23948sdkhjf

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaministeren erkender, at der ikke er opbakning til mærket fra erhvervslivet men har ikke afskrevet muligheden på sigt.

Regeringens ambition om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der viser et produkts belastning på klimaet, er droppet.

Læs også: Meny iværksætter banebrydende klimaindsats

Det skriver FødevareWatch.

Det sker, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mandag formiddag var samlet til et møde hos klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) om fødevarers klimabelastning.

- Jeg har ikke afskrevet muligheden for et klimamærke på den længere bane, men jeg lytter til, hvad branchen siger. Den fortæller, at et klimamærke er forbundet med mange vanskeligheder, og jeg arbejder ikke med noget, der ligger så langt ude i fremtiden, siger Lars Christian Lilleholt til FødevareWatch.

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Læs også: Købmændene: Her er vejen til en grønnere dagligvarehandel

Den brede vifte af aktører er i stedet blevet enige om at arbejde hurtigt for at lave en række gode råd og oplysninger til forbrugerne om, hvordan man handler dagligvarer med mindst mulig skade for klimaet.

De forventes at blive præsenteret i løbet af et par måneder, og regeringen har afsat 24 mio. kr. over de kommende fire år til forbrugeroplysning.

- Det afgørende for mig er, at vi får lavet de rigtige guidelines til forbrugerne. Nu sætter vi os ned og kigger på alle de muligheder, der er, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringens ønske om at lave et klimamærke blev lanceret i oktober 2018 som en del af udspillet "Sammen om en grønnere fremtid."

Læs også: Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

Her stod der:

"Regeringen vil igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere at vælge klimaet til, selv i en travl hverdag. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg."

Stort set ingen opbakning
Til stede på mødet var også Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening. Han fortæller, at klimamærket blev diskuteret, men at det manglede tilslutning.

- Der var stort set ingen opbakning til klimamærket i dag. Det blev lagt i graven, fortæller han.

Han siger, at han er er overbevist om, at arbejdet med at tage ansvar i fødevare- og detailbranchen ikke stopper med fem gode råd til forbrugerne.

- Alle koncerner arbejder med deres egen klimaomstilling, men fokus her var, hvad vi kan gøre for, at forbrugerne bliver en drivkraft, siger han.

Læs også: Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Den britiske detailkæde Tesco forsøgte helt tilbage i 2007 at indføre et klimamærke, men de opgav ideen få år senere. Den erfaring har været med til at få de danske detailkæder til at sige nej tak til et dansk klimamærke.

- Vi er ikke interesserede i at lave en klimamærkning, hverken på den ene eller anden måde, siger CSR-direktør i Dagrofa, Mogens Werge.

Mere positiv er man hos Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka. Koncernen er egentlig lun på et klimamærke, men det bliver dog ikke til noget lige foreløbig. Det erkender CSR-chef i koncernen, Annette Juhler Kjær.

- Det vil være uendeligt komplekst at lave et klimamærke, fordi det går dybt ud i produktionsleddet og på tværs af landegrænser. Det kan vi ikke objektivt lave i dag, og derfor er vi glade for, at ministeren inviterer til et bredt samarbejde om kloge klimaråd. Men vi skal være ambitiøse og åbne, når det gælder klimaet, og på sigt kan det jo være, at dygtige eksperter udtænker en model for, hvordan vi kan måle en fødevarers klimabelastning på en troværdig måde, siger hun.

Arbejdet med at reducere danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevarer, kommer til at foregå på tværs af Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Sundhedsministeriet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

En grøn æra slutter: Ikonisk mælkekasse skifter farve

Rema og Coop vil lave brugte kødbakker til nye

To nye Netto’er slår dørene op

Socialt udsatte: Sæt både cigaretpris og ydelser op

McDonald’s i Danmark får ny administrerende direktør

Nu får Min Købmand for første gang en kædestrategi

"Vi har ikke været gode nok," erkender kædedirektør.

Nyhedsbrev

Købmændene: Her er vejen til en grønnere dagligvarehandel

De Samvirkende Købmænd har ti forslag til fremme af en grønnere dagligvarehandel

Regeringen vil sætte prisen på en cigaretpakke til 50 kroner

Dyrere cigaretter skal afholde unge fra at ryge. En pakke skal koste 50 kroner, mener regeringen.

1

Restaurantejer slipper ustraffet fra lussing mod tjener

Cofoco-ejer køber sig ind i kendt kaffekæde

Dansk veganerkasse satser formue i USA

Meny iværksætter banebrydende klimaindsats

Politiet undersøger eksplosion på pizzeria i Vanløse

Tankstationer holder igen med dyrere benzin og diesel

Q8 og Circle K justerer tirsdag ikke deres priser på benzin og diesel. Det kan i stedet ske senere på ugen.

Kød med kødklister kan sælges lovligt i Danmark trods forbud

Tilsætningsstoffet thrombin blev forbudt i 2010, men kan alligevel tilsættes i kød og sælges i danske supermarkeder.

SF: Unge skal ikke kunne købe stærkere alkohol end øl

Fødevarefirma afsløret i millionsnyd med moms

Løgismose og Netto udvider samarbejdet

Parløbet mellem Netto og Løgismose har været en kæmpe succes for begge parter.

Ny app nedsætter madspild betydeligt i Meny-butikker

Whywaste skal efter overbevisende test udrulles i alle landets Meny-butikker.

Tankstationer hæver priserne efter angreb i Saudi-Arabien

Tyv brugte tegneserietrick til at snyde pantmaskinen

Spiritusbranche: Forbyd al salg af alkohol til mindreårige

Politikerne bør vedtage totalforbud for salg af al slags alkohol til unge under 18 år, mener spiritusbranchen.

Efter 110 år: Tulip skifter navn

Coop vil give strategisk rådgivning til små fødevarevirksomheder

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Lars Seier har købt en kendt café

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknolo...

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Send til en kollega

0.268