Kvinder i 50'erne shopper stort og dyrt i Matas på black friday
Danskerne har efterhånden taget det amerikanske shop-amok koncept Black Friday til sig.
Forventningen er derfor igen i år, at salget i de 279 Matas butikker bliver firedoblet i forhold til en normal handelsdag.
Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
- Det har selvfølgelig en effekt, vi kører 20 pct. over hele linjen, men konceptet er blevet så massivt, at det på mange måder er selvforstærkende. På en normal handelsdag omsætter vi et sted mellem 10 og 20 mio. kroner, men når det er Black Friday tager kunderne for alvor fat. Sidste år omsatte vi godt 4 gange så meget som på en almindelig handelsdag, siger Søren Thomsen, der er er salgsdirektør hos Matas.
Black Friday er dermed væsentligt større end den næststørste salgsdag på året i Matas, nemlig den sidste åbningsdag inden juleaften.
Tallene for Black Friday viser også, at det primært er de dyre varer, kunderne går efter.
- Vi kan se, at det er alle de dyre dufte og cremer, der bliver langet over disken på Black Friday. Den største kategori er high-end damedufte, dvs. fx de parfumer man normalt ikke køber til hverdag. På andenpladsen kommer de dyreste hudplejeserier. På tredjepladsen over Black Friday Blockbuster kommer lidt overraskende high-end herredufte. Og når dyre herredufte ligger så højt, giver det jo nok en lille indikation af, hvad der ligger under juletræet, siger Søren Thomsen.
Storcentrene sælger mest, kvinder i 50'erne køber for flest penge.
De butikker der har mest gang i salget på Black Friday ligger ikke uventet omkring de større byer og i de store butikscentre som blandt andet Fields i København, Kolding Storcenter og Bruuns Galleri i Århus.
Fordelingen mellem mænd og kvinder på Black Friday er nogenlunde den sammen som på en almindelig hverdag, dvs. 93 pct. kvinder og 7 pct. mænd.
Aldersmæssigt er dagen også som på en almindelig shoppedag, hvilket betyder at halvdelen af alle er mellem 40 og 60 år, 20 pct. er over 60 år og 30 pct. er mellem 18 og 40 år gamle.
I gennemsnit bruger kunderne over 400 kroner på Black Friday, hvilket er godt dobbelt så meget som på en almindelig handelsdag. Kvinder i 50'er er dem der gennemsnitligt bruger flest kroner per kunde, mens kvinder i 20'erne gennemsnitligt bruger færrest kroner i Matas på en Black Friday.