter stress

Mød os på Foodtech 2018

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Har I også udfordringer med manuelle tunge løft?

Webinar: Bliv knivskarp på dimensioneringssoftwaren Ecodial

Sverige indfører obligatorisk elektronisk fakturering

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

Send til en kollega

0.291