23948sdkhjf

Marketingchef for Lidl: Derfor er vi forrest i feltet

Hvordan kan et sponsorat af et cykelhold gavne forretningen i en dagligvarekæde?

Cykelsæsonen er inde sin travleste periode, og lige nu er 22 af sportens bedste mandskaber i fuld gang med den 102. udgave af det italienske etapeløb Giro d’Italia - den første af sæsonens tre grand tours.

Igen i år er Lidl Official Fresh Food Partner for det belgiske hold, Deceuninck-Quick Step, der i sidste sæson snuppede hele 73 sejre.

Holdets sæson følges tæt af journalist Mathias Blohm Schytte fra Danmarks største cykelsite, Feltet.dk, der har snakket med Lidls Head of Marketing, Heidi Vittrup, om det at sponsorere et professionelt cykelhold og at engagere sig i sportsaktiviteter generelt.

Hvorfor er sponsorater vigtige for Lidl?

- I Lidl har vi gennem mange år støttet en lang række initiativer inden for sport og andre velgørende formål, fordi vi gerne vil give noget tilbage til det samfund, vi er en del af. Sponsorering af sportsaktiviteter er særligt gode hertil, fordi vi gennem sport kan bidrage lokalt, nationalt og internationalt på alle niveauer - både i forhold til motionisterne, unge som gamle, samt på et professionelt plan, siger Heidi Vittrup. 

- Frisk frugt og grønt er en af de vigtigste varegrupper i Lidl, hvilket harmonerer rigtigt godt med sportssponsorater. For som vi alle ved: uden mad og drikke duer helten ikke. I forbindelse med vores sponsorater deltager vi derfor typisk også med uddeling af frugt, grønt og vand, forklarer hun. 

Er et sponsorat kun rettet mod jeres kunder?

- Sponsoraterne giver os af og til mulighed for at invitere vores ansatte med til at se kampe og løb og til at deltage i forskellige arrangementer, ligesom vi kan udlove billetter som præmier i konkurrencer, siger Heidi Vittrup. 

Hvad får Lidl ud af et sponsorat hos eksempelvis Deceuninck-Quick Step?

- Cykelholdet Deceuninck-Quick Step er sidste års mest vindende hold og er indbegrebet af professionalisme, fightervilje og engagement. Det er værdier, der også er i vores DNA, og som vi gerne vil identificeres med hos kunderne og vores medarbejdere. 

- Vi har en klar målsætning i Lidl - vi vil redefinere dansk discount - og det vil vi fortælle de danske forbrugere. Her er sponsoraftalen med Deceuninck-Quick Step perfekt, fordi holdet spejler vores idealer og målsætning, forklarer Heidi Vittrup. 

- Sponsoraftaler med store sportshold skaber desuden en genkendelighed og associering med Lidl, når Lidl-logoet ses i fjernsynet til fx Tour De France eller håndbold-VM, og sportsstjernerne efterfølgende ses i vores markedsføring og på de sociale medier, siger hun. 

Hvorfor har I valgt at sponsorere netop et cykelhold?

- Vi vil gerne nå bredt ud og være en del af de sportsgrene, der har bevågenhed blandt befolkningen. Det ses eksempelvis i vores sponsorater inden for cykling og håndbold, som begge er meget traditionsrige og yderst populære sportsgrene i Danmark, siger hun. 

I har tidligere samarbejdet med Brian Holm og nu også med Rolf Sørensen, hvad går det samarbejde ud på?

- I 2018 arbejdede vi sammen med Brian Holm om lanceringen af hans eksklusive cykeltøjs-kollektion, La Flamme Rouge. Brian Holm bliver af gode grunde kaldt ”King of Cool”, hvilket skinnede igennem i kollektionens lækre kvalitet og flotte design, fortæller Heidi Vittrup. 

- I 2019 lancerer vi desuden en serie af sportsprodukter udviklet i samarbejde med cykellegenden Rolf Sørensen. Rolf var en sand slider på landevejene, og vi synes derfor det er meget passende, at serien omfatter forskellige produkter, der kan hjælpe rytteren med at give sig fuldt ud, forklarer hun.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156