23948sdkhjf

Dyrevelfærd hitter hos danskerne: Føtex, Netto og Bilka har løftet salget med en kvart milliard

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Flere og flere har dyrevelfærd for øje, når de køber ind. I Netto, Bilka og føtex er salget af produkter med højeste niveau af dyrevelfærd samlet set steget med 250 millioner kroner i de seneste 2½ år.

Når danskerne går på jagt i køledisken, er det tydeligt, at dyrevelfærd i højere og højere grad er blevet et pejlemærke for mange.

Læs også: 25 BR-butikker genopstår til foråret

På bare to et halvt år er salget af produkter med det højeste niveau af dyrevelfærd steget med 250 millioner kroner i Føtex, Netto og Bilka, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse.

En markant stigning som meget entydigt bekræfter, at danskerne i den grad handler med dyrevelfærd for øje. Det pointerer Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, som ejer Føtex, Netto og Bilka:

- Det er en bemærkelsesværdig udvikling. Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene.

Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd, som altså hitter, er produkter er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke

På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd

Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel. Helt konkret skal det sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020.

Læs også: Salling Group lægger afstand til Coop

Og målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.

Med et salg, som er steget med 250 mio. kr., er Salling Group godt på vej til at indfri den målsætning.

Det glæder Dyrenes Beskyttelse. Allermest fordi det viser, at forbrugerne aktivt tager valg om mere dyrevelfærd i det daglige:

- Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Efterlyser flere varer

Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd med 500 mio. kr. - og på den måde gøre en markant forskel for dyrevelfærden i Danmark.

Læs også: Bilka og Føtex dropper over en million sugerør af plastik

Skal det lykkedes, kræver det at flere producenter fortsat gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger - både hvad angår pris og udvalg.

Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen fra Salling Group pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:

- Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere, uddyber Jeppe Dahl Jeppesen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nu skal Føtex være demensvenlig

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Rare Wine leverer ægte champagneregnskab

De nordjyske købmænd i Rare Wine har endnu engang formået at trylle kostbar vin, champagne og spiritus om til guld.

Nyhedsbrev

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal.

Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Babymad og Starbucks-kaffe hiver Nestlés salg i vejret

Den schweiziske fødevarekæmpe Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser regnskab.

1

K til statsministerkandidater: Hvad skal tobak koste?

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen

Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne - og især i de unge

1

Flying Tiger sætter stop for nye butikker

Den eksplosive vækst i Flying Tiger gav høje ambitioner, men nu træder ledelsen på bremsen.

HK Handel: BR-elever blev kimet ned

Eleverne i Top-Toy stod på bar bund, da kæden gik konkurs. Heldigvis viste der sig at være stor interesse i branchen for at få fingrene i eleverne.

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Ny formue klar til Too Good To Go

2

Salling Group lægger afstand til Coop

Salling Group buldrer frem, og afstanden til Coop bliver bare større i fremtiden, fortæller analyse.

Tefcold vil selv i Danmark

Joe & The Juices stifter stopper

Kaspar Basse afløses af sin næstkommanderende

27 millioner skal hjælpe skoletrætte unge til et fritidsjob

Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

Coop glad for emballage-stramning

Den gamle købmand skæmmer landsby: Øjebæer er en kæmpe udfordring

”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Netto åbner butik i Sæby

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

McDonald's strategiskifte sender omsætningen nedad

3F pudser fogedretten på omstridt slikgrossist

1

Carlsberg-formand vil gøre 250.000 udlandsdanskere til ambassadører

Bilka og Føtex dropper over en million sugerør af plastik

Lakserøgede sild kaldes tilbage: Indeholder hasselnødder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Stregkoder skaber stadig problemer i butikker

Pleiad Downlight til alle opgaver

UK virksomhed tilbyder distribution i Kina for baby- og børneprodukter

Røgeovnen, der betalte sig selv

Europas største messe for detailhandlen: EuroCIS, Dusseldorf 19. - 21. febr...

Forbo gør det grønne byggeri lettere: ”Vi skal ændre vanerne i byggebranch...

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

Den internationale Partnering event Meet and Match i Berlin d. 6.-8. marts ...

Send til en kollega

0.163