23948sdkhjf

Nu vil Bog & idé tage penge for plastposer

Det har i mange år været almindeligt, at kunderne får en gratis pose til deres varer i landets detailbutikker, men det ønsker Danmarks største boghandel, Bog & idé, nu at gøre op med i kædens 125 butikker landet over.

Det skriver kæden i en pressemeddelelse. 

Som det er i dag, får kunderne i Bog & idé sammenlagt 4,4 mio. gratis poser med hjem hvert år, når de handler – det svarer til 35 tons plast.

Målet er, at Bog & idé sammen med kunderne får reduceret forbruget af plast med 20 tons ved udgangen af 2020.

Få kroner kan ændre adfærd
- Vi vil gerne være med til at nedbringe forbruget af plastik, som er et stort miljømæssigt problem verden over, siger Anders Dahl Iversen, der er markedschef i Indeks Retail, der er kædekontor for Bog & idé.  

- Vi har tidligere per automatik pakket kundernes varer i en pose og set det som en service. Men med bevidstheden om, hvordan plastposerne belaster miljøet, kommer vi nu til at tage penge for posen. Vi vil gerne have kunderne til at vurdere en ekstra gang, om det nu også er nødvendigt med en pose, siger han.

Fripladser til børn med læsevanskeligheder
Bog & idé har ikke noget ønske om at tjene penge på salget af poser. I stedet ønsker kæden at støtte et formål, som boghandlen lægger stor vægt på:  

- Vi ønsker ikke at kapitalisere på det her, så overskuddet fra posesalget donerer vi til et formål, der ligger vores hjerte nært: at hjælpe børn med læsevanskeligheder med at få knækket læsekoden. At kunne læse er bare så utrolig væsentlig en kompetence i det moderne samfund, forklarer Anders Dahl Iversen.

Overskuddet fra salget af poserne skal således gå til fripladser på skolen Læseuniverset, der er kendt for at få børn med læsevanskeligheder til at knække læsekoden. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121