23948sdkhjf

Kend dit kontinent: Tre råd til danske retailere, der vil sælge varer i EU

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klumme af Christian Rasmussen, adm. direktør og medstifter af betalingsudbyderen AltaPay.

Overvejer du at rykke din forretning ind i næste fase? Enten med fysiske butikker, webshops eller begge?

Læs også: Danskernes digitale indkøbskurv bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.

Det er heldigvis mere overkommeligt end nogensinde bl.a. takket være EU's indre betalingsmarked. 

I teorien betyder det ikke alverden, om du vil sælge dit produkt i Paris, Amsterdam eller Stockholm, selvom dit hovedkontor er placeret i Kolding.

For moderne forbrugere som millennials vil jo have occasions, purpose og lækkert design. Hvis bare du har salgskanalerne på plads, så er det bare at oversætte til det lokale sprog og vente på, at ordrerne ruller ind. 

Eller hvad?

Læs også: RetailNews tester: Nemlig.com er Danmarks bedste onlinesupermarked

Svaret er desværre nej. I praksis er der en verden til forskel på, hvordan du griber salget an uden for landets grænser. Der er et indre marked, men ikke en indre forbruger.

Selv om du har en færdigstrikket kampagne målrettet millennials, vil der altid være en national forskele for eksempel i forhold til hvilke betalingsmidler, de bruger – både i fysiske butikker, i webshoppen og på mobilen.

Netop betalingsaspektet er afgørende for at tilbyde en god kunderejse, viser en ny undersøgelse blandt danske og engelske retailere foretaget i år.  

Herunder er tre gode råd til, hvordan du rent faktisk udruller en succesfuld omnichannel-salgsstrategi uden for landets grænser.

Læs også: Netto slår dørene op for nyt internetsupermarked

#1 Find balancen mellem åbenhed og risiko for svindel Danmark er et samfund præget af høj tillid, og danske retailere forventer ikke som udgangspunkt at blive snydt. Desværre er graden af svindel større i andre lande, fx England og Frankrig. Sørg derfor for at analysere det respektive marked, du gerne vil gå ind i.

Du bør vurdere, hvad den optimale balance skal være mellem konverteringsraten og svindelrisikoen for dit produkt i hvert enkelt land. Hvis du sælger produkter med en høj værdi som fx stokke, der let kan sættes til salg på eBay, så bør du overveje at reducere din svindeleksponering gennem enten 3D secure eller et anti-svindel værktøj, alt afhængig af land.

Undersøg de lokale forhold først, eller tal med din betalingsleverandør - dit forarbejde kan hurtigt være tjent hjem.

#2 Husk, at dine danske kunder ikke er repræsentative Mens Danmark har haft en uhørt høj udbredelse af et enkelt betalingsmiddel i form af dankort, og først de senere år har set fremvæksten af nye alternative metoder som MobilePay, har udenlandske forbrugere været vant til langt flere betalingsmuligheder.

Læs også: Klik-klik-klik – onlinesalg vokser

Du bør derfor sørge for, at din forretning kan tage imod de mest udbredte betalingsmetoder i hvert enkelt land. I Tyskland er fakturabetaling den fortrukne betalingsform, mens kort og mobil betaling hitter i Storbritannien.

#3 Hold hånden over dine data eller se dem sive væk

Hvis ikke du analyserer data omkring dit salg, så kerer du dig ikke nok om dine kunder. Med det mener jeg, at det er essentielt for din forretnings succes, at du får det maksimale ud af al den data, dine kunder genererer.

Første skridt er at sørge for, at de dyrebare data ikke eksisterer i separate Excel-ark. Du skal forstå dine kunders købsadfærd og sammenligne dem på tværs af markeder og dine salgskanaler.

Moderne forbrugere forventer, at du sælger og kommunikerer på tværs af kanaler – men du kan kun give dem den bedste kundeoplevelse og højeste sikkerhed, hvis du samler data ét sted og kan se, hvad der virker, og hvad der skal ændres.

 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

11.000 fejrede ny Power-butik i Esbjerg

Indretningen af nye Netto-butikker får salget af sundt og grønt til at stige

Kunderne er de samme som tidligere, men deres vaner begyndte at ændre sig i takt med butiksindretningen.

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Ugens grin: Nye tider - nye titler

Nyhedsbrev

Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder om klima og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

Danskernes digitale indkøbskurv bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.

Først af tre: Dansk designvirksomhed åbner på Manhattan

Bygma-ejer: Det er nøglen til vores succes

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

1

Nu er det officielt: Tiger-ejer vil på børsen til en værdi over 40 milliarder

Børsnoteringen af ejerne bag Flying Tiger står til at blive årets største børsnotering i Norden.

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Medie: Nu bliver der gjort plads til Power i Næstved Storcenter

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Top 10: Danmarks største byggecentre

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Toprestaurant overtager slagteri

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Gyldent år for de danske byggecentre

Fra Albuen til Skovvangen: HTH holder flyttedag

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Lars Seier har købt en kendt café

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Fond bliver storaktionær i B&O

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Lav inflation giver forbrugerne flere penge til forbrug

Finansloven skal hjælpe forbrugerne til at blive grønnere

Myndighed slår alarm over e-cigaretter efter dødsfald i USA

Amazon udsender længe ventet bog for tidligt ved en fejl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CF...

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

Send til en kollega

0.23