23948sdkhjf

Lidls hospitalsklovne gør en forskel på landets børneafdelinger

Ny ph.d.-forskning viser, at hospitalsklovnenes tilstedeværelse kan lindre indlagte børns oplevelse af smerte.

Lørdag d. 7. september på Spred Glæde dagen og i ugerne op til inviterer Danske Hospitalsklovne alle danskere til at tage den røde klovnenæse på og være med til at sprede glæde.

De røde næser kan igen i år købes i Lidls butikker, da dagligvarekæden som hovedsponsor for femte år i træk støtter op om Spred Glæde kampagnen.

- Vi har glædet os meget til Spred Glæde kampagnen, som vi selvfølgelig også i år som hovedsponsor støtter op om. Vi har altid syntes, at Danske Hospitalsklovnes arbejde på landets børneafdelinger er utrolig vigtigt, fordi det har en positiv indvirkning på indlagte børn og deres familier. Det er kun skønt, at forskning nu understøtter dette, så der kan blive skabt endnu mere opmærksomhed om hospitalsklovnenes særlige indsats, siger Lærke Skaksen, der er CSR-chef i Lidl, i en pressemeddelelse. 

Ny forskning: Hospitalsklovnene lindrer smerten
At Danske Hospitalsklovne rent faktisk gør en stor forskel ude på landets børneafdelinger, har en ph.d.-afhandling af Helle Nygård Kristensen nemlig for nylig vist.

Helle Nygård Kristensen, der er tidligere ledende sygeplejerske af børneafdelingen på Aalborg Universitetshospital, har i sin ph.d.-forskning undersøgt samspillet mellem hospitalsklovne og 4-15-årige børn, der gennemgår smertefulde procedurer som fx blodprøvetagning og smerter i forbindelse med kræftbehandling.

Og konklusionen er klar.

- ’Vi kan konkludere, at hospitalsklovne gør en forskel. Vi kan se, at børn får lettere ved at håndtere en smerte eller en smertefuld procedure, når de er sammen med en hospitalsklovn, siger Helle Nygård Kristensen.

- Det skyldes, at hospitalsklovnen etablerer en ”VI”-relation med barnet, så barnet oplever, at de har én at klare situationen sammen med. Hospitalsklovne er gode til at skabe kontakt til børnene. Forskningen viser, at hospitalsklovne fokuserer på at skabe en relation fra det første møde, hvor de fanger barnets opmærksomhed ved at møde barnet, dér hvor barnet er – det kan være med sjov eller magi, eller med alvor og nærhed, forklarer hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111