23948sdkhjf

Coop hylder danske varer i kæmpe fremstød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer.

Læs også: Strejke på Coops kæmpelager afblæst

Det sker under overskriften: 'Mere af det gode danske', fortæller Coop i en pressemeddelelse. 

Det drejer sig om bl.a. Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown.

Kampagnen løber over de kommende tre måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma - og tilbud på danske varer.

Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker.

Læs også: Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Koncerndirektør Jens Visholm siger om baggrunden for, at Coop går ud med dette fremstød med sine medlemsejede kolleger:

 - Der er primært tre ting, siger han. 

- Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 procent af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark - men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at "brande" de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer, forklarer han.

- Igennem de seneste 25 år har dansk dagligvarehandel udviklet sig sådan,at de fleste aktører nu er udenlandske. Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer. Derfor skal kampagnen hylde heltene i Danmarks fødevareeventyr, som jo er producenterne, de gode varer og de forbrugere som køber produkterne, siger Jens Visholm.

Læs også: Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

- Vi ser samtidig kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til hjælpe start-up-virkosmheder, som vi gør det i Irma. Herudover stiller vi Coops Crowdfunding-platform til rådighed, hvor vi gerne vil bygge bro mellem forbrugerne og etablerede og helt nye producenter, og vi håber med kampagnen både at engagere flere producenter og forbrugere i denne mulighed, tilføjer han.

Danmarksundersøgelsen fra Coop Analyse viser blandt andet, at 80 procent af danskerne foretrækker kød fra danske dyr, og at 70 procent foretrækker dansk frugt fremfor udenlandsk.

Danske konventionelle frugter foretrækkes af flertal fremfor økologiske fra udlandet.

- Vores undersøgelse viser, at flere danskere synes, vi skal stå mere sammen om at sikre danske arbejdspladser. Og at de mener, det er bedst for klimaet, at vi spiser mad fra vores eget nærområde frem for den anden side af kloden, og vi er naturligvis af den samme opfattelse, siger Jens Visholm.

- Så det vil vi gerne levere på, men det kræver også på en række produkter en øget betalingsvillighed fra forbrugeren, fordi det er dyrere at producere i Danmark - som branche kan vi kun forvente at flere forbrugerne ændrer adfærd, hvis vi samarbejder om at fremhæve det gode ved de danske produkter. Derfor kan der også fremover være udenlandske varer i vores butikker, selvom der måske findes et dansk alternativ. Men gennem denne kampagne gør vi det lidt nemmere for kunderne at træffe deres eget valg ved at fremhæve de danske, forklarer han.

Kampagnen begynder 3. oktober og fortsætter frem midten af december. Den omfatter TV-reklamer, dagbladsannoncer, tilbudsaviser og instore.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Luksus-pizzakæde er konkurs i Danmark

Madmarkeds omsætning brager frem

Kassen er tom hos netsupermarked: "Vi har erkendt, at købmandsskabet bedst bor hos uddeleren"

1

Normal åbner 10 minibutikker i Feriedanmark

Rekordmange konkurrerer om hyldeplads hos Coop

1

Samfundssind: Matas betaler lønkompensation tilbage til staten

Matas er vendt tilbage med raketfart efter nedlukning, og nu betaler virksomheden hele sin lønkompensation tilbage med tak.

Nyhedsbrev

13.124 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

1

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Beskyldninger om at sende penge fra statslige hjælpepakker i skattely har ramt Lagkagehuset den seneste tid.

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Onlinesalg driver Matas frem - trods corona

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Fleggaard-butik drejer nøglen om

Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

En uge efter genåbningen: Politiet roser restauranter, cafeer og værtshuse

Fødevarestyrelsen kommer efter beskidt Fakta-butik for tredje gang

Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

OK øger støtten til foreningslivet med 30 procent

Lokale klubber og foreninger får ekstra hjælp til at klare sig igennem coronakrisen.

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Tomatketchup er kaldt tilbage

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

1

Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Til midnat blev den sidste mentolcigaret solgt i Danmark

Rekordmange nye øl tappes på dåse

1

Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Der skal være to kvadratmeter per gæst på restauranter

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum

Løgpølse ramt af plastikbøvl

Kims tabte også, fordi chipsene er rillede

Tre mænd begik røveri mod brugs i Nordsjælland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

HCS tilbyder fossilfri transport

Send til en kollega

0.172