23948sdkhjf

Landechef: Her skal dit fokus være i konkurrence med nethandlen

Her er dine fem vigtigste fokusområder i en detailbranche med større og større konkurrence.

Kun få måneder inde i 2019 så vi overskrifter om detailhandlere på randen af sammenbrud.

Dansk Erhvervs analyse fra marts om butiksudviklingen bekræfter også, at mere end hver 10. butik (11,3 pct. for at være præcis) er forsvundet fra gadebilledet siden 2008.

Og det skyldes naturligvis primært internethandel, som har ændret vores forbrugsmønstre.

Men det hele er ikke tilbagegang og butiksdød for detailbranchen. Faktisk kan fremtiden vise sig lys for de detailhandlere, der er villige til at omfavne innovation og investere i langsigtet vækst.

Men hvordan skal de tilpasse sig? Og hvor skal de fokusere deres investeringer og ressourcer? Her er fem områder, hvor detailhandlere kan beskytte deres position i en omnichannel verden.

1.Styrk købsoplevelsen
De traditionelle fysiske detailbutikker skal opdatere deres forretningsmodel til Amazon-tidsalderen, men de skal også åbne øjnene for de unikke fordele, som den fysiske placering giver – og derefter bruge teknologi til at forbedre disse muligheder.

I modsætning til onlineshopping er de fysiske butikker en oplevelse, som kan udleves med venner, og som også giver mulighed for personlige interaktioner med personalet. Jo mere detailhandlerne udnytter disse unikke fordele, desto mere kan de vinde forbrugernes hjerter.

2. Forbind online shoppe-oplevelse med fysisk butik
Indtil for nylig var der ingen forbindelse mellem, hvad en forbruger købte eller så på online og deres adfærd i butikken.

Men at vide hvem kunden er, hvor de er og deres præferencer, er altafgørende. For at gøre dette bruger nogle detailhandlere dataindsigt, placering samt sammenhængen mellem disse, og som resultat ser de stigende salg.

Ved at tilpasse back-end-processer med front-end kundeservice og ved hjælp af teknologi i hvert trin af forsyningskæden vil detailhandlen opleve at blive relevante på flere kanaler. Det er netop det, der er nødvendigt for at tilbyde den problemfrie, strømlinede oplevelse, som forbrugerne kræver.

Et eksempel er franske Decathlon, som er en af verdens største forhandlere af sportsudstyr med lokationer i mere end 50 lande. Tidligere havde de mange mega-butikker, men i takt med, at mere og mere forretning er gået online, har de reduceret antallet af mega-butikker og i stedet fået mindre butikker på de mest trafikerede handelsgader, hvor man ønsker at give inspiration til kunderne, som efterfølgende kan købe eller bestille varerne via Decathlons app eller website.

3. Saml dybere indsigt i lagerstatus
En del af at udvikle indsigter om kundernes adfærd i butikken inkluderer indsamling af data ved lageropgørelsen. På nuværende tidspunkt mangler mange detailhandlere struktur på dette område.

Lageret er typisk siloopdelt og fordeles til forskellige puljer, der tjener den fysiske butik, e-handel, pop-ups eller engros. Men denne tilgang er ikke egnet til en omnichannel-verden. I takt med den voksende efterspørgsel fra kunder for at få adgang til enhver vare via en hvilken som helst kanal, skal detailhandlerne have et præcist billede af deres lager på tværs af alle salgskanaler 24/7.

For at opnå dette, øge fortjenesten og beholde kunderne, skal detailhandlerne forbedre deres datasystemer og gøre bedre brug af lagersporingsteknologi.

Investering i teknologier som radiofrekvensidentifikation og elektroniske hyldeetiketter gør det muligt at overvåge lagerniveauer i realtid og sikre, at de ved præcis, hvad de har på et givent tidspunkt.

Flere danske detailhandlere har allerede taget dele af teknologien til sig, fx Silvan og Elgiganten, hvor man på websites og i apps kan se lagerstatus på et specifikt produkt og i hvilke butikker, det er.

Det giver bedre kundetilfredshed, når kunden ikke kører forgæves efter det ønskede produkt.

4. Styrk medarbejderne med teknologi
Hvis de fysiske butikker skal overvinde de udfordringer, de står over for, skal de være villige til at investere både penge og tid i at tilbyde den oplevelse, som kunderne forventer.

Fokus for denne investering begynder med medarbejderne. Medarbejdernes kvalifikationer skal nemlig styrkes gennem digital teknologi.

Efter at have talt med 900 ledere og ansatte hos globale detailhandlere og gennemført interviews med industrieksperter til vores rapport The Road to Digitalisation in Retailing, fandt vi ud af, at detailansatte ved hjælp af digital teknologi ikke kun blev mere produktive (72 pct.), men også bedre i stand til at differentiere deres produkter i forhold til konkurrenterne (59 pct.).

5. Tænk langsigtet
Efter mange års fokus på kortsigtede investeringer i jagten på hurtige resultater, bør detailhandlerne acceptere behovet for langsigtede investeringer – både i systemer og mennesker.

Medmindre detailhandlen gentænker deres it-infrastruktur og outsourcer teknologi-opgaver, hvor de ikke har kompetencerne, er chancerne små for at navigere i den digitale transformation med succes.

I stedet for at lukke ned for ethvert projekt, der ikke leverer øjeblikkelige gevinster, skal branchen finde nye måder at måle succes over længere perioder på. Når detailhandlen bliver fortrolig med dette, er grundlaget lagt for at opbygge smarte digitale arbejdspladser, hvor back-end medarbejdere forbindes med medarbejderne på gulvet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125