23948sdkhjf

Kunder vil betale fem gange så meget for en afkølet sodavand

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er run på supermarkedernes køleskabe med kold kildevand og cola i disse dage.

Masser af storsvedende danskere har brug for at blive kølet ned i sommervarmen, og i ethvert supermarked tiltrækkerkøleskabene med kolde drikke mange kunder – også selv om man andetsteds i samme supermarked kan finde de samme drikkevarer op til fem gange billigere.

Eksempelvis er literprisen for Coca-Cola i gennemsnit tre gange højere, hvis man tager en Coca-Cola fra køleskabet i stedet for at tage den fra rækkerne med uafkølede sodavand.

Det viser en stikprøve-analyse, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har foretaget i danske supermarkeder, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Prisforskellen er størst i Netto, hvor literprisen for kold Coca-Cola er 5,1 gange højere end literprisen for Coca-Cola opbevaret ved almindelig supermarkedstemperatur.

Den mindste prisforskeler fundet hos MinKøbmand, hvor man kan få en kold Coca-Cola til en literpris, der er 2,4 gange højere end literprisen for en uafkølet udgave af samme læskedrik.

- Man skal forstå forbrugernes adfærd ud fra den brugssituation, de er i. Nogle gange vil man bare have en svalende læskedrik her og nu, og derfor er man ud fra situationen parat til at betaleen relativt høj pris, selv om man kan købe det samme produkt langt billigere. Det er derfor mere brugssituationen end selve produktet, der afgør, hvilken pris kunderne er villige til at betale, siger Nicolai Broby Eckert, der er ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher & Partners.

Et andet eksempel, hvor brugssituationen er afgørende, er ifølge Nicolai Broby Eckert valget mellem fast track og den almindelige kø i lufthavnen.

Hvis man er i en situation, hvor man har brugfor at komme hurtigt frem, vil man også ofte være villig til at betale mere for at få plads i fast track-køen, selv om den ydelse, man får ved skranken, er den samme.

- I rigtig mange virksomheder kunne man med fordel lade sig inspirere af Coca-Cola-eksemplet. En betydelig del af de danske virksomheder fastsætter deres priser ud fra produktet i sig selv.I stedet burde de i langt højere grad tage udgangspunkt i den brugssituation, deres kunder er i, lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.

Stikprøve-analysen af Coca-Cola er foretaget den 20.-21. juni 2019.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Kaffehus har vokseværk: Vil vokse 100 pct.

Meny gemmer tobakken væk

Ny mand i spidsen for Rema 1000 i Struer

Nyhedsbrev

Ny Netto åbner i Thisted

Bageren lokker med andet end blødt brød

1

Netto anker kopisag

Anne Black kan se frem til endnu en tur i retten for at bevise, at Netto og Ronald kopierede hendes keramik. "Tæt på at være chikane," siger fagforeningsformand.

Nu kommer Jobpatruljen på kontrolbesøg

Jobpatruljen bruger sommeren på at komme i kontakt med så mange ungarbejdere som muligt.

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Nestlé vil lade forbrugerne spore deres mad via blockchain

Menu i røde tal efter ejerskifte

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

Uddeler efter sur smiley og bøde: Det er en hård straf

15-årig kræves fængslet for Netto-brand

Kortere åbningstider gav pote: Vestjysk supermarked sætter rekord

ABC Lavpris i Ulfborg har kortere åbningstider end andre dagligvarebutikker, og så er de gode til at holde på medarbejderne.

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Orkla sælger Glyngøre til Amanda Seafoods

1

Ung iværksætter: Jeg kan slå webgiganterne på trods af lave priser

De udenlandske giganters indtog i Danmark kan betyde lukning for flere af de danske webshops, men dansk iværksætter siger, han har knækket koden i kampen mod de store spillere.

Købmænd: Organiserede tyverier er blevet et større problem

Se top 10 over de mest stjålne varer.

Politiet efterforsker brand i børnehave og Netto som påsat

Claus Meyer i minus for tredje år i træk

1

Købmænd efter pantudvidelse: Hvad med de tyske dåser?

Avis: Lego-familiens pengetank vil tilbagekøbe Legoland

Ambitiøs burgerkæde bøvler med økonomien

Max Burger lancerer veganske milkshakes

Priserne på danske fødevarer er de højeste i EU

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny Netto på ’Bryggen’

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

Send til en kollega

0.185