Alibaba: Online er ikke enten-eller

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Debat: I Kina er fremtiden for detailhandel en kombination af online og offline. David Lloyd, managing director for Alibaba Group giver sit bud på, hvad Danmark kan lære af Kina.

Mens e-handlen forsætter med at stige i Danmark, er nogle detailhandlere blevet hårdt ramt af den stigende handel på nettet. De fysiske butikker, som er detailhandlens traditionelle måde at drive forretning på, bliver udfordret.

Læs også: Udenlandske netbutikker fylder mere i dansk e-handel

En rapport fra 2017 fra Dansk Erhverv viser, at antallet af fysiske tøjbutikker er faldet med 16 procent fra 2008 til 2015 i Danmark, og lignende eller større fald findes i andre sektorer inden for detailhandel.

Den opfattelse, at e-handel truer den traditionelle handel, giver dog ikke et retvisende billede af de faktiske forhold.

Vi mener, at når transformationen i detailhandel udnyttes korrekt, fører det til et meget bedre resultat både for detailhandlerne og forbrugerne.

Hos Alibaba kalder vi dette ’New Retail’. Det vil sige en sammensmeltning af online- og offlinehandel. I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at digitalisere over seks millioner fysiske butikker i Kina.

Læs også: Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

Forbrugerne skelner ikke længere mellem at være online og offline.

De forventer i stedet at kunne købe det, de vil have, når de vil, og hvordan de vil. Det betyder, at forskellene mellem online og offline gradvist udviskes.

Vi ser denne ændring hos forbrugerne ske lige nu, fordi ’New Retail’ dukker op over hele Kina.

Et konkret eksempel på ”New Retail” er, at butikker indrettes med virtuelle hylder, hvor kunden kan vælge produkter fra en skærm, betale via en app og få produktet sendt hjem.  

Læs også: Ansatte hos Amazon anklages for bestikkelse

For nyligt offentliggjorde Alibabas AliResearch og Bain & Company en rapport, der beskriver de vigtigste byggesten i arbejdet med at få succes i det nye detailhandelslandskab:

  • Virksomheder, der tænker fremadrettet og nytænkende ser deres forbrugere som medproducenter. - De finder på måder at stimulere forbrugernes behov og forvandler forbrugerne til ambassadører for deres brand.
  • Den gamle B2C-model, hvor det har drejet sig om at imødekomme en masseefterspørgsel, vil udvikle sig til en model, der tilbyder skræddersyede produkter på baggrund af forbrugernes data. De bedste virksomheder vil være dem, der bedst forstår at integrere produkterne i kundernes samlede oplevelse.
  • Virksomheder skal overveje, hvordan de kan integrere deres tilstedeværelse online og offline, og hvordan butikker kan have gavn af at tilbyde en samlet og problemfri kundeoplevelse.
  • Virksomheder skal overveje at omfavne og udnytte nye teknologier, og hvordan de via teknologier som AI og loT-teknologier kan forbedre deres evne til at nå ud til forbrugerne med det, de ønsker, når de ønsker det.

For at være en del af fremtidens detailhandel skal virksomhederne med andre ord undersøge, hvordan de kan gøre mere end bare at holde trit med den teknologiske udvikling.

De skal lytte til deres kunder og derefter tage føringen med at forme forandringerne på tværs af deres sektor.  

Mere om: Alibaba | Kina | nethandel | tendenser


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Amazon vil bygge 3000 fysiske nærbutikker

Internetgigantens nye butikker skal konkurrere med 7-Eleven.

Coop svarer igen med viral video

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Bagmandspolitiet: Hesalights Starbucks-kontrakt er et falsum

Kontrakt til en værdi af 367 millioner kroner blev fundet i en pose under ransagning af Hesalight-direktørs hjemmeadresse

Hungry er på pengejagt

Australien giver op til 15 års fængsel for at forurene mad

Australsk fænomen med at stikke nåle i jordbær i supermarkeder fører til højere fængselsstraffe for at forurene mad.

Nyhedsbrev

Politiker vil have to timers gratis parkering i Randers

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Coop gør butikkerne digitale

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Nu genåbner Friis Shoppingcenter i Aalborg

Efter knapt to års renovering slår Friis Shoppingcenter dørene op til et helt nyt center med Magasin som ankerlejer, ny indretning, ny facade og en ny måde at tænke detailhandel på.

Prinsesse Marie på besøg i FødevareBanken

Tiden går i stå på Gråbrødre Plads i Odense

På lørdag opstiller FDB 70 designerstole i Odense i anledning af, at FDB Møbler nu åbner en butik i byen.

Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Udenlandske netbutikker fylder mere i dansk e-handel

Nye tal viser, at mange danskere køber online fra udenlandske netbutikker – og at det især er de unge, der gør det.

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Rygter om opkøb sender Pandoraaktier i vejret

Kan smykkevirksomheden Pandora være ved at blive opkøbt?

7-Eleven uddelte priser til årets bedste leverandører

Trump varsler ny toldstats på 6.000 kinesiske varer

Fakta-direktør bliver chef for Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Fakta

Efter et succesfuldt turnaround i Faktakæden får Stina Glavind væsentligt mere ansvar i sin nye stilling.

Ansatte hos Amazon anklages for bestikkelse

Kinesiske ansatte har angiveleligt modtaget op til 12.000 kroner for at slette dårlige anmeldelser og udlevere fortrolig kundedata.

Efter opkøb: Ejerne skyder Louis Poulsen ud på nye markeder

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Kvickly i Odensebydelen Dalum solgt

Danske unge: E-smøger er yt

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Mærsk investerer i mindre madspild

Nemlig.com har solgt over 100.000 måltider på en måned

Apple præsenterer større - og dyrere - iPhones

Op mod 20 smadrede pizzeria i Aarhus

Ikonisk højhus kan sætte Ikast-Brande på landkortet

Høsten var 30 procent ringere end normalt

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Se alle Medlemmernes egne nyheder

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Seminar: Rundt om Dynamics 365

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Et litauisk firma søger leverandører eller producenter af køkkenvask i rust...

Hvad er din drøm?

Nye kabelbakker til fiberoptiske kabler i datacentre

Sommeren 2018 fik elprisen til at stige

Prolink Serie 5 kurve og spiral plastmodulbånd.

Send til en kollega

0.254