23948sdkhjf

Abonnement på dagligvarer kan knække indkøbsvaner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vi køber forsvindende lidt fra dagligvarekæderne på nettet. Men ny abonnementsservice kan få hul på området.

Det er dyrt for supermarkederne at køre toiletpapir, danskvand og sæbe ud til kundens fordør - men Nettos nye tilbud om at abonnere på en række basisvarer kan være det, der i sidste ende kommer til at betale sig.

Læs også: Netto åbner ny butik i Ølgod

Det siger Dorte Wimmer, der er forbruger- og detailekspert hos Retail Institute Scandinavia.

Hun vurderer, at abonnementsordningen kan være det, der kan knække koden for supermarkederne, så de kommer til at tjene penge på onlinesalget.

- Det kan være det koncept, som gør, at supermarkederne bryder igennem onlinemuren. Det er en forsvindende lille del af detailhandlen, der sker via nettet i dag, siger Dorte Wimmer, der vurderer, at salget er på tre-fire procent.

Det smarte ved Nettos nye service, Fillop, er, at den er baseret på et abonnement. Og det er et koncept, vi allerede i dag kender fra eksempelvis Årstiderne, der tjener penge på at levere dagligvarer til forbrugerne.

Læs også: Amazon-ejer vil bekæmpe klimaforandringer med milliarder

- Får Netto først gang i salget, så tror jeg på det. Ser vi på Amazon, der har købt dagligvarekæden Wholesale, så gør de kurven større ved at kontakte kunderne et par dage før levering for at høre, om de skal have mere med.

- Oveni har Netto den kæmpe fordel - i forhold til eksempelvis Nemlig.com - at de kan levere varer fra den lokale Netto. Og på den måde kan de gøre afstanden til kunden kortere, siger Dorte Wimmer.

- Og jeg tror, det bliver det næste skridt for Netto, at man leverer fra den enkelte Netto-butik fremfor fra et stort lager. På den måde bliver afstanden til kunden kortere, vurderer Dorte Wimmer.

Det er kendt, at den sidste kilometer til kunden er den dyreste. Netto forventer 50.000 forbrugere som abonnenter inden for et år, og på den måde kan kæden drive stordriftsfordel og planlægge leveringerne billigst muligt.

Netto begynder med udvalgte kunder, der får varerne leveret af PostNord. Tjenesten åbner for alle forbrugere senest i begyndelsen af 2020.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

7-eleven ændrede strategi og fik succes

Januar-salget overgår sidste år

Byens oplevelser skal skabe salg i forretningerne, fortæller direktør

Konkurrent overtager slagterbutik i Esbjerg

Aldi skifter placering i Bjerringbro

Børnene overtager vinhandel i Støvring

Nyhedsbrev

Thises nye plantedrik går snart i handlen

Købmand blev udsat for væbnet røveri

Andre forbrugsvarer løfter detailsalget

Velling får den fjerde købmand på ét år

Erfaren herre har overtaget Spar i Nr. Bjert

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Netto åbner ny butik i Ølgod

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Fremtidens brugere skal kende GS1

Bæredygtighed – Trussel eller mulighed for online handel?

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Send til en kollega

0.172