23948sdkhjf

Fødevareindustrien styres af bevidste forbrugere

Fødevareindustrien forventer, at deres kunder bliver mere bevidste om deres valg af fødevarer, skriver Teknologisk Institut i ny rapport

Tre ud af fire fødevarevirksomheder forventer, at bæredygtighed, økologi og klimavenlighed kommer til at påvirke salget af deres produkter indenfor de næste fire-fem år.

Læs også: Fire megatrends kan få forbrugerne til at bruge milliarder mere på mad

Det konkluderer en undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 170 ledere i fødevarevirksomheder om deres forventninger til fremtidens fødevarer.

- Det er ikke overraskende, og det viser, at fødevarevirksomhederne tager forbrugernes bevidste ønsker om fødevarer med et mindre klimaaftryk alvorligt. Det har stor betydning for fødevarevirksomhederne, når nye produkter skal udvikles og produceres til det, som forbrugerne reelt efterspørger, siger direktør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut.

Især eksportvirksomheder
Ifølge rapporten "Fødevareindustrien styres af bevidste forbrugere" er det især fødevarevirksomheder med eksport, som forventer, at bæredygtighed, økologi, klimavenlighed og holdbarhed får betydning for salget af deres produkter i fremtiden.

71 procent af eksportvirksomhederne mener også, at holdbarhed i høj grad får betydning for salget, mens 64 procent mener, at bæredygtighed, økologi og klimavenlighed får betydning for fremtidens salg.

Rapporten konkluderer også, at fødevarevirksomhedernes primære kilde til forbrugerens foretrukne smage, er forbrugerne selv. Knapt tre ud af fem (59%) spørger kunderne for at få viden om, hvilke smage forbrugerne foretrækker. Mens kun 16 procent foretager interne undersøgelser for at opnå viden om forbrugernes smag. 22 procent svarer ”andet”, som for eksempel dækker over de ser på salget, bruger feedback fra gæster og ved messer samt indhenter information fra markedsanalyser og via sociale medier.

Mangler data om smag
- Virksomhederne mangler hårde data om smagen, når de skal udvikle nye produkter eller skal sikre sig, at kvaliteten holder sig på et konstant niveau. Smagen er det vigtigste parameter; hvis ikke det smager godt, køber forbrugerne noget andet og får måske ligefrem et dårligt indtryk af producenten. Derfor er det vigtigt at producenterne forholder sig analytisk og investerer i professionelle forbrugerundersøgelser med et solidt datagrundlag, når de udvikler nye produkter. Produktudvikling er dyrt, og det er vigtigt at ramme plet i første forsøg, siger Lars Leopold Hinrichsen.

Om undersøgelsen:

Teknologisk Institut har i perioden 14. februar 2018 til 1. marts 2018 med hjælp fra Jysk Analyse interviewet 170 ledere i fødevarevirksomheder om deres forventninger til fremtidens fødevarer.

Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.

Mere om: bæredygtighed


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt Bilka-koncept betyder 30 nye arbejdspladser i Slagelse

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Gærende gløgg kaldt retur

- Det er ikke gløgg, vi har fremstillet. Den bruser, siger Claus Skov.

Nestlé har solgt for 432 milliarder i år

Studie: Smag i e-cigaretter danner cocktail med ukendt virkning

Nyhedsbrev

Verdens største supermarkedskæde sparer 1,3 mia. kr. ved at skifte elpærer

Fire megatrends kan få forbrugerne til at bruge milliarder mere på mad

Analyse viser, at hvis producenterne satser benhårdt på fire megatrends, så vil forbrugerne lægge mange flere penge i supermarkederne de kommende år

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Vrimler med rotter ved købmandsruin: Nedrivning trukket i langdrag

For over tre måneder siden brændte købmandsbutikken i landsbyen Spørring mellem Randers og Aarhus. Borgerne er godt trætte af at se på købmandsruinen

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

Bilka når madspildsmål 12 år før tid

Varehuskæden har halveret sit madspild. Varehuschef jubler.

Unge mænd flasher deres biler ved købmanden

Lille bager vil også være online

Nu er juleræset i gang i butikkerne

- Jeg synes, det er håbløst og faktisk også respektløst, lyder det fra kunde.

Madværkstedet nærmer sig udsolgt

Lykkeposer med overskudsvarer skal nedsætte madspild i Kvickly

Ny analyse viser tendenserne inden for julehandel

Så er øl-is fra Thy klar

Kalkunbryst og kylling tilbagekaldes efter bakteriefund

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Lidl og Waste Hunt vil fjerne affald fra naturen

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Landbruget glæder sig over fantastisk efterår

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Bær kaldt tilbage efter fund af metalstykker

Konservative: En pakke smøger skal koste 60 kroner

Mikrobryggerier kæmper for livet

Fødevarefolk er på øko-fremstød i Berlin

Kødkoncern har købt et Arla-mejeri

Tør sommer har givet den dårligste høst i 35 år

Coop tester nyt koncept i Kvickly Viby

Netto åbner ny butik i Randers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Send til en kollega

0.286