23948sdkhjf

Danskerne slår rekord inden for genbrug

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danskerne foretog 1,1 milliarder søgninger efter især møbler og designervarer som Rolex og Royal Copenhagen på DBA i 2018.

Danskerne sælger brugt som aldrig før.

Læs også: Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

I 2018 blev der oprettet 21.625.235 annoncer på DBA, hvilket er en stigning på 111 pct. i forhold til 2013, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Det er særligt, når danskerne vil af med ting til boligen såsom møbler, hvidevarer og kunst, at de tyer til DBA.

I 2018 blev der oprettet over 5,3 millioner annoncer inden for boligkategorien. Men også tøj og sko, sportsudstyr, bøger og blade samt ting til børn som fx babyudstyr og legetøj får sælgeren op i mange danskere.

- Det er dejligt, at så mange danskere sælger deres brugte ting videre, så andre kan få glæde af dem. Jeg tror blandt andet, det skyldes, at det er blevet rigtig nemt og hurtigt at sætte ens ting til salg. Med en app i lommen kan du oprette en annonce med billeder og det hele på bare ganske få minutter, siger Sofie Folden Lund, der er kommunikationschef i DBA.

Læs også: Black friday hæver november til detailhandlens højsæson

Mens danskerne havde travlt med at sælge deres brugte ting på DBA, blev der også søgt flittigt på DBA.

Hele 1,1 milliarder søgninger foretog danskerne i 2018. Sofaen gjorde et comeback som danskernes genbrugs-darling, efter iPhonen vippede den af pinden i 2017.

Jagten efter andre brugte møbler og brugte designervarer som Rolex, Louis Vuitton og Royal Copenhagen fik også danskerne til tasterne.

- Der blev søgt virkelig ivrigt efter designervarer på DBA sidste år. Det bliver interessant at se, om den tendens fortsætter i år. Vi ser, at flere og flere danskere har det fint med at give og få brugte gaver, og det tror jeg spiller ind her, siger Sofie Folden Lund, der er kommunikationschef i DBA.

Unge sælger brugt for pengenes skyld
De største motivationer blandt danskerne for at sælge brugt er, at de får ryddet op derhjemme og at de ikke bryder sig om at smide ting ud, som stadig virker.

Penge og tanken om, at ens ting kan komme andre til gode samt miljøet spiller også ind. Det viser DBA's Genbrugsindeks fra 2018.

Læs også: Sådan bliver tendenserne inden for dagligvarer i 2020

Dykker man ned i, hvorfor danskerne sælger brugt, viser Genbrugsindekset, at motiverne svinger med alderen.

For danskerne over 35 år handler salg af brugte ting primært om, at de ikke kan lide at smide ting ud, der stadig virker, mens den primære drivkraft for mange 18-35-årige er kolde kontanter, idet mere end hver anden (52 pct.) angiver, at de sælger brugt for at tjene penge.

- Genbrug er rigtig populært blandt unge og der er gode penge at hente ved at sælge ens brugte ting. I Genbrugsindekset fra 2018, vurderede 3/4 af de 18-35-årige, at de har ting liggende derhjemme, som de ikke længere bruger, til en gennemsnitlig anslået værdi på 14.759kr., siger Sofie Folden Lund, der er kommunikationschef i DBA.

Mere om: brugt | DBA | genbrug | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mandalay har slået rødder i det jyske

Bauhaus klar til at indtage Slagelse

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Virksomheder jagter lærlinge til DM i Skills

Stark gør klar til at flytte ind hos Silvan

Svane Køkkenet henter tidligere direktør fra Multiform

Nyhedsbrev

Bygma udnævnt som årets læreplads

Nu får Flying Tiger en webshop

Den danske detailkæde Flying Tiger Copenhagen får digital luft under vingerne og åbner webshop i Danmark i dag.

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Millionerne ruller fortsat ind i Illum

Nye regler tvinger kunsthandlere til tjek for hvidvask

Fremover skal landets gallerier og auktionshuse kontrollere købere af dyr kunst for at undgå hvidvask.

Ikea i lokalt indretningssamarbejde

Designa vender tilbage til Bornholm

Bygma dropper Kvik

Plantorama på vej til Hørsholm

Ny Harald Nyborg kan blive butik 35, 36 eller 37

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

1

Han vil genåbne Biva: Vi ved, det nok skal lykkes

Designa Køkken åbner nyt flagskib i Aarhus

Webshop har sparket til væksten hos 55 år gammel møbelbutik

Ikea betaler 300 millioner kroner til familie efter barns død

Ikea indgår forlig med familie til toårigt barn i USA, der fik en Ikea-kommode ned over sig i 2017 og døde.

Vi ses i Biva – igen, igen

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Praktikanter snydt i løn af stor planteskole

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Medarbejdere hos omstridt fynsk planteskole fyret efter lønstrid

Fyrværkerisalget er i gang - men det må ikke affyres endnu

Danske Byggecentre: Selvfølgelig skal vi bygge mere i træ

Byggecenterkæde udvider på Sjælland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.144