23948sdkhjf

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaministeren erkender, at der ikke er opbakning til mærket fra erhvervslivet men har ikke afskrevet muligheden på sigt.

Regeringens ambition om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der viser et produkts belastning på klimaet, er droppet.

Læs også: Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

Det skriver FødevareWatch.

Det sker, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mandag formiddag var samlet til et møde hos klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) om fødevarers klimabelastning.

- Jeg har ikke afskrevet muligheden for et klimamærke på den længere bane, men jeg lytter til, hvad branchen siger. Den fortæller, at et klimamærke er forbundet med mange vanskeligheder, og jeg arbejder ikke med noget, der ligger så langt ude i fremtiden, siger Lars Christian Lilleholt til FødevareWatch.

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Læs også: Føtex gør status: Madspild halveret på fem år

Den brede vifte af aktører er i stedet blevet enige om at arbejde hurtigt for at lave en række gode råd og oplysninger til forbrugerne om, hvordan man handler dagligvarer med mindst mulig skade for klimaet.

De forventes at blive præsenteret i løbet af et par måneder, og regeringen har afsat 24 mio. kr. over de kommende fire år til forbrugeroplysning.

- Det afgørende for mig er, at vi får lavet de rigtige guidelines til forbrugerne. Nu sætter vi os ned og kigger på alle de muligheder, der er, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringens ønske om at lave et klimamærke blev lanceret i oktober 2018 som en del af udspillet "Sammen om en grønnere fremtid."

Læs også: Skagenfood har nu en klimakasse

Her stod der:

"Regeringen vil igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere at vælge klimaet til, selv i en travl hverdag. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg."

Stort set ingen opbakning
Til stede på mødet var også Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening. Han fortæller, at klimamærket blev diskuteret, men at det manglede tilslutning.

- Der var stort set ingen opbakning til klimamærket i dag. Det blev lagt i graven, fortæller han.

Han siger, at han er er overbevist om, at arbejdet med at tage ansvar i fødevare- og detailbranchen ikke stopper med fem gode råd til forbrugerne.

- Alle koncerner arbejder med deres egen klimaomstilling, men fokus her var, hvad vi kan gøre for, at forbrugerne bliver en drivkraft, siger han.

Læs også: Topchef for H&M advarer mod at stoppe forbruget

Den britiske detailkæde Tesco forsøgte helt tilbage i 2007 at indføre et klimamærke, men de opgav ideen få år senere. Den erfaring har været med til at få de danske detailkæder til at sige nej tak til et dansk klimamærke.

- Vi er ikke interesserede i at lave en klimamærkning, hverken på den ene eller anden måde, siger CSR-direktør i Dagrofa, Mogens Werge.

Mere positiv er man hos Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka. Koncernen er egentlig lun på et klimamærke, men det bliver dog ikke til noget lige foreløbig. Det erkender CSR-chef i koncernen, Annette Juhler Kjær.

- Det vil være uendeligt komplekst at lave et klimamærke, fordi det går dybt ud i produktionsleddet og på tværs af landegrænser. Det kan vi ikke objektivt lave i dag, og derfor er vi glade for, at ministeren inviterer til et bredt samarbejde om kloge klimaråd. Men vi skal være ambitiøse og åbne, når det gælder klimaet, og på sigt kan det jo være, at dygtige eksperter udtænker en model for, hvordan vi kan måle en fødevarers klimabelastning på en troværdig måde, siger hun.

Arbejdet med at reducere danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevarer, kommer til at foregå på tværs af Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Sundhedsministeriet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Formand stopper i Salling Group og får toppost i udenlandsk fødevaregigant

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Fairtrade fylder 25 år: Hvad betyder mærket egentlig?

Burger King lancerer kødfri succes i Danmark

EU: Fødevarer fra israelskbesatte områder skal mærkes

Forbrugerne skal kunne foretage valg på baggrund af blandt andet "etiske overvejelser", fastslår EU-Domstolen.

Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

Nyhedsbrev

Fødevareindustrien skal rustes til øget salg af færdigretter

Bagerkæde uddeler gratis surdej

1

HK-formand: 2400 job er forsvundet fra detailhandlen på grund af ulønnet praktik

Nestlé og Starbucks går sammen om ny kaffe til detailhandlen

Coop til ledige akademikere: Bare kom - vi har plads

Coop er glad for ministers holdning og fortæller, at der er rigelig plads til ledige akademikere i butikkerne.

Danskere sælger livsværk til amerikansk emballagegigant

Søstrene Grene vinder regional pris

Købmand opfordrer kunderne til at smide bukserne

Lidl indgår samarbejde med Too Good To Go om lykkeposer

Homemate-måltider suser afsted med nemlig.com

Udvælgelse: Randers Street Food vil holde kokkeprøver før åbningen

Flammen satser på både take away, brunch og flere restauranter

Lang fængselsstraf til mand i sag om organiserede tyverier

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

Danish Crown indgår kæmpeaftale i Kina

Fynboer laver enorme mængder andelår, hakkebøffer og kamsteg

Føtex gør status: Madspild halveret på fem år

Tusindvis af besøgende indtog vegansk messe i Kødbyen

Krydderileverandør skifter navn

Røver truer med kniv og slipper væk med kassebeholdning

Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Skagenfood har nu en klimakasse

Netto-medarbejder fra Viborg fandt skorpion blandt grøntsagerne

Metalspåner udløser tilbagekald af kyllingeschnitzler

Kebabmillionær køber sig ind i restaurantkæde

Bagerkæde lancerer vitaminbrød med ny gærtype

Mille-medarbejdere beholder jobbet

Lagkagehuset ramt af brand - bagere evakueret

Radikale Venstre vil have afgifter på e-cigaretvæsker

Legetøjsbondegård med mug tilbagekaldes

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

PALOMAT® Adjustable - stabling/nedstabling at 2 pallestr.

Energioptimering af produktionsbygninger

Hjemmesiden udvikler sig

Send til en kollega

0.216