Bryggerier holder fest uden alkohol

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Alkoholfri øl er en voksende trend og indtægtskilde for bryggerier verden over

Mens verdens store bryggeri-koncerner i de senere år har været klemt af mindre - ja endda mikroskopiske - bryggerier, som har hugget store markedsandele i det lukrative segment for specialøl, så er alkoholfriøl måske en chance for de store til at vinde krigen om et nyt profitabelt marked; øl med ingen eller kun lidt alkohol - "low or no alcohol".

De alkoholfrie og -svage øl har været på markedet i mange år, men i de seneste tre år, er det tydeligt, at de store spillere for alvor er gået ind på det voksende marked. Danske Carlsberg viste i 2015 sine ambitioner om at få fat i alkoholfri kunder ved at introducere Carlsberg Nordic på hjemmemarkedet og Carlsberg 0,0 på det britiske marked.

Læs også: Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Carlsbergs Nordic-øl, der er blevet markedsført flittigt på blandt andet TV, har været med til at booste det alkoholfrie øl-salg i Danmark samtidig med, at Folketinget i 2014 valgte at hæve alkoholgrænsen fra 0,1 procent til 0,5. Der er også kommet flere alkoholfrie ølmærker på det danske marked.

Det hele kan mærkes på forbruget, viser tal fra bryggeriforeningen. Salget af alkoholfri øl er steget med 19 procent til over ni millioner dåser og flasker. Set over tre år er der sket mere end en tredobling i salget.

- Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtigt godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Udfordring med smagen 
Trenden med de alkoholfri øl holder sig ikke til Danmark.

Læs også: Tyve brød ind i ølvogn og hældte øllet ud

I januar sidste år introducerede det berømte irske bryggeri Guinness sin første alkoholfrie øl, Pure Brew, i Irland. Det kom efter, at alkoholindtaget blandt irerne er faldet med 25 procent siden 2025, ifølge Irish Times, og det er ikke mindst de yngre forbrugere, som drikker mindre alkohol.

Produktionsmæssigt gav udviklingen af øllet udfordringer, forklarer Guinness-ejer Diageo’s globale øl-chef ,Mark Sandys, men han er - ikke helt overraskende - rigtig godt tilfreds med resultatet.

- Den største udfordring for en brygger er at producere en øl med rigtig god smag uden alkohol, fordi de fleste af de ikke-alkoholiske øl på markedet indeholder et kompromis på grund af en måde, de er brygget på. Vi har gjort tingene anderledes og resultatet er en velsmagende pilsner, der er på højde med andre øl, sagde Mark Sandys til The Irish Times ved lanceringen af Pure Brew.

Året før - i 2016 - havde bryggeriet introduceret den alkohol-frie Guinness Zero i Indonesien.

Læs også: Sommer, sol og øl: Flere bryggerier sælger godt i varmen

Fire måneder efter Guinness’ introduktion af Pure Brew gik Heineken ind på markedet med en markant satsning med sin Heineken 0.0, som det hollandske bryggeri blandt andet bruger sit Champions League-sponsorat til at promovere i Europa. Og Heinekens brand-chef Gianluca Di Tondo lægger ikke skjul på, at alkoholfri øl bliver en vigtig kampplads de kommende år.

- Du kan forvente, at om 10-15 år vil dette være en verdensomspændende trend. Vi ønsker at gøre Heineken til det førende globale øl-mærke med 0.0, siger Gianluca Di Tondo til Reuters.

Heineken oplyste samtidig, at det alkoholfrie ølmarked vokser med ni procent årligt på det vigtige britiske marked.

Budweiser og Corona er med 
Verdens største bryggeri-koncern, Anheuser-Busch InBev, er også kommet på banen og lancerede alkoholfri versioner af både Budweiser og Corona i 2016. Anheuser-Busch InBev forudser, at den alkoholfrie øl vil udgøre svimlende 20 procent af bryggeriets produktion allerede i 2025.

Læs også: Heineken havde et stort hår i øllen i første halvår

Hvis de alkoholfrie øl ikke giver det buzz til forbrugerne, som dem med alkohol, så giver de til gengæld et ekstra buzz i bryggeriernes regneark - for lav-alkohol øl er ikke underlagt de samme afgifter som normale øl, så der kan blive større profitmargin til producenten, hvis de sælges til samme pris.

De alkoholfrie øl har traditionelt haft et dårligt ry smagsmæssigt - ligesom den heller ikke har været anset for at være ’cool’ at drikke, og så har den jo naturligvis heller ikke givet alkoholens ’feststemning’ til forbrugerne. Men ryet er ved at ændre sig.

Alkoholfri mikrobrygger 
Sidste år åbnede Nirvana-bryggeriet i London som Storbritanniens første alkoholfrie mikrobryggeri.

- Da jeg begyndte at tale om det med venner og investorer, spurgte de, om jeg har slået hovedet, siger Steve Dass til CNN - det var ham, der grundlagde Nirvana-bryggeriet.

Læs også: Salget af cigaretter steg i 2017

Men Steve Dass’ bryggeri blev til virkelighed, og Nirvana Brewery kan sagtens finde kunder. Bryggeriet brygger nu 3.200 liter low og no-alkohol øl om ugen. Nirvana-øllene sælges blandt andet i den Amazon-ejede supermarkedskæde Whole Foods, som har specialiseret sig i at sælge fødevarer uden kunstige tilsætningsstoffer.

Heinekens chef for low og no-alcohol-øl, Jonnie Cahill, siger, at den alkoholfrie trend i høj grad kommer ’nedefra’ fra forbrugere, der ønsker at leve sundere, og ikke "oppefra’" af pres fra de store bryggerier.

- Dette er løsninger og produkter, som forbrugerne efterspørger, siger Jonnie Cahill til Fortune.com.

Mere om: alkohol | alkoholfri | øl


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

Bragende romkuglesucces klar med ny service

Folk kan ikke få nok af "Danmarks bedste romkugler" fra Nørre Aaby Bageri.

Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Billeder: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Amazon vil bygge 3000 fysiske nærbutikker

Internetgigantens nye butikker skal konkurrere med 7-Eleven.

Lasse fra København vinder gavekort på 100.000 kr til Lidl

Konkurrencen er kulminationen på to måneder, hvor over 150.000 har downloadet Lidls nye kundeklub-app, Lidl Plus.

Nyhedsbrev

Coop svarer igen med viral video

Hungry er på pengejagt

Bagmandspolitiet: Hesalights Starbucks-kontrakt er et falsum

Kontrakt til en værdi af 367 millioner kroner blev fundet i en pose under ransagning af Hesalight-direktørs hjemmeadresse

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Vestager opgiver skattesag mod McDonalds

Australien giver op til 15 års fængsel for at forurene mad

Australsk fænomen med at stikke nåle i jordbær i supermarkeder fører til højere fængselsstraffe for at forurene mad.

Hester og Bjarke fra Samsø er Årets Økologer

For andet år i træk kårer Netto og Økologisk Landsforening Årets Økolog. Hester og Bjarke driver Yduns Have i Alstrup på Samsø.

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Coop gør butikkerne digitale

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Prinsesse Marie på besøg i FødevareBanken

Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

7-Eleven uddelte priser til årets bedste leverandører

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Starbucks spiller stor rolle i svindelsag om halv milliard

Stifteren af Hesalight A/S, Lars Nørholt, nægter sig skyldig i alle anklager i sag i Retten i Roskilde.

Fakta-direktør bliver chef for Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Fakta

Efter et succesfuldt turnaround i Faktakæden får Stina Glavind væsentligt mere ansvar i sin nye stilling.

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Personalet tager skraldet, når røveren slår til

Det går hårdt udover butikspersonalet, når røvere eksempelvis slår til mod supermarkeder. Derfor er det bekymrende, at antallet af røverier er steget, mener HK Handel.

Kvickly i Odensebydelen Dalum solgt

Danske unge: E-smøger er yt

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Mærsk investerer i mindre madspild

Nemlig.com har solgt over 100.000 måltider på en måned

Bisca tilbagekalder Honningsnitter med mug på

Op mod 20 smadrede pizzeria i Aarhus

Høsten var 30 procent ringere end normalt

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Unge fritidsjobbere må kun udføre lettere arbejde

Mug får Orkla Foods til at tilbagekalde læskedrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Skab tillid med klima ikon

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Seminar: Rundt om Dynamics 365

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Et litauisk firma søger leverandører eller producenter af køkkenvask i rust...

Hvad er din drøm?

Nye kabelbakker til fiberoptiske kabler i datacentre

Send til en kollega

0.282