23948sdkhjf

Alibaba: Online er ikke enten-eller

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Debat: I Kina er fremtiden for detailhandel en kombination af online og offline. David Lloyd, managing director for Alibaba Group giver sit bud på, hvad Danmark kan lære af Kina.

Mens e-handlen forsætter med at stige i Danmark, er nogle detailhandlere blevet hårdt ramt af den stigende handel på nettet. De fysiske butikker, som er detailhandlens traditionelle måde at drive forretning på, bliver udfordret.

Læs også: Senior-boom: Langt de fleste ældre shopper på nettet

En rapport fra 2017 fra Dansk Erhverv viser, at antallet af fysiske tøjbutikker er faldet med 16 procent fra 2008 til 2015 i Danmark, og lignende eller større fald findes i andre sektorer inden for detailhandel.

Den opfattelse, at e-handel truer den traditionelle handel, giver dog ikke et retvisende billede af de faktiske forhold.

Vi mener, at når transformationen i detailhandel udnyttes korrekt, fører det til et meget bedre resultat både for detailhandlerne og forbrugerne.

Hos Alibaba kalder vi dette ’New Retail’. Det vil sige en sammensmeltning af online- og offlinehandel. I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at digitalisere over seks millioner fysiske butikker i Kina.

Læs også: Varer strømmer ind fra Kina trods manglende sikkerhed

Forbrugerne skelner ikke længere mellem at være online og offline.

De forventer i stedet at kunne købe det, de vil have, når de vil, og hvordan de vil. Det betyder, at forskellene mellem online og offline gradvist udviskes.

Vi ser denne ændring hos forbrugerne ske lige nu, fordi ’New Retail’ dukker op over hele Kina.

Et konkret eksempel på ”New Retail” er, at butikker indrettes med virtuelle hylder, hvor kunden kan vælge produkter fra en skærm, betale via en app og få produktet sendt hjem.  

Læs også: Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

For nyligt offentliggjorde Alibabas AliResearch og Bain & Company en rapport, der beskriver de vigtigste byggesten i arbejdet med at få succes i det nye detailhandelslandskab:

  • Virksomheder, der tænker fremadrettet og nytænkende ser deres forbrugere som medproducenter. - De finder på måder at stimulere forbrugernes behov og forvandler forbrugerne til ambassadører for deres brand.
  • Den gamle B2C-model, hvor det har drejet sig om at imødekomme en masseefterspørgsel, vil udvikle sig til en model, der tilbyder skræddersyede produkter på baggrund af forbrugernes data. De bedste virksomheder vil være dem, der bedst forstår at integrere produkterne i kundernes samlede oplevelse.
  • Virksomheder skal overveje, hvordan de kan integrere deres tilstedeværelse online og offline, og hvordan butikker kan have gavn af at tilbyde en samlet og problemfri kundeoplevelse.
  • Virksomheder skal overveje at omfavne og udnytte nye teknologier, og hvordan de via teknologier som AI og loT-teknologier kan forbedre deres evne til at nå ud til forbrugerne med det, de ønsker, når de ønsker det.

For at være en del af fremtidens detailhandel skal virksomhederne med andre ord undersøge, hvordan de kan gøre mere end bare at holde trit med den teknologiske udvikling.

De skal lytte til deres kunder og derefter tage føringen med at forme forandringerne på tværs af deres sektor.  

Mere om: Alibaba | Kina | nethandel | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aalborg får ny butik uden personale

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Varehus sejrer for andet år i træk

Topresultater: Tre kvinder styrker Stark

Ny ledelse har skabt det bedste resultat i syv år i Danmark og udvidet med flere butikker

Tæppecenter lukker efter 27 år

Kæde har haft succes med salg af maling

Nyhedsbrev

Legetøjsbutik har fået en afløser

Skidt nyt fra USA giver Pandora endnu en øv-dag

Salling vil opfinde BR på ny

Også i fremtiden skal legetøj kunne købes lokalt. Det forsikrer Salling Group, der har købt det konkursramte Top-Toys

BR-konkurs giver nye butikker i gågader og storcentre

Ecco: Bekæmpelse af kopivarer er mere presserende end nogensinde

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nyt city-byggemarked skal opfylde lejlighedsejernes behov

Fredag 18. januar slår Silvan dørene op for et af landets mindste butikker for gør-det-selv-folket

Tonsvis af ulovlig krudt sendes til Danmark med posten

Ny direktør: - Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med

Tidligere bosætningskonsulent bliver ny citychef

Medie: Salling opkøber resterne af Fætter BR

Kæde er tættere på første butik på Bornholm

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Storcenter får flere ledige butikker

DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

Brugs fejrer 100-års jubilæum med ny lege- og børnetøjsbutik

1

Danskerne grænsehandler på livet løs

2

Ejer får bøde for at dele tyveribillede på Facebook

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Vestager kaster sig over Nikes skattevilkår i Holland

Ny Jem & Fix er klar til foråret

Regeringen vil sikre Dankortets fremtid

Legetøj tilbagekaldes - risiko for kvælning

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

Nu kommer tv-skærmen der kan rulles sammen

Senior-boom i onlinehandel

Døende BR holder udvalgte butikker åbne til udsalg

Ledigheden faldt marginalt i november og holder lavt niveau

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Flotte svendeprøvekarakterer til Jonathan fra EL:CON i Hornslet

TrueCommerce udnævnt som Challenger i Gartners Magic Quadrant!

Medalje til Mikkel - udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

3 tips til stabilt internet på arbejdspladsen

Ingmars er udlært elektriker hos EL:CON - med to flotte 12-taller

Send til en kollega

0.157