23948sdkhjf

Opinion: Black friday udvander tilliden til detailhandlen

- Hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, har vi som branche et problem, skriver salgschef fra Ikea.

Blogindlæg fra Markus Ekewald, Salgschef i IKEA Danmark.

Læs også: Ikeas kødbolle får plantebaseret tvilling for klimaets skyld

Fredag den 23.november er det detailhandlens helt store festdag, black friday.

Her bliver butiksvinduerne klistret til med udsalgsskilte, og danskerne valfarter til butikkerne for at gøre et ekstra godt køb.

Den massive tilbudsstrøm udfordrer en af grundpillerne i et sundt forhold mellem køber og sælger: tillid. For hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, hvor varen har en anden pris, har vi som branche et problem.

Black friday er på kort tid blevet årets højdepunkt i detailhandlen, og med årene har fænomenet udviklet sig fra at være en enkelt tilbudsdag til nu også at omfatte dagene eller ugerne op til fredagen og weekenden med.

Læs også: Ekspert i priser og forbrugeradfærd advarer: Udsalg kan føre til flere konkurser

Og Black friday står ikke alene. Den asiatiske udsalgsdag singles day, der løb af stablen i den 11.11, har så småt fået tag i det danske detailled, ligesom cyber monday de seneste år har sat skub i onlinesalget i halen på black friday.

Disse to udsalgsmærkedage er eksempler på de seneste knopskydninger af udsalgshøjtider, der forstærker den tilbudskultur, vi har i Danmark, hvor priserne svinger op og ned fra udsalgshøjtid til udsalgshøjtid og med fødselsdagstilbud og rabatkampagner derimellem.

Disse elevatorpriser gør det svært som forbruger at gennemskue, hvornår man gør et godt køb, og hvornår man faktisk bliver snydt.

Vi mener ikke, der er noget forkert i, at man som forbruger gerne vil gøre en god handel. Snarere tværtimod. Vi mener, at man skal kunne gøre en god og fair handel alle årets 365 dage. Uafhængigt af mærkedage og tilbudsluner. Det vil både styrke forbrugernes tillid til os som forhandlere og understøtte en købskultur, der tager udgangspunkt i et behov hos forbrugeren frem for i, hvad der er på tilbud.

Det er muligt at drive en fornuftig forretning uden brug af gule tilbudsmærkater. Vi tror i stedet på, at vi kan bygge en sund forretning via indsigter i kundernes hverdag, der fører til produkter, løsninger og services, der matcher et reelt behov i hverdagen.

Kommenter på artiklen (3)
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.125