23948sdkhjf

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

To af Danmarks største indenfor modebranchen afviser anklager fra forskningsverdenen om såkaldt greenwashing – altså at virksomhederne foregiver at være grønne uden egentlig at være det.

Læs også: Tiltale: Snød H&M for en halv million

Forskerne anklager i Ugebrevet Mandag Morgen modebranchen for en dobbeltmoralsk strategi, hvor man på den ene side bryster sig af bæredygtige tøjserier med tvivlsom effekt, samtidig med, at man fortsat satser på at sælge mere og mere ekstremt billigt tøj, der skal skiftes ud ofte, med store stigninger i CO2-udligningerne til følge.

Men faktisk er branchen pinligt bevidst om sit ansvar, siger H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda til Mandag Morgen: 

- At gøre mode tilgængelig for alle fremfor kun nogle få privilegerede er kernen i H&M’s forretningsidé. Men som verdens befolkning vokser, vokser også forbrug, og allerede i dag forbruges der mere, end Jorden kan holde til. Den måde, modeindustrien fungerer på i dag, kan ikke fungere i fremtiden, og derfor vil vi gå forrest i forhold til at sikre en mere bæredygtig modefremtid ved at tilbyde vores kunder bæredygtige produkter til H&M’s velkendte priser, men vi skal gøre det inden for, hvad vores planet kan holde til, siger Anna Gedda til Mandag Morgen.

Er I også klar på en løsning, der hedder færre varer på hylderne af bedre kvalitet?

Læs også: Minister forsvarer afgift der rammer genbrugsplast

- I H&M lægger vi mange kræfter i at producere produkter i en ordentlig kvalitet. At vores varer er tilgængelige til rigtig gode priser betyder ikke, at forbrugerne skal købe mere og ikke behandle vores produkter med respekt og bruge dem i lang tid. Det er en misforståelse af, hvad H&M står for, siger Anna Gedda.

Modebranchen har for længst overhalet flytrafikken og shipping i udledning af drivhusgasser, og tøjindustriens udledninger udgør nu 10 procent af de samlede udledninger af klimaskadelige gasser, vurderer FN.

Fortsætter det som nu, vil tøjet udgøre 26 procent af alle verdens udledninger i 2050, viser fremskrivninger.

Som sustainability manager hos Bestseller arbejder Dorte Rye Olsen til daglig med netop den udfordring. For selvom det indtil videre er lykkedes at flyve lavt i forhold til politisk regulering, så ved de store tøjbrands godt, at klimapilen før eller siden vil pege på dem.

Læs også: Ikea Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

- Som branche har vi en udfordring med, hvordan vi får produceret vores tøj på en mere og mere bæredygtig måde, og hvordan vi får minimeret aftrykket gennem hele værdikæden. For at accelerere Bestsellers arbejde lancerede vi en ny holistisk strategi sidste år kaldet Fashion FWD, hvor blandt andet klima, vand og ansvarlig brug af kemi er centrale dele, siger Dorte Rye Olsen til Mandag Morgen.

Også H&M har sat sine egne klimamål:

- I H&M har vi sat ambitionerne højt og vil lede skiftet fra lineær til cirkulær og genanvendelig mode. Det dækker alt, hvad vi gør i forhold til at tackle den påvirkning, vi har på mennesker og miljø, til vores mål om kun at benytte bæredygtige materialer i 2030 og vores ambition om at blive klimapositive senest i 2040, siger Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group.

H&M har længe kørt et program kaldet Garment Collecting, som går ud på, at tøjgiganten opfordrer alle til at aflevere deres gamle tøj til genanvendelse i en H&M-butik.

Læs også: Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

For hver pose tøj, man afleverer, får man et gavekort til H&M. Men på den måde opfordrer kæden netop til mere forbrug, lyder kritikken fra forskerne.

Professor Ingun Klepp, som forsker i bæredygtighed i tøjindustrien ved Forbrugsinstituttet SIFO på det norske universitet OsloMet, påpeger samtidig, at der meste af det gamle tøj slet ikke kan genanvendes. 

- Sagen er den, at recirkulering af tøj ikke er enkelt, og havde det været det, er der lidt at hente miljø- og klimamæssigt på det. Tøj samles ind og havner typisk i lande med dårligere affaldshåndtering end vores, siger professoren til Mandag Morgen.

H&M erkender da også, at skiftet fra lineær til cirkulær økonomi er udfordret af mangel på teknologi, der kan udvikle og opskalere processer inden for genanvendelse af materialer:

Læs også: Grøn afgift rammer helt forkert

- Eksempelvis tillader den mekaniske genanvendelsesproces, der benyttes dag, ikke, at vi producerer nye varer med mere end 20 procent genanvendte fibre, uden at kvaliteten forringes, forklarer H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda.

Men med investeringer i forskning satser tøjgiganten alligevel på et teknologisk fix.

- Vi kan nu se et gennembrud inden for de kemiske tekstil-til-tekstil-genanvendelsesteknikker, som vi har investeret forskning i, så de kan bringes i spil i større skala i industrien. Det er et eksempel på, hvordan H&M kan gøre en stor forskel, fordi vi med vores størrelse har mulighed for at foretage sådanne investeringer, der ikke kun skal komme os selv, men hele industrien til gavn, siger Anna Gedda.

Ifølge Professor Kate Fletcher, der forsker i mode og bæredygtighed ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, er der dog lang vej til, at teknologi kan udgøre en løsning, der kan komme i nærheden af at løse de problemer, som modeindustrien fortsat fodrer.

- Hvis vi skulle benytte teknologi til at forsøge at dæmpe klimaforandringerne, ville det kræve en teknologi, der kunne hæve effektiviteten med 95 procent. Lige nu er den maksimale effektivitet, som hvilket som helst cirkulært system kan levere, kun en tiendedel af det. Så lige nu fører det ingen vegne, slår Kate Fletcher fast.

Else Skjold, ph.d. og lektor med speciale i bæredygtigt tøj, er enig.

- Man fortaber sig tit i alle mulige meget teknologiske diskussioner om netop nye såkaldt bæredygtige materialer, alle mulige mystiske systemer, designs, linjer og underlinjer, men det handler om tøjkultur. Hvad er værdisætningen for tøj? Hvad er det, vi synes, vi får, når vi køber noget? spørger Else Skjold.

Den norske professor, Ingun Klepp, mener ligefrem, det må være en bevidst strategi at aflede opmærksomheden med ’greenwashing’.

- Tøjproducenterne ved godt, at hvis de udsætter ændringerne i ti år, så kan de tjene en masse penge i mellemtiden. Jeg kan ikke tro, at de er så dumme, at de tror, at recirkulering er vejen frem, siger hun til Mandag Morgen.

H&M mener ikke, at tøjgiganten polerer på noget, eller at de grønne kollektioner skal få forbrugerne til at købe mere.

- Det er disse kollektioner, der viser vejen frem. Vi har mange kollektioner i H&M, men vi har også rigtig mange kunder med forskellig smag og præferencer for de forskellige kollektioner. De skal ikke købe mere, end de har brug for og vil holde af i lang tid, så det er forkert at have den opfattelse, at alle kunder skal shoppe fra alle H&M’s kollektioner. Sådan fungerer det ikke, siger Anna Gedda og forklarer, at kædens lave priser handler om demokrati og ikke forbrug og at H&M arbejder mod et mål om kun at bruge bæredygtige materialer i 2030.

Også Bestsellers Dorte Rye Olsen mener, at branchen er i gang med den nødvendige omstilling. 

- Vi skal fremtidssikre vores virksomhed, og det gør vi ved at være en del af en branche, der er mere bæredygtig. Vi kan ikke tage Jordens ressourcer, som vi gør i dag, og samtidig drive en sund forretning fremadrettet. Bæredygtighed og forretning går hånd i hånd, siger Dorte Rye Olsen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

27-årig dansker sælger hårelastikker for treciftret millionbeløb

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Danske virksomheder kan savne leverancer som følge af coronaudbrud i Kina, vurderer Dansk Erhverv.

Tiltale: Snød H&M for en halv million

Brødre får fængsel for at misbruge kendte logoer på tøj

Over 30.000 stykker tøj blev importeret med falske mærker som Hugo Boss, Calvin Klein og Ralph Lauren.

Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Nyhedsbrev

Indbrud i butik gør "ekstremt ondt" på lille smykkedesigner

Hjerneforsker: En nedtælling på hjemmesiden får folk til at købe dyrere

Hos guldhandleren Vitus Guld tælles der ned, til smykker forsvinder for altid, og det pirrer folks købelyst.

Magasin har vilde ekspansionsplaner

Magasin går mod strømmen i et presset marked, hvor stormagasiner falder på stribe,

Pandora kæmper med at sælge sine smykker på globalt plan

Pandora går tilbage på salg og indtjening. Et allerede igangsat program skal hjælpe med at rette op på det.

Magasin vokser minimalt, men direktør er tilfreds

Røde Kors i Ribe får mere plads til tøj og møbler

13. februar slår Røde Kors i Ribe dørene op til en ny butik, der skal gøre besøget mere overskueligt for gæsterne

Broen Shopping vil have 20 procent flere kunder

Pandora lukker 53 butikker i Kina efter virusudbrud

H&M skifter direktøren ud

Den svenske modegigant H&M gennemfører en større rokade i toppen.

Ecco køber 250 russiske butikker for over en milliard

Modeuge vil møde tøjbranchen med krav om bæredygtighed

1

Bestseller udskyder plan om 320 meter højt byggeri

Projektet kræver løbende grundige overvejelser, siger projektleder om planen om Vesteuropas højeste bygning.

Sportmaster-direktør stopper efter salg: Min opgave er afsluttet

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Grundlægger af optikerkæden Louis Nielsen er død

Louis Nielsen blev landskendt for optikervirksomheden af samme navn. Han blev 75 år.

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens brugere skal kende GS1

Bæredygtighed – Trussel eller mulighed for online handel?

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Send til en kollega

0.156