RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder
De største detailhandels-virksomheder har investeret betydelige beløb i onlinesupermarkeder, der skal imødekomme høje krav til den optimale brugeroplevelse
Men hvilket digitalt supermarked byder på den bedste brugeroplevelse?
Det har RetailNews i samarbejde med analysefirmaerne UserGap og Novicell sat sig for at undersøge via et testpanel.
Fem online supermarkeder indgår i undersøgelsen:
· Osuma.dk
· Coop.dk
· BilkaToGo
· Rema1000
· Nemlig.com
Det færdige resultat er ikke klar endnu, men et par tendenser træder allerede nu frem, fortæller det fra Svend Georg Jørgensen, der er ekspert i brugeroplevelser hos Novicell.
- Overordnet set er de fem sites visuelt appellerende. Der er ikke så stor forskel på dem, men de har alle generelt et højt visuelt niveau. De har jo også et par år på bagen efterhånden, siger han.
- Sat lidt på spidsen virker det dog til, at der er en form for branchekonvention, når det kommer til prioritering af indhold og funktionalitet på disse sites. Samtidig er der ret stor forskel på hvordan brugerne løser de 3 opgaver, og derfor også hvilke kommentarer og bedømmelser test-personerne giver. Især var kvinderne usædvanligt hårde, fortsætter han.
De fem sites ender ikke langt fra hinanden i det overordnede resultat - men det dækker under store udsving under overfladen.
- Samtidig spørges der før opgave-løsningen ind til forventningerne, og her er der ret stor forskel imellem konkurrenterne – hvilket også giver sig udslag i mange stærke kommentarer til de hjemmesider der ikke klarer opgaven så godt. Specielt en enkelt butik får nogle hårde knubs, hvis man skal tro de 250 test-personer. Her fordeler scoren sig fra 3 til 4,6 på en skala 1-6, hvilket er en ret stor forskel, forklarer Svend Georg Jørgensen.
Analysefirmaerne har udformet 3 opgaver til test-personerne. Det er opgaver, som en kunde ville udføre på hjemmesiderne i den første fase, hvor kunden skal købe mad.
Opgaverne kan udføres på alle hjemmesider og testen sammenligner, hvor godt den potentielle kunde oplever hjemmesiderne – altså brugeroplevelsen.
Der måles på brugeroplevelsen af opgave-løsningen, samt på
· Relevans – indholdet opleves som værdiskabende
· Troværdigt – er det tillidsvækkende
· Brugervenligt – er det nemt at finde rundt
· Godt design – er det pænt og tidssvarende
· Oplevelsen før og efter besøget
· Vil test-personerne bruge det pågældende firma?
· Hvilke services eller indhold var specielt godt på hjemmesiden? (svar i fritekst)
UserGap tester på min. 250 testpersoner, 50/50 fordelt på mænd/kvinder.
Vindere og tabere fra undersøgelsen vil blive omtalt i uge 36/37.
Læs mere om analysen her.