23948sdkhjf

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Ingen levering før kl. 7.

Læs også: PostNord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos Schulstad.

Det skriver DI Business.

Spildtid i kø
Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Svaret er støjsvag levering
Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

Læs også: Midlertidig topchef bliver permanent løsning hos PostNord

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Læs også: Hurtig levering koster dyrt for nettets handelsgigant

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage
Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

Læs også: 45 job forsvinder - Schulstad-ejer lukker dansk bageri

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Væk fra firkantede påbud
I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

 Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Mere om: levering | Schulstad
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Nyhedsbrev

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Her blev Lagkagehuset kåret til Årets Virksomhed

Danske bagere vandt VM-bronze

Tidligere Løgismose-boss har planer på Fyn

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Too Good To Go rykker til USA

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Al tobak og e-cigaretter skal gemmes væk i butikker

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.158