23948sdkhjf

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Højbede med salat, blomster i krukker og tomatplanter i drivhuset.

Interessen for at dyrke have og høste egen avl vokser blandt danskerne, og flere trækker i dag i havehandskerne. Det mærker man tydeligt hos Haveselskabet. 

 Vi ser en stor og stigende lyst til selv at komme ud og få fingrene i jorden. Der er i dag en helt anden nysgerrighed over for havelivet, og flere nye havebrugere kommer til – både folk, der ejer en have, og folk, der dyrker havelivet på altanen eller i fællesskab med andre, siger Charlotte Garby, direktør for Haveselskabet, i en pressemeddelelse.   

Den 20.-23. juni inviterer Haveselskabet haveentusiaster og fagfolk til Cph Garden i Ballerup – Danmarks største haveshow, som blev afholdt første gang i 2017  og den fire dage lange havefest er et direkte resultat af den stigende interesse for havelivet.  

En ny målgruppe
Den stigende interesse for haven mærkes i flere hjørner af branchen.

Silvan er med 44 butikker fordelt over hele landet et af landets største byggemarkeder for private, og her oplever man et havemarked i vækst. 

Ifølge Klaus Jensen, der er head of category og står for Silvans samlede outdoor-marked, er gruppen af kunder i haveafdelingen i dag en anden end for få år siden. 

– De haveinteresserede bliver yngre og yngre, og vi ser også, at deres valg og beslutninger bliver mere miljøbevidste, både når det gælder haveartikler, og når det gælder jord, gødning og ukrudtsbekæmpelse. Vi ser en større efterspørgsel på bæredygtighed og økologi og alternativer til sprøjtemidler, siger Klaus Jensen.  

Dyrk-selv-bølgen fortsætter 
Hos brancheorganisationen for havecentre og planteskoler, Danske Havecentre, ser direktør Per Boisen også et marked i udvikling. 

– Vi oplever vækst i salget af planter til haven, og det nye er, at det er den yngre gruppe af haveejere, som benytter sig af den faglige viden, som man får i de danske havecentre. Meget kan man google sig til, men når den endelige beslutning om et køb nærmer sig, er det godt at have en snak med gartneren. Havecentre med webshops oplever ligeledes vækst, hvilket nok skyldes convenience – det er nemt at bestille og få det leveret til døren, siger Per Boisen. 

Han påpeger, at dyrk selv-bølgen fortsætter, selv om salget af frugttræer og -buske er stagneret, mens salget af krydderurter, jordbær og rabarber fortsat stiger.  

– Haveejerne er også parate til at betale mere for at få planter i større størrelser, så resultatet hurtigere ses. Dernæst er der fokus på insekt- og dyrelivet i haven – både planter, der fremmer insekter, men også tilbehør, så fuglene kan bygge reder og pindsvin kan få ly er der efterspørgsel på, fortæller Per Boisen, der tror på en grønnere dagsorden de næste mange år. 

Både Danske Havecentre, Juliana Drivhuse og Silvan er med og deler ud af ny viden og inspiration, når Haveselskabet den 20.-23. juni samler både fagfolk og haveinteresserede til Danmarks største haveudstilling, Cph Garden i Ballerup. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111