23948sdkhjf

For klimaets skyld: Hver tredje dansker spiser mindre kød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Flere danskere tager en kødfri dag. Især unge har skåret ned på kødforbruget, viser ny undersøgelse

Mere end hver tredje dansker er inden for det seneste år begyndt at spise mindre kød, og hele 88 procent af danskerne fokuserer på at minimere deres madspild.

Læs også: Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

En ny undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark viser, at vores adfærd ændrer sig i takt med, at klimaet er kommet højere på dagsordenen.

Det fortæller Avisen Danmark. 

Havredrik, hakket plantefars og vegetarburgere er bare nogle af de produkter, der er dukket op på hylderne i supermarkederne de seneste år. Danskernes vaner har ændret sig, og det har varerne i supermarkederne også.

En ny undersøgelse gennemført af analysevirksomheden Ipsos Danmark viser, at mere end hver tredje dansker i løbet af det seneste år er begyndt at spise mindre kød.

Læs også: Coop langer stadig mindre kød over disken

Og kigger man på de 18-24-årige, er det mere end hver anden, der har skåret ned på kødforbruget til fordel for klimaet.

Selv om det ifølge Landbrug & Fødevarer stadig er 96 procent af danskerne, der spiser kød, kan landbrugsorganisationen ud fra sine forbrugeranalyser se en tendens til, at flere danskere vælger at tage en enkelt eller to kødfrie dage om ugen.

- Der er ingen tvivl om, at flere flirter med at minimere deres kødforbrug, men ingen ved, hvordan kødsalget præcist ser ud. Til dem, der gerne vil skære ned på deres kødforbrug, er vi i branchen selv ved at udvikle alternativer, lyder det fra Per Vesterbæk, der er afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Fordi flere og flere danskere er blevet bevidste om, hvilket klimaaftryk specifikke fødevarer sætter, har også supermarkedskoncernen Coops butikker landet over kunnet mærke danskernes stigende interesse for at skifte kødet ud med plantebaserede alternativer.

Læs også: Danske virksomheder blev snydt af falsk klimakompensation

- Vi ser, at der er en meget klar trend i øjeblikket, hvor danskerne vil have mere grønt og mere plantebaseret mad. Derfor har vi udvidet og udvider løbende vores sortiment, så det passer til danskernes ønsker. Eftersom der er flere, der efterspørger disse varer, appellerer vi også til en meget større målgruppe nu, end vi har gjort tidligere, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Landbrug & Fødevarer holder løbende øje med, hvordan danskernes vaner ændrer sig, så produktionen kan følge med forbrugernes efterspørgsel. Afdelingsleder Per Vesterbæk gør dog opmærksom på, at Danmark stadig er et meget prisfølsomt marked, hvilket betyder, at prisen stadig har en indvirkning på vores indkøb.

Hos Netto, som er en del af supermarkedskoncernen Salling Group, har man valgt, at de plantebaserede varer skal være for hele landets befolkning. Derfor lancerede kæden i foråret en række produkter, som er plantebaserede basisvarer, under navnet Spir.

- Vi har oplevet en markant stigning i efterspørgslen på de plantebaserede alternativer. Derfor ønskede vi at lave et prisvenligt alternativ til danskerne, siger Anette Bøgh, der er konceptchef ved Netto, og fortsætter:

Læs også: Overblik: Her de danske supermarkeders CO2-planer

- Derfor valgte vi, at vi ville producere nogle basisvarer, som gjorde det nemt for danskerne at bytte de almindelige varer ud med de plantebaserede varer. Historisk set har måltiderne været centreret omkring kødet, og når man så skal erstatte kødet med noget andet, kan det være svært at finde alternativer. Men med produkterne fra Spir, kan danskerne erstatte for eksempel frikadellerne med falafler.

Og det er ikke kun hos Netto, at man har valgt at tænke i nye plantealternativer. Hos Irma, der er en del af Coop, er der for nylig blevet lanceret en plantebaseret burger, den såkaldte "The Beyond Burger" fra Beyond Meat, som er 100 procent plantebaseret og uden gluten og soja.

- Indtil videre har vi testet danskernes interesse for burgeren i Irma. Der er ingen tvivl om, at den har været utrolig populær, og derfor har vi også besluttet, at burgeren skal ud til resten af vores butikker, så det ikke udelukkende bliver et københavnerfænomen, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Foruden et øget fokus på danskernes ændrede adfærd inden for de plantebaserede produkter har flere og flere supermarkeder valgt at fokusere på at begrænse madspild. Ifølge undersøgelsen fra Ipsos Danmark er 63 procent af danskerne begyndt at købe flere madspildsvarer - altså varer, der er tæt på sidste salgsdag - i supermarkedet i løbet af det seneste år.

Læs også: Dagligvarekæder i klimakamp: Lidl vil være CO2-neutral

Især Coop har oplevet en øget interesse fra danskerne for at reducere madspild.

- For fem år siden fik vi rigtig mange henvendelser fra kunder, hvis de fandt varer, der var ved at overskride datomærkningen. I dag er det helt omvendt. Nu leder folk faktisk efter vores datovarer. Jeg er ikke i tvivl om, at interessen for at reducere madspild er kommet for at blive, fordi det er grundfæstet ved den yngste generation allerede nu, fortæller Jens Juul Nielsen.

Undersøgelsen viser også, at 34 procent af danskerne er begyndt at bruge madspildsappen Too Good To Go, som Coops butikker også er en del af.

- Det er vores egne penge, vi smider ud ad vinduet, når der er meget mad, der udløber. Derfor gør vi meget for ikke at købe mere hjem, end vi kan sælge. Men hvis vi alligevel har madvarer i overskud, sætter vi dem ofte ned til halv pris eller sælger dem billigt videre via To Good To Go, så nogle kan få glæde af varerne.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Supermarkedskæde topper igen listen over de bedst omtalte varemærker

Flyselskabet Ryanair, som i mange år har været udskældt, er årets højdespringer.

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Coop lægger sine to største tilbudsaviser sammen til én

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Salg af lattergas til personer under 18 år bliver forbudt

Der indføres aldersbegrænsning for salg af lattergaspatroner samt begrænsninger for salgssteder.

Nyhedsbrev

Medie: Flertal forbyder salg af lattergas til unge under 18 år

Føtex slanker sin tilbudsavis

Pizzaproduktion: Oles Gård kæmper med frysepizzaers dårlige ry

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Send til en kollega

0.172