23948sdkhjf

Coop og Enigma har succes med at få danskerne i tale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen over hele landet inviterer borgere til at mødes og vende lokale udfordringer over et måltid mad.

Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober.

Læs også: Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Under overskriften "Danmark taler sammen" sætter flere af Coops butikker i samarbejde med Enigma - Museum for post, tele og kommunikation - både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen.

Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad.

Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og Enigma sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem.

I maj måned deltog 12 butikker i "Danmark taler sammen", og nu har 32 butikker meldt sig som værter for initiativet i oktober.

Styrker fællesskabet i hverdagen 
Efterspørgslen er især til at mærke i de mindre byer og på landet, hvor Brugsen kan spille en aktiv rolle i at skabe sammenhold og byudvikling ved at være samlingssted for lokalsamfundet.

- Brugsen har i 153 år været meget mere end et sted, hvor vi handler. Det er her, vi mødes, og mange af vores omkring 600 medlemsvalgte bestyrelser inviterer allerede indenfor til forbrugeraftener, foredrag, årsmøder og fællesspisning og styrker fællesskabet i hverdagen på mange måder. Med "Danmark taler sammen" gør vi det samtidig over hele landet for at sætte fokus på samtalen og styrke dialogen mellem endnu flere danskere. Initiativet er blevet rigtig godt modtaget, og vi tror bestemt, at det er noget, vi kommer til at se mere af, siger Lasse Bolander, formand for den medlemsejede dagligvarevirksomhed Coop.

Læs også: Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Jane Sandberg, som er direktør for Enigma - er medinitiativtager og har en klar vision for projektet:

- I en tid, hvor vi taler mere om det, der skiller os ad end, hvad der samler os, er samtaler på tværs af forskelle helt nødvendige som sammenhængskraft i vores hverdag. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Coop sagde ja til samarbejdet med kommunikationsmuseet Enigma, da vi foreslog, at vi i fællesskab skulle forsøge at samle danskerne til samtaler over et måltid mad i lokale dagligvarebutikker, siger Jane Sandberg, museumsdirektør på Enigma - Museum for post, tele og kommunikation.

- På Enigma har vi udviklet en samtalemenu, som vi bruger til vores egne arrangementer, men med projektet #danmarktalersammen er der nu budt op til samtaler i hele landet, når vi dækker op i Coops butikker fra Gedser til Skagen, tilføjer hun.

Sådan foregår det
De enkelte butiksbestyrelser står for arrangementet, og indtil videre har 32 butikker valgt at invitere borgerne inden for i uge 41.

Arrangementet foregår i butikken i åbningstiden, varer halvanden time, og kunderne melder sig til i deres lokale butik.

Butikken kan vælge at tage imod et mindre beløb til at dække madudgifter, men det vil blive holdt på et minimum.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netto åbner ny butik i Ølgod

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Nyhedsbrev

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Coop vil hjælpe grønne fødevareproducenter

Købmænd spiller ud med lovpakke mod butikstyveri og hæleri

Torsdag debatterer Folketinget øget indsats mod butikstyveri og hæleri.

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Stadeholdere kritiserer ledelsen i Boltens Food Court: "Amatøragtige, inkompetente og manipulerende"

Award-klar: Her er årets innovative ildsjæle i fødevarebranchen

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

1

Fiskehandlere må trods bøder og krav selv løse bøvlede EU-regler

Ny indkøbsdirektør til Lidl Danmark

Alchemist brager ind med to Michelinstjerner

Irma begynder at dyrke krydderurter i 35 butikker

Københavnerne vilde med krydderurter dyrket i butikken.

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Send til en kollega

0.163