23948sdkhjf

Bryggerier holder fest uden alkohol

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Alkoholfri øl er en voksende trend og indtægtskilde for bryggerier verden over

Mens verdens store bryggeri-koncerner i de senere år har været klemt af mindre - ja endda mikroskopiske - bryggerier, som har hugget store markedsandele i det lukrative segment for specialøl, så er alkoholfriøl måske en chance for de store til at vinde krigen om et nyt profitabelt marked; øl med ingen eller kun lidt alkohol - "low or no alcohol".

De alkoholfrie og -svage øl har været på markedet i mange år, men i de seneste tre år, er det tydeligt, at de store spillere for alvor er gået ind på det voksende marked. Danske Carlsberg viste i 2015 sine ambitioner om at få fat i alkoholfri kunder ved at introducere Carlsberg Nordic på hjemmemarkedet og Carlsberg 0,0 på det britiske marked.

Læs også: Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Carlsbergs Nordic-øl, der er blevet markedsført flittigt på blandt andet TV, har været med til at booste det alkoholfrie øl-salg i Danmark samtidig med, at Folketinget i 2014 valgte at hæve alkoholgrænsen fra 0,1 procent til 0,5. Der er også kommet flere alkoholfrie ølmærker på det danske marked.

Det hele kan mærkes på forbruget, viser tal fra bryggeriforeningen. Salget af alkoholfri øl er steget med 19 procent til over ni millioner dåser og flasker. Set over tre år er der sket mere end en tredobling i salget.

- Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtigt godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Udfordring med smagen 
Trenden med de alkoholfri øl holder sig ikke til Danmark.

Læs også: I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

I januar sidste år introducerede det berømte irske bryggeri Guinness sin første alkoholfrie øl, Pure Brew, i Irland. Det kom efter, at alkoholindtaget blandt irerne er faldet med 25 procent siden 2025, ifølge Irish Times, og det er ikke mindst de yngre forbrugere, som drikker mindre alkohol.

Produktionsmæssigt gav udviklingen af øllet udfordringer, forklarer Guinness-ejer Diageo’s globale øl-chef ,Mark Sandys, men han er - ikke helt overraskende - rigtig godt tilfreds med resultatet.

- Den største udfordring for en brygger er at producere en øl med rigtig god smag uden alkohol, fordi de fleste af de ikke-alkoholiske øl på markedet indeholder et kompromis på grund af en måde, de er brygget på. Vi har gjort tingene anderledes og resultatet er en velsmagende pilsner, der er på højde med andre øl, sagde Mark Sandys til The Irish Times ved lanceringen af Pure Brew.

Året før - i 2016 - havde bryggeriet introduceret den alkohol-frie Guinness Zero i Indonesien.

Læs også: Bryghus har næsten tidoblet produktionen

Fire måneder efter Guinness’ introduktion af Pure Brew gik Heineken ind på markedet med en markant satsning med sin Heineken 0.0, som det hollandske bryggeri blandt andet bruger sit Champions League-sponsorat til at promovere i Europa. Og Heinekens brand-chef Gianluca Di Tondo lægger ikke skjul på, at alkoholfri øl bliver en vigtig kampplads de kommende år.

- Du kan forvente, at om 10-15 år vil dette være en verdensomspændende trend. Vi ønsker at gøre Heineken til det førende globale øl-mærke med 0.0, siger Gianluca Di Tondo til Reuters.

Heineken oplyste samtidig, at det alkoholfrie ølmarked vokser med ni procent årligt på det vigtige britiske marked.

Budweiser og Corona er med 
Verdens største bryggeri-koncern, Anheuser-Busch InBev, er også kommet på banen og lancerede alkoholfri versioner af både Budweiser og Corona i 2016. Anheuser-Busch InBev forudser, at den alkoholfrie øl vil udgøre svimlende 20 procent af bryggeriets produktion allerede i 2025.

Læs også: Rare Wine leverer ægte champagneregnskab

Hvis de alkoholfrie øl ikke giver det buzz til forbrugerne, som dem med alkohol, så giver de til gengæld et ekstra buzz i bryggeriernes regneark - for lav-alkohol øl er ikke underlagt de samme afgifter som normale øl, så der kan blive større profitmargin til producenten, hvis de sælges til samme pris.

De alkoholfrie øl har traditionelt haft et dårligt ry smagsmæssigt - ligesom den heller ikke har været anset for at være ’cool’ at drikke, og så har den jo naturligvis heller ikke givet alkoholens ’feststemning’ til forbrugerne. Men ryet er ved at ændre sig.

Alkoholfri mikrobrygger 
Sidste år åbnede Nirvana-bryggeriet i London som Storbritanniens første alkoholfrie mikrobryggeri.

- Da jeg begyndte at tale om det med venner og investorer, spurgte de, om jeg har slået hovedet, siger Steve Dass til CNN - det var ham, der grundlagde Nirvana-bryggeriet.

Læs også: Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

Men Steve Dass’ bryggeri blev til virkelighed, og Nirvana Brewery kan sagtens finde kunder. Bryggeriet brygger nu 3.200 liter low og no-alkohol øl om ugen. Nirvana-øllene sælges blandt andet i den Amazon-ejede supermarkedskæde Whole Foods, som har specialiseret sig i at sælge fødevarer uden kunstige tilsætningsstoffer.

Heinekens chef for low og no-alcohol-øl, Jonnie Cahill, siger, at den alkoholfrie trend i høj grad kommer ’nedefra’ fra forbrugere, der ønsker at leve sundere, og ikke "oppefra’" af pres fra de store bryggerier.

- Dette er løsninger og produkter, som forbrugerne efterspørger, siger Jonnie Cahill til Fortune.com.

Mere om: alkohol | alkoholfri | øl
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Madklubben vil nu også lave måltidskasser

Købmanden i Gudme lancerer app og levering til døren

Nu skal de tabte kunder vindes tilbage.

Klima ved køledisken: Sociologistuderende skal undersøge danskernes indkøbsvaner

5

Ekspert: Føtex-reaktion virker helt ude af proportioner

Føtex kommer til at virke som en brutal arbejdsgiver efter fyring, siger ekspert.

Arla hælder milliarder i danske fabrikker

Safterne stiger på Thisted Bryghus

Tendens fra caféer og restaurationer får nu bryghuset til at kaste sig over andet og mere end øl

Nyhedsbrev

Politiet rykkede ud til masseslagsmål ved Bazar Vest

18-årig ansat fyret for at spise kanelsnegl i Føtex

Prisvindende Rema-mand får betroet Rema-opgave

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Vestfyen siger farvel til direktør

Mange udskiftninger i ledelsen gør efterforskning af Top-Toy vanskelig

Top-Toys konkurs er under kulegravning, men en hæsblæsende udskiftning i toppen vanskeliggør forløbet.

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

I Canada giver de bøder for fejl

Ekspert argumenterer for, at kæderne skal indføre en bødeordning ved prisfejl.

1

Netto-chef fyret: Gav storkunde særbehandling

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Coop glad for emballage-stramning

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Oste Sommelier

NYHED I KALU: Økologisk Ellevang-gris

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT...

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker ...

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Send til en kollega

0.146