23948sdkhjf

Coop hylder danske varer i kæmpe fremstød

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer.

Læs også: Fremtidsforsker: Kød forsvinder ikke helt fra middagsbordene

Det sker under overskriften: 'Mere af det gode danske', fortæller Coop i en pressemeddelelse. 

Det drejer sig om bl.a. Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown.

Kampagnen løber over de kommende tre måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma - og tilbud på danske varer.

Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker.

Læs også: Salling Group ligger i bunden på service og tillid

Koncerndirektør Jens Visholm siger om baggrunden for, at Coop går ud med dette fremstød med sine medlemsejede kolleger:

 - Der er primært tre ting, siger han. 

- Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 procent af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark - men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at "brande" de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer, forklarer han.

- Igennem de seneste 25 år har dansk dagligvarehandel udviklet sig sådan,at de fleste aktører nu er udenlandske. Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer. Derfor skal kampagnen hylde heltene i Danmarks fødevareeventyr, som jo er producenterne, de gode varer og de forbrugere som køber produkterne, siger Jens Visholm.

Læs også: Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

- Vi ser samtidig kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til hjælpe start-up-virkosmheder, som vi gør det i Irma. Herudover stiller vi Coops Crowdfunding-platform til rådighed, hvor vi gerne vil bygge bro mellem forbrugerne og etablerede og helt nye producenter, og vi håber med kampagnen både at engagere flere producenter og forbrugere i denne mulighed, tilføjer han.

Danmarksundersøgelsen fra Coop Analyse viser blandt andet, at 80 procent af danskerne foretrækker kød fra danske dyr, og at 70 procent foretrækker dansk frugt fremfor udenlandsk.

Danske konventionelle frugter foretrækkes af flertal fremfor økologiske fra udlandet.

- Vores undersøgelse viser, at flere danskere synes, vi skal stå mere sammen om at sikre danske arbejdspladser. Og at de mener, det er bedst for klimaet, at vi spiser mad fra vores eget nærområde frem for den anden side af kloden, og vi er naturligvis af den samme opfattelse, siger Jens Visholm.

- Så det vil vi gerne levere på, men det kræver også på en række produkter en øget betalingsvillighed fra forbrugeren, fordi det er dyrere at producere i Danmark - som branche kan vi kun forvente at flere forbrugerne ændrer adfærd, hvis vi samarbejder om at fremhæve det gode ved de danske produkter. Derfor kan der også fremover være udenlandske varer i vores butikker, selvom der måske findes et dansk alternativ. Men gennem denne kampagne gør vi det lidt nemmere for kunderne at træffe deres eget valg ved at fremhæve de danske, forklarer han.

Kampagnen begynder 3. oktober og fortsætter frem midten af december. Den omfatter TV-reklamer, dagbladsannoncer, tilbudsaviser og instore.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Salling Group ligger i bunden på service og tillid

En storstilet imagekampagne har ikke båret frugt, og Føtex, Bilka og Netto ligger alle under middel i nyt brancheindeks.

1

Ekspert: Føtex skal passe på troværdigheden

Fremtidsforsker: Kød forsvinder ikke helt fra middagsbordene

Trods faldende salg af fersk kød vil bøfferne ifølge fremtidsforsker stadig have en plads på tallerknerne.

Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

Center for Ludomani ønsker forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

Trump spænder ben for Thises populære Vesterhavsost

Nyhedsbrev

1

Driftsdirektør forlader Netto: Pressechef afviser konspiration

Pizzakæde lukkede i Danmark: Nu står flere lande for tur

46 mejerier kontrolleres efter beslaglæggelse af 400 paller mælkepulver

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Ordnede forhold på vej til madbude

3F og Dansk Erhverv er på trapperne med den første overenskomst for bude, der bringer mad ud.

Orkla satser på nye investeringer og ændrer i topledelsen

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

1

Mand stjal nødder i Netto

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

Mille Food fyrer ledelsen

Endelig lykkes det: Rema 1000 åbner i Helsinge til marts

Dagli'Brugsen lukker i Visby

Slidte kølere og frysere gjorde udslaget, og nu lukker butikken.

3

Små kiosker vil dø, hvis ny tobakslov bliver gennemført

Nærbutikkernes Landsforening advarer: For nogle småbutikker udgør tobak op mod halvdelen af omsætningen.

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

Netto åbner butik i Sønderborg

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Røvere truer tankpasser til at udlevere penge og smøger

Deli Drengene-pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

Udenrigsminister: USA's handelsangreb skader dansk handel

To mænd er anholdt efter forsøg på at røve tankstation

Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang

Økonomien strammer til i dagligvarebutik: Har brug for opbakning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klar til Halloween med gratis skabeloner fra Avery!

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Send til en kollega

0.246