23948sdkhjf

Kend dit kontinent: Tre råd til danske retailere, der vil sælge varer i EU

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klumme af Christian Rasmussen, adm. direktør og medstifter af betalingsudbyderen AltaPay.

Overvejer du at rykke din forretning ind i næste fase? Enten med fysiske butikker, webshops eller begge?

Læs også: Dankort bliver brandvarmt op til påske

Det er heldigvis mere overkommeligt end nogensinde bl.a. takket være EU's indre betalingsmarked. 

I teorien betyder det ikke alverden, om du vil sælge dit produkt i Paris, Amsterdam eller Stockholm, selvom dit hovedkontor er placeret i Kolding.

For moderne forbrugere som millennials vil jo have occasions, purpose og lækkert design. Hvis bare du har salgskanalerne på plads, så er det bare at oversætte til det lokale sprog og vente på, at ordrerne ruller ind. 

Eller hvad?

Læs også: Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Svaret er desværre nej. I praksis er der en verden til forskel på, hvordan du griber salget an uden for landets grænser. Der er et indre marked, men ikke en indre forbruger.

Selv om du har en færdigstrikket kampagne målrettet millennials, vil der altid være en national forskele for eksempel i forhold til hvilke betalingsmidler, de bruger – både i fysiske butikker, i webshoppen og på mobilen.

Netop betalingsaspektet er afgørende for at tilbyde en god kunderejse, viser en ny undersøgelse blandt danske og engelske retailere foretaget i år.  

Herunder er tre gode råd til, hvordan du rent faktisk udruller en succesfuld omnichannel-salgsstrategi uden for landets grænser.

Læs også: Onlineapotek kåret som Årets Butik 2019

#1 Find balancen mellem åbenhed og risiko for svindel Danmark er et samfund præget af høj tillid, og danske retailere forventer ikke som udgangspunkt at blive snydt. Desværre er graden af svindel større i andre lande, fx England og Frankrig. Sørg derfor for at analysere det respektive marked, du gerne vil gå ind i.

Du bør vurdere, hvad den optimale balance skal være mellem konverteringsraten og svindelrisikoen for dit produkt i hvert enkelt land. Hvis du sælger produkter med en høj værdi som fx stokke, der let kan sættes til salg på eBay, så bør du overveje at reducere din svindeleksponering gennem enten 3D secure eller et anti-svindel værktøj, alt afhængig af land.

Undersøg de lokale forhold først, eller tal med din betalingsleverandør - dit forarbejde kan hurtigt være tjent hjem.

#2 Husk, at dine danske kunder ikke er repræsentative Mens Danmark har haft en uhørt høj udbredelse af et enkelt betalingsmiddel i form af dankort, og først de senere år har set fremvæksten af nye alternative metoder som MobilePay, har udenlandske forbrugere været vant til langt flere betalingsmuligheder.

Læs også: Bog & idé tager markedsandele i et trængt bogmarked

Du bør derfor sørge for, at din forretning kan tage imod de mest udbredte betalingsmetoder i hvert enkelt land. I Tyskland er fakturabetaling den fortrukne betalingsform, mens kort og mobil betaling hitter i Storbritannien.

#3 Hold hånden over dine data eller se dem sive væk

Hvis ikke du analyserer data omkring dit salg, så kerer du dig ikke nok om dine kunder. Med det mener jeg, at det er essentielt for din forretnings succes, at du får det maksimale ud af al den data, dine kunder genererer.

Første skridt er at sørge for, at de dyrebare data ikke eksisterer i separate Excel-ark. Du skal forstå dine kunders købsadfærd og sammenligne dem på tværs af markeder og dine salgskanaler.

Moderne forbrugere forventer, at du sælger og kommunikerer på tværs af kanaler – men du kan kun give dem den bedste kundeoplevelse og højeste sikkerhed, hvis du samler data ét sted og kan se, hvad der virker, og hvad der skal ændres.

 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netsupermarked ramt af leverandørkonkurs

DR-program advarer om livsfarlige mobilopladere

Trods CE-mærke lever mange uoriginale opladere solgt i danske butikker ikke op til sikkerhedskrav.

Danske fødevarefirmaer truet med mystisk pulver

I udlandet har madproducenter fået lignende breve

Årets første Samsø-kartofler er solgt for 36.000 kroner

Salling Group køber årets første 24 kilo Samsø-kartofler for 36.000 kroner.

De danske øl bliver tyndere: Alkoholfrit er et hit

Easyfood fortsætter væksten både her og der

Nyhedsbrev

Frygt for svagt salg præger Pandora-direktørs første dag

Danske sælgere ser lyst på fremtiden

Det tegner lyst for danske virksomheder, hvis man spørger landets sælgere om forventningerne til årets salg.

Ny Samsung-telefon hentes tilbage efter skærmproblemer

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Beiers chokoladebutikker hårdt ramt af solen

Onlineapotek kåret som Årets Butik 2019

Skraldere skal have lettere adgang til mad

Supermarkeder smider mad ud, for foræres den væk, skal der betales moms. En arbejdsgruppe skal se på reglerne.

Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser

Ugens grin: Mindst holdbar til...

Aubo kårer årets køkkenkonsulent

Hurtig mulighed for at aflevere pant vender tilbage

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Flying Tiger siger farvel til Mette Maix, der fik under to år som direktør for butikskæden

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Mille Food på vej med tre nye produkter

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Kunder evakueret i Ikea

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

GS1 medlemsdag i Ringsted

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Send til en kollega

0.159