23948sdkhjf

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er sjældent, at virksomhedsledere må forberede sig ekstra grundigt på en beslutning, som de kun støder på en enkelt gang i deres karriere. Men det skal ejerledere, når de skal tage stilling til salg eller generationsskifte

– Alligevel er mange relativt uforberedte og kommer for sent i gang. Og det kan koste dem mange penge. Derfor vil vi nu sætte tankerne i gang hos først og fremmest de 55-59-årige virksomhedsejere, der måske selv mener, at der er god tid, men som faktisk bør gå i gang med de grundlæggende overvejelser ganske snart, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Arbejdsgiverorganisationen har derfor udarbejdet tre inspirationsark, der giver et overblik over de vigtigste overvejelser. Formålet er at inspirere ejerne til at begynde at tænke på, hvad der skal ske med deres virksomhed, når de selv går på pension.

– Alt efter, hvad man håber, der skal ske med virksomheden, kan der nemlig være beslutninger eller ændringer, der skal foretages flere år før selve generationsskiftet. Derfor er det vigtigt, at man i god tid får et overblik over de kommende års opgaver og ved, hvornår de senest bør gennemføres, forklarer arbejdsgiverdirektøren.

Hvem er den kommende ejer
Inspirationsarkene er ikke en komplet oversigt over alle beslutninger, men en inspiration, der skal sætte en proces i gang. Den skal ejerlederne selv bygge videre på, sammen med deres rådgivere – advokat, revisor eller eksterne konsulenter.

Den første del af Dansk Håndværks serie om ejer- eller generationsskifte handler om, hvem man ser som en kommende ejer. Er det familien, en af medarbejderne, eller skal virksomheden sælges til den højestbydende. Hvornår skal det ske, og hvad skal ens egen rolle være i en eventuel overgangsperiode.

Alt efter hvordan den fremtid ser ud, skal der efter al sandsynlighed forberedes en række ændringer i virksomheden i forhold til selskabsform og i forhold til den måde, den drives og ledes på.

Fem gode råd om overvejelser før generationsskifte eller salg

  • Et generationsskifte bør startes mindst fem år før Mange starter alt for sent. Det kan betyde, at virksomheden ikke er gearet til, at udefrakommende overtager ledelsen. Men det kan også betyde, at virksomheden har tabt “pusten” i forhold til udvikling, modernisering, samt fastholdelse og udvikling af kundegrundlaget. Det sker ofte, når pensionsalderen nærmer sig, for her går mange nemlig ned i gear. Og når interessen falder, falder virksomhedens værdi også tit.
  • Hvem ønsker du som køber – familie, kollega eller en helt fremmed Hjertet skal være med, når ens livsværk skal sælges. Det er ikke nødvendigvis udelukkende prisen, der er afgørende. Andre forhold kan også spille ind, for eksempel familierelationer. Det er derfor vigtigt at få gjort klart, hvem der skal overtage virksomheden, og hvem der er i stand til at lede den. Det er også vigtigt at få afklaret, om køberen har de økonomiske forudsætninger for at overtage virksomheden, og om det kræver særlige ejerskiftekonstruktioner.
  • Hvilken rolle vil du selv have efter generationsskiftet. Både i forbindelse med salg og ved generationsskifte indenfor familie eller medarbejdere i virksomheden, kan det være en fordel, at man fortsætter i virksomheden i en periode. Men man skal på forhånd gøre sig klart, om man kan og vil påtage sig den opgave. Og om man er villig til at overlade roret og de vigtige beslutninger til en ny ejer i en periode, hvor man selv fortsat bidrager med arbejde og viden.
  • Hvilke hindringer kan der være for, at en ny køber kan videreføre forretningen Foretag et tankeeksperiment, hvor man selv er helt væk fra virksomheden i for eksempel tre måneder – uden nogen mulighed for andet end flygtig og kortvarig kontakt. Et skrækscenarie for de fleste ejerledere. Men netop de bekymringer, man får i den sammenhæng, er de problemer, som en ny ejer vil stå overfor. Det er derfor dem, man skal lægge en plan for at få løst.
  • Hvor vil du finde den rigtige køber Når man har fundet ud af, hvilken købergruppe man ønsker at henvende sig til, skal man overveje, hvordan man bedst finder frem til flest mulige af dem. De overvejelser kan ske med hjælp fra din organisation, dit netværk eller med sparring fra rådgivere og væksthuse.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Matas introducerer abonnement

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Kunder evakueret i Ikea

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Sorte tal fra Designa: Vi er ikke i mål endnu

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.172