23948sdkhjf

Kvinder i 50'erne shopper stort og dyrt i Matas på black friday

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forventningen er igen i år, at salget i de 279 Matas butikker bliver firedoblet i forhold til en normal handelsdag.

Danskerne har efterhånden taget det amerikanske shop-amok koncept Black Friday til sig.

Læs også: Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

Forventningen er derfor igen i år, at salget i de 279 Matas butikker bliver firedoblet i forhold til en normal handelsdag.

Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

- Det har selvfølgelig en effekt, vi kører 20 pct. over hele linjen, men konceptet er blevet så massivt, at det på mange måder er selvforstærkende. På en normal handelsdag omsætter vi et sted mellem 10 og 20 mio. kroner, men når det er Black Friday tager kunderne for alvor fat. Sidste år omsatte vi godt 4 gange så meget som på en almindelig handelsdag, siger Søren Thomsen, der er er salgsdirektør hos Matas.

Black Friday er dermed væsentligt større end den næststørste salgsdag på året i Matas, nemlig den sidste åbningsdag inden juleaften.

Læs også: Matas opjusterer efter fantastisk julesalg

Tallene for Black Friday viser også, at det primært er de dyre varer, kunderne går efter.

- Vi kan se, at det er alle de dyre dufte og cremer, der bliver langet over disken på Black Friday. Den største kategori er high-end damedufte, dvs. fx de parfumer man normalt ikke køber til hverdag. På andenpladsen kommer de dyreste hudplejeserier. På tredjepladsen over Black Friday Blockbuster kommer lidt overraskende high-end herredufte. Og når dyre herredufte ligger så højt, giver det jo nok en lille indikation af, hvad der ligger under juletræet, siger Søren Thomsen.

Storcentrene sælger mest, kvinder i 50'erne køber for flest penge. 

De butikker der har mest gang i salget på Black Friday ligger ikke uventet omkring de større byer og i de store butikscentre som blandt andet Fields i København, Kolding Storcenter og Bruuns Galleri i Århus.

Læs også: Black friday hæver november til detailhandlens højsæson

Fordelingen mellem mænd og kvinder på Black Friday er nogenlunde den sammen som på en almindelig hverdag, dvs. 93 pct. kvinder og 7 pct. mænd.

Aldersmæssigt er dagen også som på en almindelig shoppedag, hvilket betyder at halvdelen af alle er mellem 40 og 60 år, 20 pct. er over 60 år og 30 pct. er mellem 18 og 40 år gamle.

I gennemsnit bruger kunderne over 400 kroner på Black Friday, hvilket er godt dobbelt så meget som på en almindelig handelsdag. Kvinder i 50'er er dem der gennemsnitligt bruger flest kroner per kunde, mens kvinder i 20'erne gennemsnitligt bruger færrest kroner i Matas på en Black Friday.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Regeringen vil redde landapoteker med Robin Hood-model

Sundhedsminister vil hjælpe de nødlidende apoteker i landområderne med penge fra byapoteker med overskud.

Pludselig fik Sport 24 en falsk medejer

- Vi er rystede over, at dette kan ske. Det er virkelig en mærkelig sag, siger direktør for kæden.

Truede landapoteker kan øge ulighed i sundhed

Den nuværende økonomimodel for apoteksdriften truer med at trække tæppet væk under landapotekerne.

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

Nyhedsbrev

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Matas opjusterer efter fantastisk julesalg

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Fairtrade-produkter buldrer frem

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

Apoteker melder om fordobling af salg af cremer mod fnat

Britisk fitnesskæde køber Fitness World

PureGym har offentliggjort en købsaftale på den største fitnesskæde i Danmark, Fitness World.

Danskerne køber mere bæredygtigt sexlegetøj

Salling Group og Matas er med til at bekæmpe digital svindel

Flere detailvirksomheder deltager i samarbejdet om ny anti-svindel-app sammen med blandt andet Politiet og Nets.

Sportmaster vil udfordre danskerne med ny app

1

Lokal Sport 24 vil stoppe misforståelser: Vi får ingen penge fra nethandel

Matas: 100 nyansættelser på rekordtid

Black friday: Hvert fjerde tilbud er falsk

Der snydes især med kogeplader og grilltilbehør. Se Pricerunners statistikker for black friday indtil videre.

Coop køber kæmpe logistik-center til over en halv milliard

Brillekæde vil skabe "Netflix for briller"

Få glitrende briller nytårsaften og røde briller til jul. Landsdækkende optikerkæde introducerer nu Netflix for briller.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.407