23948sdkhjf

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaministeren erkender, at der ikke er opbakning til mærket fra erhvervslivet men har ikke afskrevet muligheden på sigt.

Regeringens ambition om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der viser et produkts belastning på klimaet, er droppet.

Læs også: Bolia går grønt med Porche-læder

Det skriver FødevareWatch.

Det sker, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mandag formiddag var samlet til et møde hos klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) om fødevarers klimabelastning.

- Jeg har ikke afskrevet muligheden for et klimamærke på den længere bane, men jeg lytter til, hvad branchen siger. Den fortæller, at et klimamærke er forbundet med mange vanskeligheder, og jeg arbejder ikke med noget, der ligger så langt ude i fremtiden, siger Lars Christian Lilleholt til FødevareWatch.

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Læs også: Coop skruer op for den grønne omstilling

Den brede vifte af aktører er i stedet blevet enige om at arbejde hurtigt for at lave en række gode råd og oplysninger til forbrugerne om, hvordan man handler dagligvarer med mindst mulig skade for klimaet.

De forventes at blive præsenteret i løbet af et par måneder, og regeringen har afsat 24 mio. kr. over de kommende fire år til forbrugeroplysning.

- Det afgørende for mig er, at vi får lavet de rigtige guidelines til forbrugerne. Nu sætter vi os ned og kigger på alle de muligheder, der er, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringens ønske om at lave et klimamærke blev lanceret i oktober 2018 som en del af udspillet "Sammen om en grønnere fremtid."

Læs også: Ikea laver guide til junglen af grønne materialer

Her stod der:

"Regeringen vil igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere at vælge klimaet til, selv i en travl hverdag. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg."

Stort set ingen opbakning
Til stede på mødet var også Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening. Han fortæller, at klimamærket blev diskuteret, men at det manglede tilslutning.

- Der var stort set ingen opbakning til klimamærket i dag. Det blev lagt i graven, fortæller han.

Han siger, at han er er overbevist om, at arbejdet med at tage ansvar i fødevare- og detailbranchen ikke stopper med fem gode råd til forbrugerne.

- Alle koncerner arbejder med deres egen klimaomstilling, men fokus her var, hvad vi kan gøre for, at forbrugerne bliver en drivkraft, siger han.

Læs også: Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Den britiske detailkæde Tesco forsøgte helt tilbage i 2007 at indføre et klimamærke, men de opgav ideen få år senere. Den erfaring har været med til at få de danske detailkæder til at sige nej tak til et dansk klimamærke.

- Vi er ikke interesserede i at lave en klimamærkning, hverken på den ene eller anden måde, siger CSR-direktør i Dagrofa, Mogens Werge.

Mere positiv er man hos Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka. Koncernen er egentlig lun på et klimamærke, men det bliver dog ikke til noget lige foreløbig. Det erkender CSR-chef i koncernen, Annette Juhler Kjær.

- Det vil være uendeligt komplekst at lave et klimamærke, fordi det går dybt ud i produktionsleddet og på tværs af landegrænser. Det kan vi ikke objektivt lave i dag, og derfor er vi glade for, at ministeren inviterer til et bredt samarbejde om kloge klimaråd. Men vi skal være ambitiøse og åbne, når det gælder klimaet, og på sigt kan det jo være, at dygtige eksperter udtænker en model for, hvordan vi kan måle en fødevarers klimabelastning på en troværdig måde, siger hun.

Arbejdet med at reducere danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevarer, kommer til at foregå på tværs af Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Sundhedsministeriet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Nyhedsbrev

Kaffehus har vokseværk: Vil vokse 100 pct.

Meny gemmer tobakken væk

Ny mand i spidsen for Rema 1000 i Struer

Ny Netto åbner i Thisted

Bageren lokker med andet end blødt brød

1

Netto anker kopisag

Anne Black kan se frem til endnu en tur i retten for at bevise, at Netto og Ronald kopierede hendes keramik. "Tæt på at være chikane," siger fagforeningsformand.

Nu kommer Jobpatruljen på kontrolbesøg

Jobpatruljen bruger sommeren på at komme i kontakt med så mange ungarbejdere som muligt.

Nestlé vil lade forbrugerne spore deres mad via blockchain

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

Menu i røde tal efter ejerskifte

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Uddeler efter sur smiley og bøde: Det er en hård straf

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

Kortere åbningstider gav pote: Vestjysk supermarked sætter rekord

ABC Lavpris i Ulfborg har kortere åbningstider end andre dagligvarebutikker, og så er de gode til at holde på medarbejderne.

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

1

Ung iværksætter: Jeg kan slå webgiganterne på trods af lave priser

De udenlandske giganters indtog i Danmark kan betyde lukning for flere af de danske webshops, men dansk iværksætter siger, han har knækket koden i kampen mod de store spillere.

15-årig kræves fængslet for Netto-brand

Politiet efterforsker brand i børnehave og Netto som påsat

1

Købmænd efter pantudvidelse: Hvad med de tyske dåser?

Claus Meyer i minus for tredje år i træk

Ambitiøs burgerkæde bøvler med økonomien

Avis: Lego-familiens pengetank vil tilbagekøbe Legoland

Max Burger lancerer veganske milkshakes

Priserne på danske fødevarer er de højeste i EU

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny Netto på ’Bryggen’

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.211