23948sdkhjf

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Højbede med salat, blomster i krukker og tomatplanter i drivhuset.

Læs også: Medie: Silvan skifter topchef før millionunderskud

Interessen for at dyrke have og høste egen avl vokser blandt danskerne, og flere trækker i dag i havehandskerne. Det mærker man tydeligt hos Haveselskabet. 

 Vi ser en stor og stigende lyst til selv at komme ud og få fingrene i jorden. Der er i dag en helt anden nysgerrighed over for havelivet, og flere nye havebrugere kommer til – både folk, der ejer en have, og folk, der dyrker havelivet på altanen eller i fællesskab med andre, siger Charlotte Garby, direktør for Haveselskabet, i en pressemeddelelse.   

Den 20.-23. juni inviterer Haveselskabet haveentusiaster og fagfolk til Cph Garden i Ballerup – Danmarks største haveshow, som blev afholdt første gang i 2017  og den fire dage lange havefest er et direkte resultat af den stigende interesse for havelivet.  

En ny målgruppe
Den stigende interesse for haven mærkes i flere hjørner af branchen.

Silvan er med 44 butikker fordelt over hele landet et af landets største byggemarkeder for private, og her oplever man et havemarked i vækst. 

Ifølge Klaus Jensen, der er head of category og står for Silvans samlede outdoor-marked, er gruppen af kunder i haveafdelingen i dag en anden end for få år siden. 

Læs også: Nyt city-byggemarked skal opfylde lejlighedsejernes behov

– De haveinteresserede bliver yngre og yngre, og vi ser også, at deres valg og beslutninger bliver mere miljøbevidste, både når det gælder haveartikler, og når det gælder jord, gødning og ukrudtsbekæmpelse. Vi ser en større efterspørgsel på bæredygtighed og økologi og alternativer til sprøjtemidler, siger Klaus Jensen.  

Dyrk-selv-bølgen fortsætter 
Hos brancheorganisationen for havecentre og planteskoler, Danske Havecentre, ser direktør Per Boisen også et marked i udvikling. 

– Vi oplever vækst i salget af planter til haven, og det nye er, at det er den yngre gruppe af haveejere, som benytter sig af den faglige viden, som man får i de danske havecentre. Meget kan man google sig til, men når den endelige beslutning om et køb nærmer sig, er det godt at have en snak med gartneren. Havecentre med webshops oplever ligeledes vækst, hvilket nok skyldes convenience – det er nemt at bestille og få det leveret til døren, siger Per Boisen. 

Han påpeger, at dyrk selv-bølgen fortsætter, selv om salget af frugttræer og -buske er stagneret, mens salget af krydderurter, jordbær og rabarber fortsat stiger.  

– Haveejerne er også parate til at betale mere for at få planter i større størrelser, så resultatet hurtigere ses. Dernæst er der fokus på insekt- og dyrelivet i haven – både planter, der fremmer insekter, men også tilbehør, så fuglene kan bygge reder og pindsvin kan få ly er der efterspørgsel på, fortæller Per Boisen, der tror på en grønnere dagsorden de næste mange år. 

Både Danske Havecentre, Juliana Drivhuse og Silvan er med og deler ud af ny viden og inspiration, når Haveselskabet den 20.-23. juni samler både fagfolk og haveinteresserede til Danmarks største haveudstilling, Cph Garden i Ballerup. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Nyhedsbrev

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Endnu et millionunderskud til familie-ejet møbelkæde

Møbelfirma kan få millionbod for at gemme 385.000 kunders data

Bonusregn til medlemsbutikker

Østjyske boligbutikker konkurs

Lars Larsen dropper Idemøbler efter millionunderskud

Møbelkæden Idemøbler bliver til Ilva, efter koncernen har haft millionunderskud gennem flere år.

Danmarks største møbeldesign-outlet vender tilbage

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Claus Meyer skal demokratisere det nordiske køkken med Ikea

Keramiker vinder kopisag mod Netto og tidligere DR-direktør

Keramiker Anne Black får 1,5 millioner kroner i erstatning, fordi firmaet Ronald solgte kopier i Netto.

Kædedirektør for byggecentre: Vi har også rådgivning på hylderne

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Søstrene Grene sætter fokus på pigers rettigheder

Plan International og Søstrene Grene indgår et treårigt partnerskab.

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Nobia tæt på rekorden: Investerer og sælger fra

Jysk åbner første butik i Aserbajdsjan

Sofakompagniet går efter milliarden

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Jem & fix åbner tre nye butikker

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Møbelklassikere sender Carl Hansen & Søn langt over den halve milliard

Nettoline genåbner efter brand

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.183