23948sdkhjf

Coop og ENIGMA vil have danskerne til at tale sammen

Inden længe vil mange Coop-butikker over hele Danmark lægge hus til samtaler om andet end aftensmaden og mælkeprisen.

Med initiativet Danmark taler sammen vil andelsfællesskabet Coop og ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation - sætte strøm til den lokale dialog og få danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem, fortæller Coop i en pressemeddelelse.

Derfor inviterer parterne inden for til en samtalemenu for både børn og voksne, som fastlægges lokalt, og som sættes i spil hen over en gryderet, så aftensmaden er på plads, og dialogen kan flyde.

- Aldrig har så mange levet alene, og aldrig har en så stor del af vores kontakt med omverdenen foregået via en skærm samtidig med, at vi bruger mindre tid på at lave mad. Vi tror på, at samtalen betyder noget, og vi vil have Danmark til at tale sammen igen på tværs af alder, etnicitet og sociale skel - og hvorfor ikke gøre det i vores butikker over en gryde mad? Alle mennesker skal handle, og alle skal spise, så vi har valgt dagligvarebutikken som ramme, siger Lasse Bolander, som er formand for Coop.

Han understreger, at der ikke er noget nyt i, at dagligvarebutikken danner ramme om den type initiativer.

I brugsbevægelsens mere end 150-årige historie har butikken altid været et samlingssted for lokalsamfundet og et sted, der bød på mere end dagligvarer.

Ofte vil en lokal mediepartner indgå i arrangementet, så dialogen kan fortsættes efter mødet.

Jane Sandberg, direktør for ENIGMA, er medinitiativtager.

- På et kommunikationsmuseum arbejder vi hver dag for at fremme den gode kommunikation, og med Danmark taler sammen tager vi et vigtigt skridt for at invitere til samtaler i hele landet. Butiksbestyrelserne vælger i dialog med det lokale medie hvilke emner, de vil sætte på menuen, og vi bistår med vores samtalemenu med en ramme om samtalen, som vi ved, hjælper snakken på gled, forklarer Jane Sandberg.

Sådan foregår det

De enkelte butiksbestyrelser står selv for arrangementet, og indtil videre har 20 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 20 og uge 41.

Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time og man melder sig til i sin lokale butik.

Butikken kan vælge at opkræve et mindre gebyr til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141