23948sdkhjf

Landechef: Her skal dit fokus være i konkurrence med nethandlen

| Af Lasse Garby, landechef hos Aruba | Tip redaktionen om en historie

Her er dine fem vigtigste fokusområder i en detailbranche med større og større konkurrence.

Kun få måneder inde i 2019 så vi overskrifter om detailhandlere på randen af sammenbrud.

Læs også: Danskernes digitale indkøbskurv bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.

Dansk Erhvervs analyse fra marts om butiksudviklingen bekræfter også, at mere end hver 10. butik (11,3 pct. for at være præcis) er forsvundet fra gadebilledet siden 2008.

Og det skyldes naturligvis primært internethandel, som har ændret vores forbrugsmønstre.

Men det hele er ikke tilbagegang og butiksdød for detailbranchen. Faktisk kan fremtiden vise sig lys for de detailhandlere, der er villige til at omfavne innovation og investere i langsigtet vækst.

Men hvordan skal de tilpasse sig? Og hvor skal de fokusere deres investeringer og ressourcer? Her er fem områder, hvor detailhandlere kan beskytte deres position i en omnichannel verden.

1.Styrk købsoplevelsen
De traditionelle fysiske detailbutikker skal opdatere deres forretningsmodel til Amazon-tidsalderen, men de skal også åbne øjnene for de unikke fordele, som den fysiske placering giver – og derefter bruge teknologi til at forbedre disse muligheder.

I modsætning til onlineshopping er de fysiske butikker en oplevelse, som kan udleves med venner, og som også giver mulighed for personlige interaktioner med personalet. Jo mere detailhandlerne udnytter disse unikke fordele, desto mere kan de vinde forbrugernes hjerter.

2. Forbind online shoppe-oplevelse med fysisk butik
Indtil for nylig var der ingen forbindelse mellem, hvad en forbruger købte eller så på online og deres adfærd i butikken.

Men at vide hvem kunden er, hvor de er og deres præferencer, er altafgørende. For at gøre dette bruger nogle detailhandlere dataindsigt, placering samt sammenhængen mellem disse, og som resultat ser de stigende salg.

Læs også: Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Ved at tilpasse back-end-processer med front-end kundeservice og ved hjælp af teknologi i hvert trin af forsyningskæden vil detailhandlen opleve at blive relevante på flere kanaler. Det er netop det, der er nødvendigt for at tilbyde den problemfrie, strømlinede oplevelse, som forbrugerne kræver.

Et eksempel er franske Decathlon, som er en af verdens største forhandlere af sportsudstyr med lokationer i mere end 50 lande. Tidligere havde de mange mega-butikker, men i takt med, at mere og mere forretning er gået online, har de reduceret antallet af mega-butikker og i stedet fået mindre butikker på de mest trafikerede handelsgader, hvor man ønsker at give inspiration til kunderne, som efterfølgende kan købe eller bestille varerne via Decathlons app eller website.

3. Saml dybere indsigt i lagerstatus
En del af at udvikle indsigter om kundernes adfærd i butikken inkluderer indsamling af data ved lageropgørelsen. På nuværende tidspunkt mangler mange detailhandlere struktur på dette område.

Lageret er typisk siloopdelt og fordeles til forskellige puljer, der tjener den fysiske butik, e-handel, pop-ups eller engros. Men denne tilgang er ikke egnet til en omnichannel-verden. I takt med den voksende efterspørgsel fra kunder for at få adgang til enhver vare via en hvilken som helst kanal, skal detailhandlerne have et præcist billede af deres lager på tværs af alle salgskanaler 24/7.

For at opnå dette, øge fortjenesten og beholde kunderne, skal detailhandlerne forbedre deres datasystemer og gøre bedre brug af lagersporingsteknologi.

Investering i teknologier som radiofrekvensidentifikation og elektroniske hyldeetiketter gør det muligt at overvåge lagerniveauer i realtid og sikre, at de ved præcis, hvad de har på et givent tidspunkt.

Læs også: Nordisk detail-rapport: Udsalg truer danske butikker

Flere danske detailhandlere har allerede taget dele af teknologien til sig, fx Silvan og Elgiganten, hvor man på websites og i apps kan se lagerstatus på et specifikt produkt og i hvilke butikker, det er.

Det giver bedre kundetilfredshed, når kunden ikke kører forgæves efter det ønskede produkt.

4. Styrk medarbejderne med teknologi
Hvis de fysiske butikker skal overvinde de udfordringer, de står over for, skal de være villige til at investere både penge og tid i at tilbyde den oplevelse, som kunderne forventer.

Fokus for denne investering begynder med medarbejderne. Medarbejdernes kvalifikationer skal nemlig styrkes gennem digital teknologi.

Efter at have talt med 900 ledere og ansatte hos globale detailhandlere og gennemført interviews med industrieksperter til vores rapport The Road to Digitalisation in Retailing, fandt vi ud af, at detailansatte ved hjælp af digital teknologi ikke kun blev mere produktive (72 pct.), men også bedre i stand til at differentiere deres produkter i forhold til konkurrenterne (59 pct.).

5. Tænk langsigtet
Efter mange års fokus på kortsigtede investeringer i jagten på hurtige resultater, bør detailhandlerne acceptere behovet for langsigtede investeringer – både i systemer og mennesker.

Medmindre detailhandlen gentænker deres it-infrastruktur og outsourcer teknologi-opgaver, hvor de ikke har kompetencerne, er chancerne små for at navigere i den digitale transformation med succes.

I stedet for at lukke ned for ethvert projekt, der ikke leverer øjeblikkelige gevinster, skal branchen finde nye måder at måle succes over længere perioder på. Når detailhandlen bliver fortrolig med dette, er grundlaget lagt for at opbygge smarte digitale arbejdspladser, hvor back-end medarbejdere forbindes med medarbejderne på gulvet.

Mere om: tendenser | udvikling
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tyv brugte tegneserietrick til at snyde pantmaskinen

Storcenter nej tak: Køkkenbutik satser på midtbyen

Løgismose og Netto udvider samarbejdet

Parløbet mellem Netto og Løgismose har været en kæmpe succes for begge parter.

Ny app nedsætter madspild betydeligt i Meny-butikker

WhyWaste skal efter overbevisende test udrulles i alle landets Meny-butikker.

To webbutikker reddet på stregen

Otte gange større risiko for skader på løbehjul end cykel

Nyhedsbrev

Spiritusbranche: Forbyd al salg af alkohol til mindreårige

Politikerne bør vedtage totalforbud for salg af al slags alkohol til unge under 18 år, mener spiritusbranchen.

Coop vil give strategisk rådgivning til små fødevarevirksomheder

Tankstationer hæver priserne efter angreb i Saudi-Arabien

Indretningen af nye Netto-butikker får salget af sundt og grønt til at stige

Kunderne er de samme som tidligere, men deres vaner begyndte at ændre sig i takt med butiksindretningen.

Bygma-ejer: Det er nøglen til vores succes

Ugens grin: Nye tider - nye titler

Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører

11.000 fejrede ny Power-butik i Esbjerg

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder om klima og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

Danskernes digitale indkøbskurv bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.

Først af tre: Dansk designvirksomhed åbner på Manhattan

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Toprestaurant overtager slagteri

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

Top 10: Danmarks største byggecentre

Medie: Nu bliver der gjort plads til Power i Næstved Storcenter

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Lars Seier har købt en kendt café

Fond bliver storaktionær i B&O

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Lav inflation giver forbrugerne flere penge til forbrug

Finansloven skal hjælpe forbrugerne til at blive grønnere

Myndighed slår alarm over e-cigaretter efter dødsfald i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CF...

Retail Safari i London med Matthew Brown

Send til en kollega

0.163