23948sdkhjf

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

To af Danmarks største indenfor modebranchen afviser anklager fra forskningsverdenen om såkaldt greenwashing – altså at virksomhederne foregiver at være grønne uden egentlig at være det.

Læs også: Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Forskerne anklager i Ugebrevet Mandag Morgen modebranchen for en dobbeltmoralsk strategi, hvor man på den ene side bryster sig af bæredygtige tøjserier med tvivlsom effekt, samtidig med, at man fortsat satser på at sælge mere og mere ekstremt billigt tøj, der skal skiftes ud ofte, med store stigninger i CO2-udligningerne til følge.

Men faktisk er branchen pinligt bevidst om sit ansvar, siger H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda til Mandag Morgen: 

- At gøre mode tilgængelig for alle fremfor kun nogle få privilegerede er kernen i H&M’s forretningsidé. Men som verdens befolkning vokser, vokser også forbrug, og allerede i dag forbruges der mere, end Jorden kan holde til. Den måde, modeindustrien fungerer på i dag, kan ikke fungere i fremtiden, og derfor vil vi gå forrest i forhold til at sikre en mere bæredygtig modefremtid ved at tilbyde vores kunder bæredygtige produkter til H&M’s velkendte priser, men vi skal gøre det inden for, hvad vores planet kan holde til, siger Anna Gedda til Mandag Morgen.

Er I også klar på en løsning, der hedder færre varer på hylderne af bedre kvalitet?

Læs også: Irma-kunder samles til samtale om klimaet

- I H&M lægger vi mange kræfter i at producere produkter i en ordentlig kvalitet. At vores varer er tilgængelige til rigtig gode priser betyder ikke, at forbrugerne skal købe mere og ikke behandle vores produkter med respekt og bruge dem i lang tid. Det er en misforståelse af, hvad H&M står for, siger Anna Gedda.

Modebranchen har for længst overhalet flytrafikken og shipping i udledning af drivhusgasser, og tøjindustriens udledninger udgør nu 10 procent af de samlede udledninger af klimaskadelige gasser, vurderer FN.

Fortsætter det som nu, vil tøjet udgøre 26 procent af alle verdens udledninger i 2050, viser fremskrivninger.

Som sustainability manager hos Bestseller arbejder Dorte Rye Olsen til daglig med netop den udfordring. For selvom det indtil videre er lykkedes at flyve lavt i forhold til politisk regulering, så ved de store tøjbrands godt, at klimapilen før eller siden vil pege på dem.

Læs også: Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

- Som branche har vi en udfordring med, hvordan vi får produceret vores tøj på en mere og mere bæredygtig måde, og hvordan vi får minimeret aftrykket gennem hele værdikæden. For at accelerere Bestsellers arbejde lancerede vi en ny holistisk strategi sidste år kaldet Fashion FWD, hvor blandt andet klima, vand og ansvarlig brug af kemi er centrale dele, siger Dorte Rye Olsen til Mandag Morgen.

Også H&M har sat sine egne klimamål:

- I H&M har vi sat ambitionerne højt og vil lede skiftet fra lineær til cirkulær og genanvendelig mode. Det dækker alt, hvad vi gør i forhold til at tackle den påvirkning, vi har på mennesker og miljø, til vores mål om kun at benytte bæredygtige materialer i 2030 og vores ambition om at blive klimapositive senest i 2040, siger Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group.

H&M har længe kørt et program kaldet Garment Collecting, som går ud på, at tøjgiganten opfordrer alle til at aflevere deres gamle tøj til genanvendelse i en H&M-butik.

Læs også: Stærk sommerkollektion har øget salget for H&M

For hver pose tøj, man afleverer, får man et gavekort til H&M. Men på den måde opfordrer kæden netop til mere forbrug, lyder kritikken fra forskerne.

Professor Ingun Klepp, som forsker i bæredygtighed i tøjindustrien ved Forbrugsinstituttet SIFO på det norske universitet OsloMet, påpeger samtidig, at der meste af det gamle tøj slet ikke kan genanvendes. 

- Sagen er den, at recirkulering af tøj ikke er enkelt, og havde det været det, er der lidt at hente miljø- og klimamæssigt på det. Tøj samles ind og havner typisk i lande med dårligere affaldshåndtering end vores, siger professoren til Mandag Morgen.

H&M erkender da også, at skiftet fra lineær til cirkulær økonomi er udfordret af mangel på teknologi, der kan udvikle og opskalere processer inden for genanvendelse af materialer:

Læs også: Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang

- Eksempelvis tillader den mekaniske genanvendelsesproces, der benyttes dag, ikke, at vi producerer nye varer med mere end 20 procent genanvendte fibre, uden at kvaliteten forringes, forklarer H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda.

Men med investeringer i forskning satser tøjgiganten alligevel på et teknologisk fix.

- Vi kan nu se et gennembrud inden for de kemiske tekstil-til-tekstil-genanvendelsesteknikker, som vi har investeret forskning i, så de kan bringes i spil i større skala i industrien. Det er et eksempel på, hvordan H&M kan gøre en stor forskel, fordi vi med vores størrelse har mulighed for at foretage sådanne investeringer, der ikke kun skal komme os selv, men hele industrien til gavn, siger Anna Gedda.

Ifølge Professor Kate Fletcher, der forsker i mode og bæredygtighed ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, er der dog lang vej til, at teknologi kan udgøre en løsning, der kan komme i nærheden af at løse de problemer, som modeindustrien fortsat fodrer.

- Hvis vi skulle benytte teknologi til at forsøge at dæmpe klimaforandringerne, ville det kræve en teknologi, der kunne hæve effektiviteten med 95 procent. Lige nu er den maksimale effektivitet, som hvilket som helst cirkulært system kan levere, kun en tiendedel af det. Så lige nu fører det ingen vegne, slår Kate Fletcher fast.

Else Skjold, ph.d. og lektor med speciale i bæredygtigt tøj, er enig.

- Man fortaber sig tit i alle mulige meget teknologiske diskussioner om netop nye såkaldt bæredygtige materialer, alle mulige mystiske systemer, designs, linjer og underlinjer, men det handler om tøjkultur. Hvad er værdisætningen for tøj? Hvad er det, vi synes, vi får, når vi køber noget? spørger Else Skjold.

Den norske professor, Ingun Klepp, mener ligefrem, det må være en bevidst strategi at aflede opmærksomheden med ’greenwashing’.

- Tøjproducenterne ved godt, at hvis de udsætter ændringerne i ti år, så kan de tjene en masse penge i mellemtiden. Jeg kan ikke tro, at de er så dumme, at de tror, at recirkulering er vejen frem, siger hun til Mandag Morgen.

H&M mener ikke, at tøjgiganten polerer på noget, eller at de grønne kollektioner skal få forbrugerne til at købe mere.

- Det er disse kollektioner, der viser vejen frem. Vi har mange kollektioner i H&M, men vi har også rigtig mange kunder med forskellig smag og præferencer for de forskellige kollektioner. De skal ikke købe mere, end de har brug for og vil holde af i lang tid, så det er forkert at have den opfattelse, at alle kunder skal shoppe fra alle H&M’s kollektioner. Sådan fungerer det ikke, siger Anna Gedda og forklarer, at kædens lave priser handler om demokrati og ikke forbrug og at H&M arbejder mod et mål om kun at bruge bæredygtige materialer i 2030.

Også Bestsellers Dorte Rye Olsen mener, at branchen er i gang med den nødvendige omstilling. 

- Vi skal fremtidssikre vores virksomhed, og det gør vi ved at være en del af en branche, der er mere bæredygtig. Vi kan ikke tage Jordens ressourcer, som vi gør i dag, og samtidig drive en sund forretning fremadrettet. Bæredygtighed og forretning går hånd i hånd, siger Dorte Rye Olsen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Victoria's Secret har fået kritik for at bruge ensartede modeller. Men det ser selskabet ud til at ændre på.

Billigere tøj holder de danske forbrugerpriser nede

Priserne i Danmark stiger langsommere end i EU, hvilket giver forbrugerne flere penge mellem hænderne.

Populær japansk kæde åbner i Illum

Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lindex åbner med rekordstor succes i Fields

Lindex slog rekord, da modekæden i weekenden åbnede dørene til sin første butik i Danmark. Åbningen blev den største for nogen modebutik i Field's historie.

Nyhedsbrev

Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

Det er vigtigt, at butikkerne ikke ligner klassiske genbrugsbutikker, siger centerchef.

Stærk sommerkollektion har øget salget for H&M

Zalando har stadig fat i de klik-shoppende danskere

Sportmaster: Sko blev snittet i ved en fejl

Administrerende direktør for Sportmaster, Sofie Lindahl-Jessen, svarer på kritikken.

Aktivist arrangerer protester mod Sportmaster

Banker spænder ben for salg af Babysam

Der er angiveligt en eller flere interesserede købere til den fremgangsrige kæde, men banker nægter at finansiere opkøb i detailbranchen.

Zalandos kunder synes, det er "fremragende" at hente pakken hos naboen

Siden juli har Zalando testet private afhentnings- og afleveringssteder i Danmark i Århus og København. De første resultater er meget positive.

Trendday undersøges for urent trav i forbindelse med konkurs

Modeshoppen har tilsyneladende efterladt sig gæld i et konkursbo.

Medie: Gummistøvle-dronning har taget ulovlige million-lån

Turn around godt i vej hos Profil Optik

Nu åbner H&M op for at sælge andres tøj

Professionelle tyve går efter dyrt optiker-udstyr

To gange på to døgn slår kriminelle til i Vestjylland med kostbar optiker-udstyr som mål.

21-årige Karl har lavet en forretning ud af at male på sneakers

I dag har den 21-årige gut en butik i København, og butikkens dyreste sneakers koster 40.000 kr.

Stjålet rullende brillebutik fundet efterladt på parkeringsplads

Rezet Sneaker Store flytter indenfor i Magasin Du Nord

Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Selv om amerikanske Signet har solgt færre Pandora-smykker, er aktiemarkedet begejstret for de to selskaber.

Historiske priser: Er det nu arveguldet skal sælges?

Guldpriser på historisk højt niveau.

Efter Løvens Hule: Shaping New Tomorrow buldrer frem med millionsalg og nye butikker

Ny herretøjsbutik åbner i Greve

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Send til en kollega

0.205