23948sdkhjf

For klimaets skyld: Hver tredje dansker spiser mindre kød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Flere danskere tager en kødfri dag. Især unge har skåret ned på kødforbruget, viser ny undersøgelse

Mere end hver tredje dansker er inden for det seneste år begyndt at spise mindre kød, og hele 88 procent af danskerne fokuserer på at minimere deres madspild.

Læs også: Medie: Aarhus Universitet lod landbruget skrive på oksekødsrapport

En ny undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark viser, at vores adfærd ændrer sig i takt med, at klimaet er kommet højere på dagsordenen.

Det fortæller Avisen Danmark. 

Havredrik, hakket plantefars og vegetarburgere er bare nogle af de produkter, der er dukket op på hylderne i supermarkederne de seneste år. Danskernes vaner har ændret sig, og det har varerne i supermarkederne også.

En ny undersøgelse gennemført af analysevirksomheden Ipsos Danmark viser, at mere end hver tredje dansker i løbet af det seneste år er begyndt at spise mindre kød.

Læs også: Stor interesse for vegansk messe i Kødbyen

Og kigger man på de 18-24-årige, er det mere end hver anden, der har skåret ned på kødforbruget til fordel for klimaet.

Selv om det ifølge Landbrug & Fødevarer stadig er 96 procent af danskerne, der spiser kød, kan landbrugsorganisationen ud fra sine forbrugeranalyser se en tendens til, at flere danskere vælger at tage en enkelt eller to kødfrie dage om ugen.

- Der er ingen tvivl om, at flere flirter med at minimere deres kødforbrug, men ingen ved, hvordan kødsalget præcist ser ud. Til dem, der gerne vil skære ned på deres kødforbrug, er vi i branchen selv ved at udvikle alternativer, lyder det fra Per Vesterbæk, der er afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Fordi flere og flere danskere er blevet bevidste om, hvilket klimaaftryk specifikke fødevarer sætter, har også supermarkedskoncernen Coops butikker landet over kunnet mærke danskernes stigende interesse for at skifte kødet ud med plantebaserede alternativer.

Læs også: Madpyramiden bliver til Klimapyramiden

- Vi ser, at der er en meget klar trend i øjeblikket, hvor danskerne vil have mere grønt og mere plantebaseret mad. Derfor har vi udvidet og udvider løbende vores sortiment, så det passer til danskernes ønsker. Eftersom der er flere, der efterspørger disse varer, appellerer vi også til en meget større målgruppe nu, end vi har gjort tidligere, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Landbrug & Fødevarer holder løbende øje med, hvordan danskernes vaner ændrer sig, så produktionen kan følge med forbrugernes efterspørgsel. Afdelingsleder Per Vesterbæk gør dog opmærksom på, at Danmark stadig er et meget prisfølsomt marked, hvilket betyder, at prisen stadig har en indvirkning på vores indkøb.

Hos Netto, som er en del af supermarkedskoncernen Salling Group, har man valgt, at de plantebaserede varer skal være for hele landets befolkning. Derfor lancerede kæden i foråret en række produkter, som er plantebaserede basisvarer, under navnet Spir.

- Vi har oplevet en markant stigning i efterspørgslen på de plantebaserede alternativer. Derfor ønskede vi at lave et prisvenligt alternativ til danskerne, siger Anette Bøgh, der er konceptchef ved Netto, og fortsætter:

Læs også: Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

- Derfor valgte vi, at vi ville producere nogle basisvarer, som gjorde det nemt for danskerne at bytte de almindelige varer ud med de plantebaserede varer. Historisk set har måltiderne været centreret omkring kødet, og når man så skal erstatte kødet med noget andet, kan det være svært at finde alternativer. Men med produkterne fra Spir, kan danskerne erstatte for eksempel frikadellerne med falafler.

Og det er ikke kun hos Netto, at man har valgt at tænke i nye plantealternativer. Hos Irma, der er en del af Coop, er der for nylig blevet lanceret en plantebaseret burger, den såkaldte "The Beyond Burger" fra Beyond Meat, som er 100 procent plantebaseret og uden gluten og soja.

- Indtil videre har vi testet danskernes interesse for burgeren i Irma. Der er ingen tvivl om, at den har været utrolig populær, og derfor har vi også besluttet, at burgeren skal ud til resten af vores butikker, så det ikke udelukkende bliver et københavnerfænomen, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Foruden et øget fokus på danskernes ændrede adfærd inden for de plantebaserede produkter har flere og flere supermarkeder valgt at fokusere på at begrænse madspild. Ifølge undersøgelsen fra Ipsos Danmark er 63 procent af danskerne begyndt at købe flere madspildsvarer - altså varer, der er tæt på sidste salgsdag - i supermarkedet i løbet af det seneste år.

Læs også: Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Især Coop har oplevet en øget interesse fra danskerne for at reducere madspild.

- For fem år siden fik vi rigtig mange henvendelser fra kunder, hvis de fandt varer, der var ved at overskride datomærkningen. I dag er det helt omvendt. Nu leder folk faktisk efter vores datovarer. Jeg er ikke i tvivl om, at interessen for at reducere madspild er kommet for at blive, fordi det er grundfæstet ved den yngste generation allerede nu, fortæller Jens Juul Nielsen.

Undersøgelsen viser også, at 34 procent af danskerne er begyndt at bruge madspildsappen Too Good To Go, som Coops butikker også er en del af.

- Det er vores egne penge, vi smider ud ad vinduet, når der er meget mad, der udløber. Derfor gør vi meget for ikke at købe mere hjem, end vi kan sælge. Men hvis vi alligevel har madvarer i overskud, sætter vi dem ofte ned til halv pris eller sælger dem billigt videre via To Good To Go, så nogle kan få glæde af varerne.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Toprestaurant overtager slagteri

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Rygeost tæt på samme status som champagne og feta

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Nyhedsbrev

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

RetailNews bringer en rettelse: Føtex og BilkaToGo skulle ikke have været med i test

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Kæmpestor interesse for nyt streetfoodmarked

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Lars Seier har købt en kendt café

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af e-cigaretter

Bone’s fik ret: Skal alligevel ikke kyle salatbaren ud

Fødevarestyrelsen bøjer sig i sag om tonsvis af mad

Abonnement på dagligvarer kan knække indkøbsvaner

Vi køber forsvindende lidt fra dagligvarekæderne på nettet. Men ny abonnementsservice kan få hul på området.

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

God pose-idé breder sig fra Haderslev Apotek

Apoteker Tine Klingsten har fået en god idé, der både sparer plast, engagerer kunderne og giver penge til velgørenhed.

Ny salgsdirektør i Irma

Søstrene Grene har solgt over 3,8 millioner vandflasker til fordel for Røde Kors

Netto slår dørene op for nyt internetsupermarked

Med den digitale platform Fillop kaster Netto sig ind i kampen om forbrugernes internetindkøb.

Internt notat: Regering vil hæve cigaretpris med ti kroner

Regeringen vil gøre smøger ti kroner dyrere, viser notat ifølge Altinget. Alt for lidt, mener Lægeforeningen.

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Efter fyringer: Nu ansætter Lego igen

Rema 1000 når milepæl for genanvendt plastik

Svensk Tetra Pak-milliardær er død

Bagermestre får ny direktør

Aarhus Universitet trækker omstridt oksekødsrapport tilbage

Landbrugslobby tilbagebetaler penge for omstridt kødrapport

Karen Volf Hindbærkage tilbagekaldt

Det vælter stadig frem med nye øl

27-årige Søren bliver butikschef i Nordjyllands største Lidl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CFO med god samvittighed

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

JEROS A/S er som eneste fynske finalist med i dysten om Akademikerprisen 2019

Gratis medlemsdage for alle GS1 medlemmer

Verdensklasse kø management systemer

Nem strapning af højt eller sårbart gods

Hvad kan man få for en 2-øre?

PRESSEMEDDELSE: HumanTrust A/S ansætter ny Headhunter

Send til en kollega

0.441