23948sdkhjf

Bulgarsk ord for prostitueret spændte ben for dansk webshop

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Da webshoppen Curvii skulle varemærkeregistreres, opstod der uventede problemer.

Da den danske webshop Curvii, der sælger dametøj i store størrelser, for nyligt ansøgte om et europæisk varemærke, endte processen med at blive en del mere besværlig end forventet - og af en temmelig speciel grund. 

Læs også: H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Ifølge de bulgarske myndigheder minder ordet "Curvii" nemlig for meget om det bulgarske ord "kurvi", der direkte oversat betyder prostituerede og findes i forskellige variationer, der alle er nedladende ord for kvinder.

Og da et varemærke ikke må være stødende, kom der en indsigelse fra de bulgarske myndigheder på varemærkeansøgningen fra den danske webshop med base i Ikast, fortæller Curvii i en pressemeddelelse. 

- Vi tog kontakt til vores private netværk i Bulgarien. Meldingen var, at vi lige så godt kunne glemme det, da de er meget krakilske med den slags i Bulgarien, hvis der bare er den mindste antydning af et eller andet, fortæller Kent Medom.

Curvii eller curvy
I bestræbelserne på at få registreret Curvii som et varemærke i hele EU havde Curvii allieret sig med et patentbureau, der skulle hjælpe med at få processen til at glide smertefrit.

- Patentbureauet var lidt skeptiske i starten, fordi Curvii, som vi staver med to i’er, lægger sig lidt op ad det engelske ord curvy, som betyder at have kurver. Vi troede derfor, at det kunne være lidt svært at få varemærkeregistrering på baggrund af det, men vi gav det en chance, fortæller indehaver af Curvii, Kent Medom.

- Men indsigelsen kom ikke fra de britiske myndigheder. I stedet kom den bulgarske myndighed med en indsigelse, hvilket vi slet ikke havde forestillet os, fortæller Kent Medom og fortsætter:

- Patentbureauet vidste ikke, om de skulle grine og græde, da de fortalte os det. Det viste sig nemlig, at Curvii minder om en variation af det bulgarske ord for prostitueret, forklarer han. 

Forsøger at beskytte egen identitet
Grunden til at Curvii valgte at søge EU-varemærkeregistreringen er, at Curvii-brandet blev forsøgt kopieret flere steder.

- Efterhånden som vi voksede, fandt vi ud af, at det blev vigtigere for os, at vi sikrede vores rettigheder, fordi folk var begyndt at kopiere os og stjæle vores produkter, billeder og domænenavne, der lyder lidt som vores. Der blev fundet på mange kreative ting, fortæller Kent Medom.

I stedet for en fælles varemærkeregistrering, der dækker hele EU, skal Curvii.dk nu ansøge om varemærkeregistreringerne individuelt i de ønskede landet. Her er den danske varemærkeregistrering kommet, mens den er under behandling i Norge.

Mere om: Curvii | mode | nethandel | varemærker
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Hummel åbner 100 nye butikker i Asien

Efter mange års uafbrudt fremgang er omsætningen faldet for hummel. Men der er fremgang i resultatet og nye butikker på vej.

Nyhedsbrev

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Tøjsalget lider hos Tiger of Sweden

IC Group, der ejer Tiger of Sweden og By Malene Birger, har måttet se salget falde ni procent i år.

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

Firmaet bag mærkerne Solid og Tailored & Originals må lukke, efter tysk storkunde er gået under.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Pandora mister en tiendedel af salget fra starten af 2019

Smykkevirksomheden Pandora glæder sig over fremgang med spareplan, mens salget i gået i bakgear.

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Zalando starter 2019 med vækst

Dansk smykkefirma er begæret konkurs efter 29 år

Dansk pelshus fyrer hver fjerde efter prisfald på skind

Taskebutik i Kalundborg lukker og slukker

Frygt for svagt salg præger Pandora-direktørs første dag

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Matas introducerer abonnement

Tårnet i Brande vækker forbløffelse og latter i udlandet

'Saurons øje' eller udtryk for det danske krigstraume fra 1864? Buddene er mange i udenlandske medier.

Giftige fluorstoffer i kosmetik

Erfarne optikere åbner Nyt Syn i Vejle

Stærkt tøjsalg øger detailhandlen i februar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meg...

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Øg kapaciteten i pakkeriet - og spar en masse tid og penge

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Send til en kollega

0.379