23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Salget gik frem i tragisk år for Hartmann

Men omsætningen blev en præcis gentagelse hos emballagegiganten

Emballagevirksomheden Brødrene Hartmann, der tjener langt de fleste af sine penge på at producere æggebakker i støbepap, havde i 2018 en nettoomsætning på 2,207 milliarder kroner - præcis det samme som i rekordåret 2017.

Resultatet før skat faldt fra 168 til 136 millioner kroner.

Selv om nettoomsætningen er uændret, skabte Hartmann ifølge det nye regnskab fremgang i emballagesalget til både eksisterende og nye kunder på tværs af virksomhedens markeder efter en intensiveret salgsindsats i 2018.

At det ikke kan aflæses i en højere nettoomsætning hænger ikke mindst sammen med udsving i valutakurser - alene udviklingen for den argentinske peso påvirkede omsætningen negativt med 160 millioner kroner.

Hartmann har 12 fabrikker fordelt på Europa, Israel, Nordamerika og Sydamerika. I løbet af 2018 brugte virksomheden 129 millioner kroner på anlægsinvesteringer, der ikke mindst har givet en kapacitetsudvidelse i Europa og Sydamerika.

I år regner Hartmann med at investere cirka 200 millioner kroner på anlæg, og omsætningen forventes at lande på 2,2-2,4 milliarder.

2018-tallene hos den danske emballagegigant blev skabt i et år, hvor Hartmann mistede sin direktør, Ulrik Kolding Hartvig, der døde efter en tragisk cykelulykke i februar. Hans afløser blev fundet i egne rækker i form af Torben Rosenkrantz-Theil, som tiltrådte i marts.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03