23948sdkhjf

Opinion: Black friday udvander tilliden til detailhandlen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, har vi som branche et problem, skriver salgschef fra Ikea.

Blogindlæg fra Markus Ekewald, Salgschef i IKEA Danmark.

Læs også: Nu bliver 30 landechefer også chefer for bæredygtighed

Fredag den 23.november er det detailhandlens helt store festdag, black friday.

Her bliver butiksvinduerne klistret til med udsalgsskilte, og danskerne valfarter til butikkerne for at gøre et ekstra godt køb.

Den massive tilbudsstrøm udfordrer en af grundpillerne i et sundt forhold mellem køber og sælger: tillid. For hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, hvor varen har en anden pris, har vi som branche et problem.

Black friday er på kort tid blevet årets højdepunkt i detailhandlen, og med årene har fænomenet udviklet sig fra at være en enkelt tilbudsdag til nu også at omfatte dagene eller ugerne op til fredagen og weekenden med.

Læs også: Ikea laver guide til junglen af grønne materialer

Og Black friday står ikke alene. Den asiatiske udsalgsdag singles day, der løb af stablen i den 11.11, har så småt fået tag i det danske detailled, ligesom cyber monday de seneste år har sat skub i onlinesalget i halen på black friday.

Disse to udsalgsmærkedage er eksempler på de seneste knopskydninger af udsalgshøjtider, der forstærker den tilbudskultur, vi har i Danmark, hvor priserne svinger op og ned fra udsalgshøjtid til udsalgshøjtid og med fødselsdagstilbud og rabatkampagner derimellem.

Disse elevatorpriser gør det svært som forbruger at gennemskue, hvornår man gør et godt køb, og hvornår man faktisk bliver snydt.

Vi mener ikke, der er noget forkert i, at man som forbruger gerne vil gøre en god handel. Snarere tværtimod. Vi mener, at man skal kunne gøre en god og fair handel alle årets 365 dage. Uafhængigt af mærkedage og tilbudsluner. Det vil både styrke forbrugernes tillid til os som forhandlere og understøtte en købskultur, der tager udgangspunkt i et behov hos forbrugeren frem for i, hvad der er på tilbud.

Det er muligt at drive en fornuftig forretning uden brug af gule tilbudsmærkater. Vi tror i stedet på, at vi kan bygge en sund forretning via indsigter i kundernes hverdag, der fører til produkter, løsninger og services, der matcher et reelt behov i hverdagen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Netto åbner for nyt koncept i Gentofte og Virum

Syge går forgæves efter medicin på apoteket

Torvehallerne til stadeholder: Stop med at sælge foie gras

Norsk møbelkæde gør sit indtog i Danmark

ReBuyBaby er flyttet i nye lokaler i Aalborg

Styrelse kræver skadeligt slimlegetøj tilbagekaldt

Stoffet bor bruges til konservering og at give en slimet konsistens. Det kan måske skade forplantningsevnen

Nyhedsbrev

Mistænkelige ejerforhold: Kendte caféer lukket ned af Fødevarestyrelsen

Supermarkeder sælger mindre af stor klimasynder

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Største overskud nogensinde hos Biltema

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Sportmaster lukker seks butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Bertoni åbner outlet med tilknyttet skrædder i Ringsted

Stopper ikke ved robot-teknologi: Bygger drive-in-apotek  

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Ilse Jacobsen får millionunderskud efter vanskeligt år

Only åbner deres første danske outlet

30 Coop-butikker får solceller

Magasin fordobler websalget i Aalborg

Meny gemmer tobakken væk

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Ny Netto åbner i Thisted

Søstrene Grene går ind i Finland

Medie: Nets vil sælge Betalingsservice

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Daells Bolighus ramt af brand og vandskade

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.226