Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

Læs også: Danskerne om bæredygtighed: Det er vores ansvar

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

Læs også: Stor fremgang i økologiske landbrug: Se hvordan det ser ud hos dig

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.

Mere om: Arla | økologi


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Her får Aarhus en ny gågade

Nordjysk burgerkonge står bag ny Burger King

Tredje Lidl-butik åbnet i Horsens

Netto dropper butiksåbning i Vestjylland

Nu bliver Kvickly-butikkerne mindre

Tiden er ikke længere til de store varehuse, mener Coop-direktør.

Irma klar med de første klimavenlige bæreposer

Nyhedsbrev

Legetøjsbutikker og supermarkeder dropper farlige squishies

Forbrugerrådet: Fjern skumlegetøj fra børneværelserne

Politikere ønsker ikke uvildig undersøgelse i sag om Café Kaffegal

1

Coop opruster i kampen mod Nemlig

Salling Group har fyret 38 ansatte

Udover fyringerne får 20 medarbejdere "ændrede ansættelsesforhold".

Toms ramt af metalstykker i lakrids

Dagli’Brugs tæt på at lukke

Allerede sidste år advarede brugsen i Boeslunde om situationen. Nu er den helt gal.

Populært skumlegetøj trækkes tilbage fra butikkerne

Kvickly sælger jordbærkager for kræftbørn

På lørdag kommer rytterne fra Team Rynkeby til Kalundborg, og det skal markeres.

Dansk restaurant er den 19. bedste i verden

Anmelder: Nomas fravær koster Danmark dyrt på restaurantliste

Muggen mousse: Kæde trækker dessert tilbage

Ny koncernchef i Dagrofa

Tidligere Arla-direktør skal være chef for Dagrofa.

High-tech restaurantoplevelse i McDonald’s i Industriens Hus

Coop sælger kæmpe ejendomskompleks til hemmelig pris

Området har ca. 120.000 kvm erhvervsejendomme, 10.000 kvm p-huse og mulighed for at opføre yderligere 40.000 kvm nye bolig- og kontorarealer.

Salget af cigaretter steg i 2017

Nu er der valg om hjørnet i Coop

Så er det nu, hvis du vil have direkte indflydelse på Coops strategi.

Bilka svarer på kritik af eid-kage

Dansk Folkepartis Kenneth Kristensen Bernth blev meget provokeret af Bilkas ”Eid Mubarak”-kage.

Kunder presser McDonald’s til at droppe plastiksugerør

Pas på plast i Party-pølserne

Sommermode fra Heidi Klum og Lidl

Passioneret ismand skummer fløden på vegansk satsning

Politi anholder 22-årig for røveriforsøg mod McDonald's

Naturli’ Foods fortsætter eksporteventyr

Just Eat og 7-eleven i nyt samarbejde

Stenlille mister sin SuperBrugsen

SuperBrugsen i Brovst lukker

Dagli'Brugs vil udvide - igen

Daloon imponerer med nyt regnskab

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra el-nettet

Fiskesæsonen er skudt igang hos Bilka

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Kronborg Sikring løber stærkt i Københavns Lufthavn

Konference - Roskilde: De store projekter

Ruko præsenterer nyt EPD-bibliotek

Kinesisk online butik søger europæiske leverandører af lædervarer

Ny produktoversigt tilgængelig på DAN-doors.dk!

Hvad er problemet med interne varenumre?

Kontanthåndteringsprodukter herunder bonruller, renseprodukter til terminaler, tutter og meget mere

Hent optagelsen: Cross Docking Webinar

Find din nye medarbejder med garanti

Konference: Kolding - De store projekter

PALOMAT® styrker salgsteamet

En lækker ske i låget er ikke en by i Rusland

I Dansk Halbyggeri er vi bare stolte over det der med rynkerne!

Teknologi og innovation til debat på Folkemødet

Ny montageleder i Alux

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Ingen knuder på forsyningskæden hos garn-webshoppen, Rito

25-årig frisør åbner endnu en salon med hjælp fra revisor-søster

Eksklusivt gavemiljø hos Circle K

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Send til en kollega

0.228