23948sdkhjf

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Det kan være fristende at sammenligne dyrere varer med egne billigere produkter for at opnå salg via reklame, men den går ikke. Det viser en netop overstået sag mellem Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Lidl Danmark.

Læs også: Masih sagde nej til ingeniørstudiet: Vil til tops i Lidl

Der er tale om en række reklamer fra 2017, hvor Lidl blandt andet direkte sammenligner deres egen baconpostej med Tulips og den tilhørende tekst “Valget er dit”. 

Det skriver Børsen (borsen.dk)

- Jeg er rigtig godt tilfreds med afgørelsen, det var, hvad vi ønskede, håbede og forventede. Vi er glade for at have vundet sagen, da det understreger, at kampagnen i sin helhed var ulovlig, siger Niels Jensen, direktør for MLDK, til borsen.dk.

Lidl Danmark er kendt skyldig i tre af fem forhold, det blev afgjort i går ved Sø- og Handelsretten. 

Læs også: Mathias skulle ikke arbejde i butik: Nu er han souschef i Lidl-Skagen

- Vi er glade for, at vi har fået medhold i flere af sagens vigtige punkter, hvor Sø- & Handelsretten anerkender, at kampagnen ikke har vildledt forbrugere eller har brugt misvisende information. Vi er dog ikke tilfredse med den overordnede dom, og vi vil derfor nu se nærmere på dommen og overveje, om resultatet giver anledning til at anke, siger Thorbjørn Liebing, finansdirektør i Lidl Danmark, i et skriftligt svar til avisen.

Lidl Danmark skal inden for 14 dage betale sagsomkostninger til MLDK på 218.300 kr, og sidstnævnte oplyser, at sagen blev ført principielt på vegne af hele branchen og ikke blot de enkelte leverandører. 

MLDK understreger over for avisen, at sagen handler om den helt konkrete måde, mærkevarer og private label-varer sammenlignes og fremstilles over for forbrugerne.

Læs mere om: Lidl
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094