23948sdkhjf

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Ingen levering før kl. 7.

Læs også: Ikea Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos Schulstad.

Det skriver DI Business.

Spildtid i kø
Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Svaret er støjsvag levering
Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

Læs også: Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Læs også: PostNord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage
Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

Læs også: Midlertidig topchef bliver permanent løsning hos PostNord

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Væk fra firkantede påbud
I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

 Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Mere om: levering | Schulstad
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Samfundssind: Matas betaler lønkompensation tilbage til staten

Matas er vendt tilbage med raketfart efter nedlukning, og nu betaler virksomheden hele sin lønkompensation tilbage med tak.

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

1

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Beskyldninger om at sende penge fra statslige hjælpepakker i skattely har ramt Lagkagehuset den seneste tid.

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Nyhedsbrev

13.126 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Onlinesalg driver Matas frem - trods corona

Fleggaard-butik drejer nøglen om

Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

En uge efter genåbningen: Politiet roser restauranter, cafeer og værtshuse

Fødevarestyrelsen kommer efter beskidt Fakta-butik for tredje gang

Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

OK øger støtten til foreningslivet med 30 procent

Lokale klubber og foreninger får ekstra hjælp til at klare sig igennem coronakrisen.

Tomatketchup er kaldt tilbage

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

1

Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Til midnat blev den sidste mentolcigaret solgt i Danmark

Dansk tobaksgigant øger salget i kvartal præget af corona

Scandinavian Tobacco Group tør igen komme med en prognose for hele året, men usikkerheden er stor.

Netto runder milepæl

Corona-krise kaster skygge over rekordhalvår for Danish Crown

Rekordmange nye øl tappes på dåse

1

Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Der skal være to kvadratmeter per gæst på restauranter

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum

Løgpølse ramt af plastikbøvl

Kims tabte også, fordi chipsene er rillede

Tre mænd begik røveri mod brugs i Nordsjælland

Kollaps i olieprisen giver laveste inflation i fire år

Politiet beklager: Lukkede spisesteder ved en fejl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

HCS tilbyder fossilfri transport

Nyt katalog: Forsendelsesemballage til din webshop

Send til en kollega

0.125