23948sdkhjf

Coop og Enigma har succes med at få danskerne i tale

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen over hele landet inviterer borgere til at mødes og vende lokale udfordringer over et måltid mad.

Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober.

Under overskriften "Danmark taler sammen" sætter flere af Coops butikker i samarbejde med Enigma - Museum for post, tele og kommunikation - både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen.

Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad.

Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og Enigma sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem.

I maj måned deltog 12 butikker i "Danmark taler sammen", og nu har 32 butikker meldt sig som værter for initiativet i oktober.

Styrker fællesskabet i hverdagen 
Efterspørgslen er især til at mærke i de mindre byer og på landet, hvor Brugsen kan spille en aktiv rolle i at skabe sammenhold og byudvikling ved at være samlingssted for lokalsamfundet.

- Brugsen har i 153 år været meget mere end et sted, hvor vi handler. Det er her, vi mødes, og mange af vores omkring 600 medlemsvalgte bestyrelser inviterer allerede indenfor til forbrugeraftener, foredrag, årsmøder og fællesspisning og styrker fællesskabet i hverdagen på mange måder. Med "Danmark taler sammen" gør vi det samtidig over hele landet for at sætte fokus på samtalen og styrke dialogen mellem endnu flere danskere. Initiativet er blevet rigtig godt modtaget, og vi tror bestemt, at det er noget, vi kommer til at se mere af, siger Lasse Bolander, formand for den medlemsejede dagligvarevirksomhed Coop.

Jane Sandberg, som er direktør for Enigma - er medinitiativtager og har en klar vision for projektet:

- I en tid, hvor vi taler mere om det, der skiller os ad end, hvad der samler os, er samtaler på tværs af forskelle helt nødvendige som sammenhængskraft i vores hverdag. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Coop sagde ja til samarbejdet med kommunikationsmuseet Enigma, da vi foreslog, at vi i fællesskab skulle forsøge at samle danskerne til samtaler over et måltid mad i lokale dagligvarebutikker, siger Jane Sandberg, museumsdirektør på Enigma - Museum for post, tele og kommunikation.

- På Enigma har vi udviklet en samtalemenu, som vi bruger til vores egne arrangementer, men med projektet #danmarktalersammen er der nu budt op til samtaler i hele landet, når vi dækker op i Coops butikker fra Gedser til Skagen, tilføjer hun.

Sådan foregår det
De enkelte butiksbestyrelser står for arrangementet, og indtil videre har 32 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 41.

Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time, og kunderne melder sig til i deres lokale butik.

Butikken kan vælge at tage imod et mindre beløb til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235