23948sdkhjf

Er din hjemmeside klar til salgspligt?

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den 3. december 2018 træder en ny EU-forordning i kraft, der stiller en række krav til din hjemmeside – blandt andet må du ikke afvise at sælge til kunder i lande, hvor du ikke leverer.

Når de nye regler træder i kraft den 3. december 2018, må du ikke forhindre kunder fra andre EU-lande i at besøge din hjemmeside.

Læs også: - Det kan vi lære af Big Mac-sagen

Det bliver forbudt at foretage geoblokering, hvor forbrugere med udenlandske ip-adresser nægtes adgang til hjemmesiden, skriver Dansk Erhverv. 

De nye regler er dog langt mere vidtgående, idet de indfører en salgspligt for onlinesalg, så netbutikker forpligtes til at sælge til kunder i EU-lande udenfor deres normale forretningsområde. 

Desværre er reglerne for salgspligt uklare på flere punkter, og de kolliderer med andre regler, så det er vigtigt, at du sætter dig ind i dem, så du undgår unødvendige omkostninger, f.eks. ved reklamationer.

Men hvad skal du så være mest opmærksom på?

Læs også: Nu bliver engangsplastik forbudt

Dansk Erhverv gennemgår de væsentligste opmærksomhedspunkter ved de nye regler:

Rerouting tilladt med samtykke
Hvis din virksomheds hjemmeside henvender sig til kunder i flere lande og er på flere sprog, og du ønsker at reroute kunden til en hjemmeside på hans eget sprog, så vil du fra den 3. december 2018 skulle have kundens udtrykkelige samtykke for, at det er i orden at foretage reroutingen. 

Kunden skal altid have adgang til at komme ind på den hjemmeside, som kunden i første omgang forsøgte at komme ind på – og adgang til at foretage køb. 

Hvis du bruger rerouting, skal du derfor indrette din hjemmeside med en funktion, der gør, at kunderne kan acceptere rerouting, inden de videresendes.

Du kan ikke nægte at sælge
De nye regler betyder også, at du ikke kan nægte at sælge til forbrugere i EU-lande, som du ikke leverer til. Du bliver dog ikke forpligtet til at levere i nye lande. 

I praksis vil det betyde, at en forbruger fra et EU-land, hvor du ikke leverer, kan købe hos dig, hvis han/hun kan anvise en leveringsadresse i et af de lande, hvor du leverer.

Hvis du tilbyder afhentning fra et pickup-point – for eksempel din fysiske butik – kan forbrugerne også selv arrangere afhentning af varen og videre transport til deres eget hjemland.

Vis tydeligt hvilke lande, som du leverer til 
De nye regler forpligter dig ikke til at levere. Vi anbefaler, at du tydeligt markerer på din hjemmeside, hvilke lande, som du leverer til, eksempelvis med flag eller lignende.

Du skal leve op til forbrugerreglerne i de lande, som du leverer til, og da de ikke er harmoniserede, kan de afvige fra de danske regler. Hvis du, for at være venlig, leverer til en kunde, risikerer du at blive forpligtet af regler, som du ikke kender.

Skal jeg tage imod udenlandske kreditkort?
Hvis du i dag tager imod f.eks. danske MasterCards, må du efter den 3. december 2018 ikke nægte at tage imod MasterCards udstedt i andre EU-lande.

Hvis en kunde i Spanien ønsker at købe på din hjemmeside, og kunden kan anvise en leveringsadresse i Danmark, skal du tage imod kundens spanske MasterCard, hvis det er det, som kunden vil betale med.

Hvad med reklamationer?
Reglerne for reklamationer er de samme som for dine normale kunder, hvilket også betyder, at det som udgangspunkt er dig, der skal betale for transportomkostninger, hvis der er en mangel ved varen.

Hvis en kunde fra et andet EU-land, som har købt en vare og selv har transporteret den hjem, vælger at klage, og du vurderer, at der er behov for at undersøge varen, er det vores anbefaling, at du beder kunden om at sende varen til dig for kundens regning, og at du samtidig oplyser kunden om, at kunden vil få refunderet rimelige udgifter til forsendelse, hvis det viser sig, at der er en mangel ved varen.

Gælder også i visse erhvervsforhold
De nye regler gælder også i erhvervsforhold, når køberen er slutbruger.

Det vil sige, at du ikke kan afvise at sælge til en erhvervskunde med mindre, at købet sker for at sælge varen videre eller skal bruges i køberens produktion af egne varer.

Hvad med svindel?
Dansk Erhverv forventer ikke, at der vil være mange danske netbutikker, som vil opleve at blive bestormet af forbrugere fra andre EU-lande.

Det er dog en forventet konsekvens, at de nye regler vil øge risikoen for svindel. Det kan i praksis være sværere at gribe ind overfor svindel fra en kunde i et land, som man normalt ikke leverer til.

Det kan derfor være en god idé at gennemtænke ens procedurer for svindel, når salgspligten træder i kraft.

Mere om: Dansk Erhverv | EU | salgspligt
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

H&M i Herning gågade lukker: Kan ikke blive enige om huslejen

H&M vil egentlig gerne blive i Herning. Cityforening begræder tabet.

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

Spies Rejser, YouSee og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofiles misbrug af tjenesten.

Købmanden i Gudme lancerer app og levering til døren

Nu skal de tabte kunder vindes tilbage.

Kunstig intelligens kommer til at dominere shopping

5

Ekspert: Føtex-reaktion virker helt ude af proportioner

Føtex kommer til at virke som en brutal arbejdsgiver efter fyring, siger ekspert.

Madklubben vil nu også lave måltidskasser

Nyhedsbrev

Klima ved køledisken: Sociologistuderende skal undersøge danskernes indkøbsvaner

TDC fastholder omsætning under stor omvæltning

Teleselskabet TDC har hentet kunder i 2018, der bød på store ændringer for selskabet.

Traditionsrig møbelbutik bliver til bolighus

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

Små byer næres af hverdagen

Byggemarked dropper grund efter træg sagsbehandling

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

1

Hver tredje telebutik er lukket

Samsung lancerer ny sammenfoldelig smartphone

Færre stopper med at arbejde på grund af dårligt helbred

Politiet rykkede ud til masseslagsmål ved Bazar Vest

Køkkenbutik vokser: Roskildegensernes kærlighed til snedkerkøkkener smitter

18-årig ansat fyret for at spise kanelsnegl i Føtex

Salling Group placerer 15 genopståede BR-butikker

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Byggemarked åbner igen efter brand

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Bilsalget voksede markant i den første måned af 2019

Lego-arvinger vil dele magten

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Digitale indfødte kunder stiller nye krav til butikkerne

Masai åbner på Fisketorvet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Oste Sommelier

NYHED I KALU: Økologisk Ellevang-gris

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT...

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker ...

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Send til en kollega

0.222