23948sdkhjf

Opinion: Black friday udvander tilliden til detailhandlen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, har vi som branche et problem, skriver salgschef fra Ikea.

Blogindlæg fra Markus Ekewald, Salgschef i IKEA Danmark.

Læs også: Lamper med lyd i: Ikea og Sonos får et kærlighedsbarn

Fredag den 23.november er det detailhandlens helt store festdag, black friday.

Her bliver butiksvinduerne klistret til med udsalgsskilte, og danskerne valfarter til butikkerne for at gøre et ekstra godt køb.

Den massive tilbudsstrøm udfordrer en af grundpillerne i et sundt forhold mellem køber og sælger: tillid. For hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, hvor varen har en anden pris, har vi som branche et problem.

Black friday er på kort tid blevet årets højdepunkt i detailhandlen, og med årene har fænomenet udviklet sig fra at være en enkelt tilbudsdag til nu også at omfatte dagene eller ugerne op til fredagen og weekenden med.

Læs også: Ikea og ISS kritiserer regeringen for paradigmeskift

Og Black friday står ikke alene. Den asiatiske udsalgsdag singles day, der løb af stablen i den 11.11, har så småt fået tag i det danske detailled, ligesom cyber monday de seneste år har sat skub i onlinesalget i halen på black friday.

Disse to udsalgsmærkedage er eksempler på de seneste knopskydninger af udsalgshøjtider, der forstærker den tilbudskultur, vi har i Danmark, hvor priserne svinger op og ned fra udsalgshøjtid til udsalgshøjtid og med fødselsdagstilbud og rabatkampagner derimellem.

Disse elevatorpriser gør det svært som forbruger at gennemskue, hvornår man gør et godt køb, og hvornår man faktisk bliver snydt.

Vi mener ikke, der er noget forkert i, at man som forbruger gerne vil gøre en god handel. Snarere tværtimod. Vi mener, at man skal kunne gøre en god og fair handel alle årets 365 dage. Uafhængigt af mærkedage og tilbudsluner. Det vil både styrke forbrugernes tillid til os som forhandlere og understøtte en købskultur, der tager udgangspunkt i et behov hos forbrugeren frem for i, hvad der er på tilbud.

Det er muligt at drive en fornuftig forretning uden brug af gule tilbudsmærkater. Vi tror i stedet på, at vi kan bygge en sund forretning via indsigter i kundernes hverdag, der fører til produkter, løsninger og services, der matcher et reelt behov i hverdagen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Netsupermarked ramt af leverandørkonkurs

DR-program advarer om livsfarlige mobilopladere

Trods CE-mærke lever mange uoriginale opladere solgt i danske butikker ikke op til sikkerhedskrav.

Danske fødevarefirmaer truet med mystisk pulver

I udlandet har madproducenter fået lignende breve

Årets første Samsø-kartofler er solgt for 36.000 kroner

Salling Group køber årets første 24 kilo Samsø-kartofler for 36.000 kroner.

De danske øl bliver tyndere: Alkoholfrit er et hit

Easyfood fortsætter væksten både her og der

Nyhedsbrev

Frygt for svagt salg præger Pandora-direktørs første dag

Danske sælgere ser lyst på fremtiden

Det tegner lyst for danske virksomheder, hvis man spørger landets sælgere om forventningerne til årets salg.

Ny Samsung-telefon hentes tilbage efter skærmproblemer

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Beiers chokoladebutikker hårdt ramt af solen

Onlineapotek kåret som Årets Butik 2019

Skraldere skal have lettere adgang til mad

Supermarkeder smider mad ud, for foræres den væk, skal der betales moms. En arbejdsgruppe skal se på reglerne.

Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser

Ugens grin: Mindst holdbar til...

Aubo kårer årets køkkenkonsulent

Hurtig mulighed for at aflevere pant vender tilbage

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Flying Tiger siger farvel til Mette Maix, der fik under to år som direktør for butikskæden

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Mille Food på vej med tre nye produkter

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Kunder evakueret i Ikea

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

GS1 medlemsdag i Ringsted

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Send til en kollega

0.251