23948sdkhjf

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fortællingen om bæredygtigt tøj hjælper modeindustrien med at bilde forbrugerne ind, at de kan shoppe løs uden at skade klimaet og miljøet, mener en stribe danske og udenlandske forskere.

Flere forskere kritiserer det netop afholdte Copenhagen Fashion Summit for at være ’greenwashing’. 

Læs også: Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Modens klimatopmøde har ellers netop holdt ti års jubilæum med et rekordhøjt antal virksomheder, som forpligter sig til at satse på genanvendelse og cirkulær økonomi.

Den agenda har over 12 procent af den globale modebranche nu tilsluttet sig, oplyser Global Fashion Agenda, der står bag Copenhagen Fashion Summit.

Men i de ti år modebranchen har talt om bæredygtighed, er udledningerne af drivhusgasser fra tøjindustrien kun fortsat opad, og branchens salg af bæredygtigt tøj har ikke haft noget mærkbar effekt på klimaet, siger forskerne.

Det fortæller Mandag Morgen

Læs også: H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

De mener derfor, at det ’grønne’ tøj mere skal ses som en markedsføringsindsats af god samvittighed, end som noget, der for alvor tager fat om problemerne, i en industri, der belaster klimaet med mere CO2 end flytrafikken og shipping tilsammen.

- Der er helt sikkert i dag flere spillere og flere organisationer, flere spektakler og fejringer, men ikke reelle fremskridt i økologisk forstand. Hidtil har missionen været en komplet fiasko, og alle små og trinvise ændringer er blevet druknet af en eksplosiv økonomi, lyder kritikken i en samlet bekymringsskrivelse fra en gruppe danske og internationale forskere der kalder sig ’Union of Concerned Researchers in Fashion’.

Professor Ingun Klepp, som forsker i bæredygtighed i tøjindustrien ved Forbrugsinstituttet SIFO på det norske universitet OsloMet har et konkret forslag til branchen:

- I stedet for at diskutere, hvordan man kan recirkulere tøj, burde man diskutere, hvordan jeans kan holde i fem år i stedet for kun ét år, siger hun til Mandag Morgen.

Læs også: Coop skruer op for den grønne omstilling

Forskerne tvivler på, at modeindustrien kan blive bæredygtig uden simpelthen at producere færre stykker tøj af bedre kvalitet.

Men det er ikke en dagsorden, der var velkommen på modebranchens klimatopmøde, Copenhagen Fashion Summit, fortæller Kate Fletcher, som forsker i mode og bæredygtighed ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, og som er forfatter til fagbøger inden for feltet.

- Vi har brug for en helt ærlig samtale om en reelt afgørende forandring. For øjeblikket virker det, som om Copenhagen Fashion Summit undgår det som pesten, siger Kate Fletcher til Mandag Morgen.

Baggrunden for forskernes bekymring er blandt andet fremskrivninger, der viser, at tøjindustrien i 2050 vil udgøre 26 procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser, fordi forbruget stiger i takt med at flere får råd til modetøj verden over.

Læs også: Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Det voksende forbrug mere end udligner de minimale gevinster, der er ved genanvendelse af en lille del af de 150 milliarder stykker tøj, der sælges årligt, forklarer forskerne.

Samtidig kan kun 10-15 procent af fibrene genbruges i det tøj, der samles ind, mens resten af fibrene bliver til affald.

Ingun Klepp mener, at det må være en bevidst strategi at aflede opmærksomheden med greenwashing.

- Jo mere opmærksomhed, som rettes mod recirkulering, jo længere kan de fortsætte med det, de tjener allerflest penge på, nemlig at sælge en masse dårligt tøj, siger hun.

Læs også: Rødvin og søde sager er en klimasynder ligesom rødt kød

Også Ph.d. Else Skjold, som er lektor ved Designskolen Kolding, hvor hun forsker i bæredygtighed i tøjindustrien, er kritisk overfor branchens egne rapporter.

- Jeg må virkelig komplimentere for evnen til at have cementeret en platform som noget, man skal forholde sig til globalt i branchen. Men det er synd, at de anbefalinger, de kommer med, ikke medtager den forskning, der er på området. Som forsker synes jeg, at det er brandærgerligt, siger Else Skjold.

Global Fashion Agenda udgiver hvert år rapporten ’Pulse of the Fashion Industry’ i samarbejde med Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coalition, og den bruges flittigt af branchen, både til at dokumentere branchens udfordringer og fremskridt.

Men rapporterne giver ikke noget retvisende billede, mener den norske etnolog professor Ingun Klepp:

- Rapporterne er svært problematiske, da de på den ene side ikke er forskningsrapporter, men på den anden side udgiver sig for at være pålidelig viden. Selvfølgelig er der pointer, som er rigtige, men også masser, som er vældig problematiske og decideret forkerte. Det er markedsføringsprodukter, som er lettilgængelige, og det er problematisk, fordi de, som læser det, ikke nødvendigvis opfatter det som markedsføring, siger hun til Mandag Morgen.

Kritikken afvises dog pure af Copenhagen Fashion Agenda, som mener, at det er ’verdens bedste’, der har skrevet rapporterne. 

- Jeg synes nok, at et af de store problemer er, at rigtig mange virksomheder gør rigtig meget, de slet ikke tør kommunikere om. I dag hører du kun om de mest kendte brands, og om hvad de gør, og der sker typisk det, at en journalist finder hullerne i osten. Mange brands holder derfor lidt igen. Det synes jeg er synd, siger Morten Lehmann, som er Global Fashion Agendas chief sustainability officer i organisationen.

Siden år 2000 er danskernes tøjforbrug steget med 20 procent. I alt køber danske husstande 75.000 tons tekstiler om året eller 13,2 kilo tøj per person.

Og Morten Lehmann tror ikke på, at en kulturændring hos forbrugerne, hvor bæredygtighed er vigtigste kriterie for at købe tøj, er lige rundt om hjørnet.

- Kun syv procent siger, at bæredygtighed er nummer ét kriterium for at købe tøj, og jeg tror ikke, at vi kommer derhen, hvor det nogensinde bliver nummer ét. Tøj skal først og fremmest være supercool og fedt, men også gerne bæredygtigt. Det er trods alt mode og ikke mælk, siger han.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Pandora-direktør: Vi har forsømt vores brand

- Hvis jeg havde købt aktier til kurs 1000, der kun er en femtedel værd i dag, ville jeg også være frustreret, siger Alexander Lacik.

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Kendt tøjkæde lukker ned for alle aktiviteter i Danmark

Kriseramte Abercrombie & Fitch har lukket sin flagskibsbutik på Købmagergade i København.

2

Bestseller udskyder byggeriet af tårn på 320 meter

Tøjkoncernen Bestseller skruer ned for tempoet med byggeriet af 320 meter højt tårn i Brande.

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Nyhedsbrev

Færre tøjkøb lægger dæmper på detailsalget i Danmark

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Krise: Modegigant lukker alle butikker i i USA

Skokæde øger omsætningen med 30 procent på et år

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Hummel åbner 100 nye butikker i Asien

Efter mange års uafbrudt fremgang er omsætningen faldet for hummel. Men der er fremgang i resultatet og nye butikker på vej.

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Tøjsalget lider hos Tiger of Sweden

IC Group, der ejer Tiger of Sweden og By Malene Birger, har måttet se salget falde ni procent i år.

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

Firmaet bag mærkerne Solid og Tailored & Originals må lukke, efter tysk storkunde er gået under.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Pandora mister en tiendedel af salget fra starten af 2019

Smykkevirksomheden Pandora glæder sig over fremgang med spareplan, mens salget i gået i bakgear.

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Zalando starter 2019 med vækst

Dansk smykkefirma er begæret konkurs efter 29 år

Taskebutik i Kalundborg lukker og slukker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.271