23948sdkhjf

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

Lørdag den 16. februar 2019 slår en ny butikskæde på Island dørene op med .

Og det bliver hovedsageligt med dansk-eksporterede varer på hylderne, da den nordjyske handels- og eksportkoncern Arctic Group er valgt som hovedleverandør for den nylancerede detailkæde.  

Som en del af aftalen skal den islandske butikskæde anvende navnet på Arctic Groups egen detailkæde, Super1, og ifølge landechef Henrik Kronborg fra Arctic Group er der tale om en strategisk og omfangsrig aftale, der ligger lige til højrebenet for den nordjyske handelskoncern:  

- Vi skal levere mellem 25% og 50% af varerne til den nye Super1-kæde på Island, så det er en stor aftale, vi nu har indgået. Og så ligger aftalen desuden rigtig godt til os i Arctic Group, da vores kernekompetencer netop er eksport af detailvarer til vores hjemmebane i Nordatlanten, fortæller han.

- Med aftalen styrker vi derfor vores position yderligere i det nordatlantiske område, hvor vores primære markeder i dag er Grønland og Færøerne. Vi har været tilstede på Island i en årrække og ser et stort potentiale i det islandske marked. Her er væksten især ført an af detailhandlen sammen med en voksende turismeindustri, som også rummer gode muligheder for os, siger Henrik Kronborg.  

Den nye Super1-kæde på Island vil hovedsageligt fokusere på økologiske og bæredygtige produkter.

Og ifølge den nyslåede ejer af detailkæden, den islandske forretningsmand Sigurður Pálmi Sigurbjörnsson, vil den nye butikskæde kunne tilbyde et koncept, der lige nu mangler på Island, hvor interessen for grønne produkter er stigende:  

- Klima- og miljøvenlige produkter er jo et varmt emne på Island lige nu, så det koncept med fokus på bæredygtighed, som vi introducerer med Super1-kæden, rammer lige ned i tidsånden. Derfor har jeg også en klar forventning om, at kæden vil vokse yderligere og blive en integreret del af det islandske detailmarked, forklarer han. 

- Alene i hovedstaden Reykjavik har de lokale myndigheder stort fokus på bæredygtige løsninger. De arbejder blandt andet på at rykke butikkerne ind i lokalområderne og tættere på forbrugerne for at reducere antallet af biler på vejene. Derfor placerer vi også vores butikker inde i selve byen for at imødekomme byrådets klimavenlige strategi. Derudover bliver der arbejdet intenst på at mindske madspild og at begrænse merkøbspriser, siger han.  

Og netop på grund af detailkædens fokus på bæredygtighed og økologiske detailvarer, var Arctic Group et oplagt valg som hovedleverandør, fortæller Sigurður Pálmi Sigurbjörnsson. 

- Super1-kæden vil lægge vægt på økologiske fødevarer af en høj kvalitet, men også en række bæredygtige non food-produkter. Og her kan Arctic Group levere produktserier, der passer til konceptet og som ikke er set på det islandske marked før. Både vi og Arctic Group var desuden interesserede i et strategisk partnerskab, hvilket også var udslagsgivende for, vi valgte dem. Det giver os nemlig mulighed for at tilbyde økologiske og bæredygtige produkter til islændingene i mange år frem, siger han.  

Super1-kæden starter med at åbne tre nye butikker på Island med mulighed for flere i fremtiden.

Den første butik åbner 16. februar 2019. De øvrige følger med hver en måneds mellemrum.

Arctic Group er en familieejet koncern med over 200 medarbejdere, og virksomhedens kernekompetence er handel og service inden for et bredt sortiment af varer til dagligvarebutikker, restauranter og skibe samt dagligvarer og udvalgsvarer til offentlige og private virksomheder i Nordatlanten.
Arctic Group har egne salgskontorer i Grønland og på Færøerne, hvor Arctic Group har indgået et strategisk partnerskab med Poul Hansen P/F. Derudover har Arctic Group voksende aktiviteter på Island.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125