23948sdkhjf

Landechef: Her skal dit fokus være i konkurrence med nethandlen

| Af Lasse Garby, landechef hos Aruba | Tip redaktionen om en historie

Her er dine fem vigtigste fokusområder i en detailbranche med større og større konkurrence.

Kun få måneder inde i 2019 så vi overskrifter om detailhandlere på randen af sammenbrud.

Læs også: Distributør: 2020 bliver smart home teknologiens år

Dansk Erhvervs analyse fra marts om butiksudviklingen bekræfter også, at mere end hver 10. butik (11,3 pct. for at være præcis) er forsvundet fra gadebilledet siden 2008.

Og det skyldes naturligvis primært internethandel, som har ændret vores forbrugsmønstre.

Men det hele er ikke tilbagegang og butiksdød for detailbranchen. Faktisk kan fremtiden vise sig lys for de detailhandlere, der er villige til at omfavne innovation og investere i langsigtet vækst.

Men hvordan skal de tilpasse sig? Og hvor skal de fokusere deres investeringer og ressourcer? Her er fem områder, hvor detailhandlere kan beskytte deres position i en omnichannel verden.

1.Styrk købsoplevelsen
De traditionelle fysiske detailbutikker skal opdatere deres forretningsmodel til Amazon-tidsalderen, men de skal også åbne øjnene for de unikke fordele, som den fysiske placering giver – og derefter bruge teknologi til at forbedre disse muligheder.

I modsætning til onlineshopping er de fysiske butikker en oplevelse, som kan udleves med venner, og som også giver mulighed for personlige interaktioner med personalet. Jo mere detailhandlerne udnytter disse unikke fordele, desto mere kan de vinde forbrugernes hjerter.

2. Forbind online shoppe-oplevelse med fysisk butik
Indtil for nylig var der ingen forbindelse mellem, hvad en forbruger købte eller så på online og deres adfærd i butikken.

Men at vide hvem kunden er, hvor de er og deres præferencer, er altafgørende. For at gøre dette bruger nogle detailhandlere dataindsigt, placering samt sammenhængen mellem disse, og som resultat ser de stigende salg.

Læs også: Pizzaproduktion: Oles Gård kæmper med frysepizzaers dårlige ry

Ved at tilpasse back-end-processer med front-end kundeservice og ved hjælp af teknologi i hvert trin af forsyningskæden vil detailhandlen opleve at blive relevante på flere kanaler. Det er netop det, der er nødvendigt for at tilbyde den problemfrie, strømlinede oplevelse, som forbrugerne kræver.

Et eksempel er franske Decathlon, som er en af verdens største forhandlere af sportsudstyr med lokationer i mere end 50 lande. Tidligere havde de mange mega-butikker, men i takt med, at mere og mere forretning er gået online, har de reduceret antallet af mega-butikker og i stedet fået mindre butikker på de mest trafikerede handelsgader, hvor man ønsker at give inspiration til kunderne, som efterfølgende kan købe eller bestille varerne via Decathlons app eller website.

3. Saml dybere indsigt i lagerstatus
En del af at udvikle indsigter om kundernes adfærd i butikken inkluderer indsamling af data ved lageropgørelsen. På nuværende tidspunkt mangler mange detailhandlere struktur på dette område.

Lageret er typisk siloopdelt og fordeles til forskellige puljer, der tjener den fysiske butik, e-handel, pop-ups eller engros. Men denne tilgang er ikke egnet til en omnichannel-verden. I takt med den voksende efterspørgsel fra kunder for at få adgang til enhver vare via en hvilken som helst kanal, skal detailhandlerne have et præcist billede af deres lager på tværs af alle salgskanaler 24/7.

For at opnå dette, øge fortjenesten og beholde kunderne, skal detailhandlerne forbedre deres datasystemer og gøre bedre brug af lagersporingsteknologi.

Investering i teknologier som radiofrekvensidentifikation og elektroniske hyldeetiketter gør det muligt at overvåge lagerniveauer i realtid og sikre, at de ved præcis, hvad de har på et givent tidspunkt.

Læs også: Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

Flere danske detailhandlere har allerede taget dele af teknologien til sig, fx Silvan og Elgiganten, hvor man på websites og i apps kan se lagerstatus på et specifikt produkt og i hvilke butikker, det er.

Det giver bedre kundetilfredshed, når kunden ikke kører forgæves efter det ønskede produkt.

4. Styrk medarbejderne med teknologi
Hvis de fysiske butikker skal overvinde de udfordringer, de står over for, skal de være villige til at investere både penge og tid i at tilbyde den oplevelse, som kunderne forventer.

Fokus for denne investering begynder med medarbejderne. Medarbejdernes kvalifikationer skal nemlig styrkes gennem digital teknologi.

Efter at have talt med 900 ledere og ansatte hos globale detailhandlere og gennemført interviews med industrieksperter til vores rapport The Road to Digitalisation in Retailing, fandt vi ud af, at detailansatte ved hjælp af digital teknologi ikke kun blev mere produktive (72 pct.), men også bedre i stand til at differentiere deres produkter i forhold til konkurrenterne (59 pct.).

5. Tænk langsigtet
Efter mange års fokus på kortsigtede investeringer i jagten på hurtige resultater, bør detailhandlerne acceptere behovet for langsigtede investeringer – både i systemer og mennesker.

Medmindre detailhandlen gentænker deres it-infrastruktur og outsourcer teknologi-opgaver, hvor de ikke har kompetencerne, er chancerne små for at navigere i den digitale transformation med succes.

I stedet for at lukke ned for ethvert projekt, der ikke leverer øjeblikkelige gevinster, skal branchen finde nye måder at måle succes over længere perioder på. Når detailhandlen bliver fortrolig med dette, er grundlaget lagt for at opbygge smarte digitale arbejdspladser, hvor back-end medarbejdere forbindes med medarbejderne på gulvet.

Mere om: tendenser | udvikling
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Silvan smider Weber-grillen på porten

Byggemarkedskæden har justeret sin grillstrategi inden sommersalget

Stark lukker to nyindkøbte trælaster med kort varsel

Utilstrækkelig beskyttelse af madras kostede virksomhed fra Løvens Hule dyrt

Salling Group og Wupti taber sag igen i landsretten

Rema 1000 stopper brødsalg i 55 butikker

Ombudsmand: Et halvt års gyldighed på gavekort var ikke nok

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Godt gang i Invitas fynske erhvervssatsning: Lander ordre på 500 køkkener

Brancheforening: Tabsgrænse på spil er ringe værn mod ludomani

Aubo hædret for at skubbe til væksten hos norske Optimera

2

Folketinget afskaffer gratis plast-poser

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne.

Forbrugere åbner det nye år med optimisme

Frygten for fyringer og uvejr i dansk økonomi er mindsket blandt danske forbrugere. Det viser nye tal.

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Danske Spil vil have tabsgrænse på spil hos alle udbydere

Det skal være muligt at fastsætte tabsgrænse for spil, mener Danske Spil, der opfordrer andre til at være med.

Supermarkedskæde topper igen listen over de bedst omtalte varemærker

Flyselskabet Ryanair, som i mange år har været udskældt, er årets højdespringer.

Saudi-Arabien afviser at have hacket Amazons Jeff Bezos

Reuters: FN-eksperter finder grund til efterforskning af rapport om saudiarabisk hackerangreb på Amazons ejer.

Teleselskabet 3 bider Telia i haserne - får 92.000 nye kunder

Telia udfordres på pladsen som tredjestørst på det danske mobilmarked af teleselskabet 3's kundetilgang.

Distributør: 2020 bliver smart home teknologiens år

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Fremgang i nordjysk møbelhus

Stark får grønt lys til jysk opkøb

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Nets skal gennem fyringsrunde: Over 500 mister jobbet

Kolding Storcenter fejrer kinesisk nytår

Ikea tilbagekalder krus med farlige kemikalier

Jobmarked stod (næsten) stille i november

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pssst … PALOMAT® produktnyhed er på vej

Virksomhed søger producent aftale med skrædder i EU

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

Send til en kollega

0.237