23948sdkhjf

Bulgarsk ord for prostitueret spændte ben for dansk webshop

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Da webshoppen Curvii skulle varemærkeregistreres, opstod der uventede problemer.

Da den danske webshop Curvii, der sælger dametøj i store størrelser, for nyligt ansøgte om et europæisk varemærke, endte processen med at blive en del mere besværlig end forventet - og af en temmelig speciel grund. 

Læs også: Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Ifølge de bulgarske myndigheder minder ordet "Curvii" nemlig for meget om det bulgarske ord "kurvi", der direkte oversat betyder prostituerede og findes i forskellige variationer, der alle er nedladende ord for kvinder.

Og da et varemærke ikke må være stødende, kom der en indsigelse fra de bulgarske myndigheder på varemærkeansøgningen fra den danske webshop med base i Ikast, fortæller Curvii i en pressemeddelelse. 

- Vi tog kontakt til vores private netværk i Bulgarien. Meldingen var, at vi lige så godt kunne glemme det, da de er meget krakilske med den slags i Bulgarien, hvis der bare er den mindste antydning af et eller andet, fortæller Kent Medom.

Curvii eller curvy
I bestræbelserne på at få registreret Curvii som et varemærke i hele EU havde Curvii allieret sig med et patentbureau, der skulle hjælpe med at få processen til at glide smertefrit.

- Patentbureauet var lidt skeptiske i starten, fordi Curvii, som vi staver med to i’er, lægger sig lidt op ad det engelske ord curvy, som betyder at have kurver. Vi troede derfor, at det kunne være lidt svært at få varemærkeregistrering på baggrund af det, men vi gav det en chance, fortæller indehaver af Curvii, Kent Medom.

- Men indsigelsen kom ikke fra de britiske myndigheder. I stedet kom den bulgarske myndighed med en indsigelse, hvilket vi slet ikke havde forestillet os, fortæller Kent Medom og fortsætter:

- Patentbureauet vidste ikke, om de skulle grine og græde, da de fortalte os det. Det viste sig nemlig, at Curvii minder om en variation af det bulgarske ord for prostitueret, forklarer han. 

Forsøger at beskytte egen identitet
Grunden til at Curvii valgte at søge EU-varemærkeregistreringen er, at Curvii-brandet blev forsøgt kopieret flere steder.

- Efterhånden som vi voksede, fandt vi ud af, at det blev vigtigere for os, at vi sikrede vores rettigheder, fordi folk var begyndt at kopiere os og stjæle vores produkter, billeder og domænenavne, der lyder lidt som vores. Der blev fundet på mange kreative ting, fortæller Kent Medom.

I stedet for en fælles varemærkeregistrering, der dækker hele EU, skal Curvii.dk nu ansøge om varemærkeregistreringerne individuelt i de ønskede landet. Her er den danske varemærkeregistrering kommet, mens den er under behandling i Norge.

Mere om: Curvii | mode | nethandel | varemærker
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Nyhedsbrev

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.219