23948sdkhjf

Alibaba: Online er ikke enten-eller

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Debat: I Kina er fremtiden for detailhandel en kombination af online og offline. David Lloyd, managing director for Alibaba Group giver sit bud på, hvad Danmark kan lære af Kina.

Mens e-handlen forsætter med at stige i Danmark, er nogle detailhandlere blevet hårdt ramt af den stigende handel på nettet. De fysiske butikker, som er detailhandlens traditionelle måde at drive forretning på, bliver udfordret.

Læs også: Bog & idé tager markedsandele i et trængt bogmarked

En rapport fra 2017 fra Dansk Erhverv viser, at antallet af fysiske tøjbutikker er faldet med 16 procent fra 2008 til 2015 i Danmark, og lignende eller større fald findes i andre sektorer inden for detailhandel.

Den opfattelse, at e-handel truer den traditionelle handel, giver dog ikke et retvisende billede af de faktiske forhold.

Vi mener, at når transformationen i detailhandel udnyttes korrekt, fører det til et meget bedre resultat både for detailhandlerne og forbrugerne.

Hos Alibaba kalder vi dette ’New Retail’. Det vil sige en sammensmeltning af online- og offlinehandel. I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at digitalisere over seks millioner fysiske butikker i Kina.

Læs også: Aprilsnar: Nu kommer Nemlig.com med sin første fysiske butik

Forbrugerne skelner ikke længere mellem at være online og offline.

De forventer i stedet at kunne købe det, de vil have, når de vil, og hvordan de vil. Det betyder, at forskellene mellem online og offline gradvist udviskes.

Vi ser denne ændring hos forbrugerne ske lige nu, fordi ’New Retail’ dukker op over hele Kina.

Et konkret eksempel på ”New Retail” er, at butikker indrettes med virtuelle hylder, hvor kunden kan vælge produkter fra en skærm, betale via en app og få produktet sendt hjem.  

Læs også: Matas introducerer abonnement

For nyligt offentliggjorde Alibabas AliResearch og Bain & Company en rapport, der beskriver de vigtigste byggesten i arbejdet med at få succes i det nye detailhandelslandskab:

  • Virksomheder, der tænker fremadrettet og nytænkende ser deres forbrugere som medproducenter. - De finder på måder at stimulere forbrugernes behov og forvandler forbrugerne til ambassadører for deres brand.
  • Den gamle B2C-model, hvor det har drejet sig om at imødekomme en masseefterspørgsel, vil udvikle sig til en model, der tilbyder skræddersyede produkter på baggrund af forbrugernes data. De bedste virksomheder vil være dem, der bedst forstår at integrere produkterne i kundernes samlede oplevelse.
  • Virksomheder skal overveje, hvordan de kan integrere deres tilstedeværelse online og offline, og hvordan butikker kan have gavn af at tilbyde en samlet og problemfri kundeoplevelse.
  • Virksomheder skal overveje at omfavne og udnytte nye teknologier, og hvordan de via teknologier som AI og loT-teknologier kan forbedre deres evne til at nå ud til forbrugerne med det, de ønsker, når de ønsker det.

For at være en del af fremtidens detailhandel skal virksomhederne med andre ord undersøge, hvordan de kan gøre mere end bare at holde trit med den teknologiske udvikling.

De skal lytte til deres kunder og derefter tage føringen med at forme forandringerne på tværs af deres sektor.  

Mere om: Alibaba | Kina | nethandel | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Matas introducerer abonnement

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Kunder evakueret i Ikea

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Verdens ældste tatovørbutik truet af lukning: Nu er der faldet dom

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.157