23948sdkhjf

Kvinder i 50'erne shopper stort og dyrt i Matas på black friday

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forventningen er igen i år, at salget i de 279 Matas butikker bliver firedoblet i forhold til en normal handelsdag.

Danskerne har efterhånden taget det amerikanske shop-amok koncept Black Friday til sig.

Læs også: Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Forventningen er derfor igen i år, at salget i de 279 Matas butikker bliver firedoblet i forhold til en normal handelsdag.

Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

- Det har selvfølgelig en effekt, vi kører 20 pct. over hele linjen, men konceptet er blevet så massivt, at det på mange måder er selvforstærkende. På en normal handelsdag omsætter vi et sted mellem 10 og 20 mio. kroner, men når det er Black Friday tager kunderne for alvor fat. Sidste år omsatte vi godt 4 gange så meget som på en almindelig handelsdag, siger Søren Thomsen, der er er salgsdirektør hos Matas.

Black Friday er dermed væsentligt større end den næststørste salgsdag på året i Matas, nemlig den sidste åbningsdag inden juleaften.

Læs også: Matas har fået makeover i Fredericia

Tallene for Black Friday viser også, at det primært er de dyre varer, kunderne går efter.

- Vi kan se, at det er alle de dyre dufte og cremer, der bliver langet over disken på Black Friday. Den største kategori er high-end damedufte, dvs. fx de parfumer man normalt ikke køber til hverdag. På andenpladsen kommer de dyreste hudplejeserier. På tredjepladsen over Black Friday Blockbuster kommer lidt overraskende high-end herredufte. Og når dyre herredufte ligger så højt, giver det jo nok en lille indikation af, hvad der ligger under juletræet, siger Søren Thomsen.

Storcentrene sælger mest, kvinder i 50'erne køber for flest penge. 

De butikker der har mest gang i salget på Black Friday ligger ikke uventet omkring de større byer og i de store butikscentre som blandt andet Fields i København, Kolding Storcenter og Bruuns Galleri i Århus.

Læs også: Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Fordelingen mellem mænd og kvinder på Black Friday er nogenlunde den sammen som på en almindelig hverdag, dvs. 93 pct. kvinder og 7 pct. mænd.

Aldersmæssigt er dagen også som på en almindelig shoppedag, hvilket betyder at halvdelen af alle er mellem 40 og 60 år, 20 pct. er over 60 år og 30 pct. er mellem 18 og 40 år gamle.

I gennemsnit bruger kunderne over 400 kroner på Black Friday, hvilket er godt dobbelt så meget som på en almindelig handelsdag. Kvinder i 50'er er dem der gennemsnitligt bruger flest kroner per kunde, mens kvinder i 20'erne gennemsnitligt bruger færrest kroner i Matas på en Black Friday.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

God pose-idé breder sig fra Haderslev Apotek

Apoteker Tine Klingsten har fået en god idé, der både sparer plast, engagerer kunderne og giver penge til velgørenhed.

Apotekerformand: Uretfærdig ordning går ud over udkantsapoteker

Når apoteker i København sælger mere solcreme, så sættes indtjeningen ned for udkantsapotekerne.

Danskerne er vilde med at købe på abonnement

I dag kan man abonnere på alt fra barbergrej til sexlegetøj, og trenden ser kun ud til at blive større.

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Normal åbner butik på Christianshavn

Nyhedsbrev

Nu sælger Louis Nielsen næsten halvdelen af alle briller i Danmark

Optikerkæden Louis Nielsen præsterer optikerbranchens første milliardomsætning og nærmer sig halvdelen af det danske brillesalg.

Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem

Tyske Adidas har øget sit salg med omkring fem procent det seneste år med fremgang i Asien og USA.

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Ansatte i sportskæde blev straffet med isvand midt om natten

Nordens største forhandler af skiudstyr og sportstøj sendte ansatte på "krigsskole", hvor de blev straffet med isvand og manglende måltider.

Zalando får kun lidt ud af voldsom salgsvækst

Problemer med medicin i restordre bør kulegraves

Meget tyder på, at problemer med medicin i restordre er stigende.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CFO med god samvittighed

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

JEROS A/S er som eneste fynske finalist med i dysten om Akademikerprisen 2019

Gratis medlemsdage for alle GS1 medlemmer

Verdensklasse kø management systemer

Nem strapning af højt eller sårbart gods

Hvad kan man få for en 2-øre?

PRESSEMEDDELSE: HumanTrust A/S ansætter ny Headhunter

Send til en kollega

0.165