23948sdkhjf

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lørdag den 16. februar 2019 slår en ny butikskæde på Island dørene op med .

Og det bliver hovedsageligt med dansk-eksporterede varer på hylderne, da den nordjyske handels- og eksportkoncern Arctic Group er valgt som hovedleverandør for den nylancerede detailkæde.  

Som en del af aftalen skal den islandske butikskæde anvende navnet på Arctic Groups egen detailkæde, Super1, og ifølge landechef Henrik Kronborg fra Arctic Group er der tale om en strategisk og omfangsrig aftale, der ligger lige til højrebenet for den nordjyske handelskoncern:  

- Vi skal levere mellem 25% og 50% af varerne til den nye Super1-kæde på Island, så det er en stor aftale, vi nu har indgået. Og så ligger aftalen desuden rigtig godt til os i Arctic Group, da vores kernekompetencer netop er eksport af detailvarer til vores hjemmebane i Nordatlanten, fortæller han.

- Med aftalen styrker vi derfor vores position yderligere i det nordatlantiske område, hvor vores primære markeder i dag er Grønland og Færøerne. Vi har været tilstede på Island i en årrække og ser et stort potentiale i det islandske marked. Her er væksten især ført an af detailhandlen sammen med en voksende turismeindustri, som også rummer gode muligheder for os, siger Henrik Kronborg.  

Den nye Super1-kæde på Island vil hovedsageligt fokusere på økologiske og bæredygtige produkter.

Og ifølge den nyslåede ejer af detailkæden, den islandske forretningsmand Sigurður Pálmi Sigurbjörnsson, vil den nye butikskæde kunne tilbyde et koncept, der lige nu mangler på Island, hvor interessen for grønne produkter er stigende:  

- Klima- og miljøvenlige produkter er jo et varmt emne på Island lige nu, så det koncept med fokus på bæredygtighed, som vi introducerer med Super1-kæden, rammer lige ned i tidsånden. Derfor har jeg også en klar forventning om, at kæden vil vokse yderligere og blive en integreret del af det islandske detailmarked, forklarer han. 

- Alene i hovedstaden Reykjavik har de lokale myndigheder stort fokus på bæredygtige løsninger. De arbejder blandt andet på at rykke butikkerne ind i lokalområderne og tættere på forbrugerne for at reducere antallet af biler på vejene. Derfor placerer vi også vores butikker inde i selve byen for at imødekomme byrådets klimavenlige strategi. Derudover bliver der arbejdet intenst på at mindske madspild og at begrænse merkøbspriser, siger han.  

Og netop på grund af detailkædens fokus på bæredygtighed og økologiske detailvarer, var Arctic Group et oplagt valg som hovedleverandør, fortæller Sigurður Pálmi Sigurbjörnsson. 

- Super1-kæden vil lægge vægt på økologiske fødevarer af en høj kvalitet, men også en række bæredygtige non food-produkter. Og her kan Arctic Group levere produktserier, der passer til konceptet og som ikke er set på det islandske marked før. Både vi og Arctic Group var desuden interesserede i et strategisk partnerskab, hvilket også var udslagsgivende for, vi valgte dem. Det giver os nemlig mulighed for at tilbyde økologiske og bæredygtige produkter til islændingene i mange år frem, siger han.  

Super1-kæden starter med at åbne tre nye butikker på Island med mulighed for flere i fremtiden.

Den første butik åbner 16. februar 2019. De øvrige følger med hver en måneds mellemrum.

Arctic Group er en familieejet koncern med over 200 medarbejdere, og virksomhedens kernekompetence er handel og service inden for et bredt sortiment af varer til dagligvarebutikker, restauranter og skibe samt dagligvarer og udvalgsvarer til offentlige og private virksomheder i Nordatlanten.
Arctic Group har egne salgskontorer i Grønland og på Færøerne, hvor Arctic Group har indgået et strategisk partnerskab med Poul Hansen P/F. Derudover har Arctic Group voksende aktiviteter på Island.
Mere om: Arctic Group | Island | Super1
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kvickly på vej mod historisk overskud

Løvbjerg i Odder har fået makeover

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Ombygget Kvickly har succes med det nemme: Løfter salget med 50 pct

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding åbner torsdag egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i.

Nyhedsbrev

Flere og flere bestiller dagligvarer og henter selv

Ny magtfordeling: Unge løsarbejdere bestemmer mere i butikkerne

Det store udvalg af job gør, at unge deltidsansatte ikke er blege for at sige nej til vagter. Det stiller høje krav til butikscheferne.

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Fiskemand erkender kun papirsjusk

1

Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

Det er en særdeles erfaren leder, der senere på året bliver budt velkommen af 48.000 kolleger.

Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges.

Coop udvider onlineforretningen

Ikea er blandt verdens mest populære brands

Techgiganter dominerer den globale liste. I Danmark vinder Rema 1000 igen imagekapløbet blandt supermarkederne.

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Spar åbner flagskibsbutik i Sydhavnen

Miljøstyrelsen finder igen legetøjsslim med skadelig kemi

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler på Als

Der er solgt ulovlige fisk på kræmmermarkeder og campingpladser på Als, advarer Fødevarestyrelsen.

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Send til en kollega

0.143