23948sdkhjf

Arlas øko-omsætning stormer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ambitiøs strategi har virket efter planen

Det seneste år er mejerikoncernen Arlas salg af økologiske mejeriprodukter i Danmark steget med 10 procent, svarende til 989 millioner kroner, oplyser koncernen.

Det øgede salg er drevet af kendte brands og nye, økologiske produkter. Sidste forår introducerede Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Strategien bygger på, at sortimentet skal være bredere, tilgængeligheden skal være større, og brandingen af de økologiske produkter skal være stærkere. Og det har virket efter planen, konstaterer Arla.

- Ambitionen med vores strategi er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien. Og vi er godt på vej. Et år inde i strategien har vi øget salget med 10 procent til næsten en milliard.. Det er højere end målsætningen for år ét, og vi forventer en eksponentiel udvikling i omsætningen frem mod 2020, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

- I dag er vores omsætning af økologiske mejeriprodukter omkring 17 procent af vores samlede salg. Det vil vi øge til 25 procent. Vi kan se, at der fortsat er en stor appetit for økologi hos forbrugerne. Det imødekommer vi ved hele tiden at følge markedet og udvikle de produkter, som forbrugerne efterspørger. Det er en af grundene til, at vi i dag er verdens største økologiske mejeri, tilføjer han.

Kendte brands og nye satsninger
Traditionelt er 95 procent af omsætningen af økologiske mejeriprodukter kommet fra mælk og yoghurt. Nye produktlanceringer i øko-kategorien har derfor været en væsentlig faktor for at øge Arlas salg.

Læs også: Fra spildevand til indtægtskilde: Vallen er Arlas svar på Den grimme ælling

- Innovation er et vigtigt ben i strategien. Vi har haft stort fokus på at skubbe på udviklingen ved at skabe et større udvalg af økologiske mejeriprodukter på hylderne i supermarkederne. Sidste år lancerede vi 14 nye økologiske produkter, og i 2018 har vi igen en fyldt pipeline med 19 øko-lanceringer, siger Jakob B. Knudsen.

Læs også: Stor stigning i efterspørgslen på plastikfri dagligvarer

De nye, økologiske produkter falder i tre kategorier. For det første udvider andelsmejeriet sortimentet i Arla Øko med eksempelvis yoghurt, ost og fløde. For det andet øger Arla udvalget af økologiske produkter under Arlas kendte brands som Karolines Køkken, Lurpak og Baby&Me. Og for det tredje giver Arla sig også i kast med helt nye satsninger. Det gælder eksempelvis det nye brand MLK – en mælkedrik med smag, der skal introducere danskerne til kategorien ’flavoured milk’, som er en stor vækstkategori i udlandet.

Mere om: Arla | økologi
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Prisvindende Rema-mand får betroet Rema-opgave

Politiet rykkede ud til masseslagsmål ved Bazar Vest

Safterne stiger på Thisted Bryghus

Tendens fra caféer og restaurationer får nu bryghuset til at kaste sig over andet og mere end øl

18-årig ansat fyret for at spise kanelsnegl i Føtex

Vestfyen siger farvel til direktør

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Nyhedsbrev

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

I Canada giver de bøder for fejl

Ekspert argumenterer for, at kæderne skal indføre en bødeordning ved prisfejl.

Mange udskiftninger i ledelsen gør efterforskning af Top-Toy vanskelig

Top-Toys konkurs er under kulegravning, men en hæsblæsende udskiftning i toppen vanskeliggør forløbet.

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

1

Netto-chef fyret: Gav storkunde særbehandling

Nu udvider nemlig.com leveringsområde på Fyn og Sjælland

1

Medie: Netto laver suverænt flest prisfejl

Netto er det supermarked, hvor flest kunder oplever fejl på kvitteringerne, fortæller BT.

Michelinuddeling kan blive party i provinsen

Når Michelin i år ikke uddeles i København, er det signal om, at hele landet nu er med, siger turistdirektør.

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Butikschef og kunder overmandede røver

"Gammel kending" truede med en pistol-attrap.

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Coop glad for emballage-stramning

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

McDonald's strategiskifte sender omsætningen nedad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker ...

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den off...

Send til en kollega

0.196