23948sdkhjf

Antallet af bettingreklamer er næsten tredoblet på syv år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Center for Ludomani ønsker forbud i stil med reklamer for alkohol og tobak.

Antallet af betting-reklamer på radio og tv er næsten tredoblet på syv år.

Det viser en opgørelse fra Kantar Gallup. Det skriver DR i forbindelse med podcast-serien 'Dan Rachlin og Ludomanien'.

Opgørelsen fra Kantar Gallup adfacts viser, at der i 2012 i gennemsnit på radio og tv var 426 reklamespots om betting per døgn.

I 2018 var det i snit 937, mens der i 2019 - til og med august - i gennemsnit var 1.197.

Vi bliver altså i stadig højere grad præsenteret for reklamer, der indbyder til at spille. Til væddemål på det ene eller det andet.

Og sådan burde det ikke være, hvis man spørger Michael Bay Jørsel, som er centerleder for Center for Ludomani.

I virkeligheden burde der indføres totalt stop på bettingreklamerne helt på linje med reklamer for alkohol og tobak, mener han.

- Der er så mange mennesker, der bliver berørt af det, når reklamerne toner frem på skærmen.

Ifølge ham er der 125.000 voksne mennesker, der i varierende omfang spiller. Og for de helt unge i alderen 12 til 17 år er der anslået 31.600, som har en risikobetonet spilleadfærd.

Bag dem står alle de pårørende, som oplever, at deres mand, far eller datter bruger eller har brugt masser af penge på betting og konstant bliver lokket til at spille igen via reklamer.

Sidste år havde Center for Ludomani 696 klienter, og lidt over halvdelen af dem var unge mennesker mellem 18 og 30 år. I 2009 var det tal på 18 procent, fortæller Michael Bay Jørsel.

Og spilreklamerne kan have stor effekt, særligt på de mennesker der spiller meget i forvejen, siger Thomas Marcussen, klinikleder på Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitet.

Folk, der ikke spiller, bliver måske bare irriteret over reklamerne. Men for spillere skal der ikke meget til, før de bliver påvirket af stimuli, der har noget med spil at gøre, herunder reklamer, siger han.

- Når de ser de her reklamer, får de udskilt stoffet dopamin i deres krop. Og i stedet for at have en indre bremse i forhold til at spille, så er det som om, at hjernen trykker lidt mere på speederen, det gør det vanskeligere at holde igen.

Og ifølge Thomas Marcussen er det utroligt voldsomt for en ludoman at blive mindet om spil i sofaen hjemme i stuen.
- Når man sidder der og måske har brugt alle familiens penge, så har man ikke brug for at blive mindet om, at man kan spille.

Det kan måske være svært at forstå, hvor meget man kan blive påvirket af reklamer, siger Thomas Marcussen. Men det kan være voldsomt.

- Det er som at blive ramt af lynet. Man prøver at lade være med at tænke på det, men via reklamerne bliver man kørt ind på et spillespor.

Og eksponeringen af reklamerne har ændret sig, oplever han. Hvor man førhen groft sagt bare kunne lade være med at gå forbi kiosken, er reklamerne i dag næsten umulige at undgå.

- De er alle vegne, og selv de mindste spilrelaterede stimuli kan have store konsekvenser.

Der er mange reklamer om betting, erkender Morten Rønde, direktør for onlinegamblingudbydernes brancheorganisation, DOGA.

Blandt udbyderne er der blevet lavet et såkaldt adfærdskodeks efter et pres fra politikere, som ville sikre, at onlinegamblingudbyderne gjorde noget for at sikre en mere ansvarlig markedsføring.

Kodekset skal blandt andet være med til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed.

- Vi arbejder på at gøre reklamerne mindre aggressive. Det kan ske ved eksempelvis at have en tekst i reklamerne, hvor der står, hvor man kan få hjælp. Og på sigt kommer der også et spilreklamenævn, hvor man gratis kan klage over reklamer.

Men branchen lever af markedsføring, og derfor ser Morten Rønde selvfølgelig heller ikke et reklameforbud som vejen frem.

Det vil ifølge ham blandt andet kunne betyde, at seerne skulle have penge op af lommen for for eksempel at se en fodboldkamp, da det er dyrt for tv-udbyderne at vise kampe. Udgifter, som reklamerne er med til at betale.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

Mad til hunde og katte sender Nestlés salg op på 650 milliarder

Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé har nået en omsætning på 650 milliarder kroner i 2019.

Nyhedsbrev

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Kornforhandler præsenterer ”utilfredsstillende” regnskab

Østjysk posthus omdannes til street food

Vraget i Løvens Hule: Kaffe-startup fik udsolgt på 72 timer

Magickort på nettet giver vokseværk hos Lego-konkurrent

Hasbro har med succes lanceret et onlinespil med de klassiske Magickort, der så dagens lys i 90'erne.

Butik vil kontakte kunder, der "glemmer" flasker uden pant

Rester i pålægsmaskiner: Sur smiley til familieejet slagter

Købmand kritiseres for at udnytte ledige i praktik

De kender betingelserne, og jeg har ikke råd til at betale dem, siger Rema 1000-købmand i Næstved.

Fleggaard køber dansk netsupermarked

Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Nu er det tid til at indstille din favorit til årets fødevarepriser

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

35 kunder blev syge i Lidl: Nu starter retssag i peberspray-sag

Lokal slagter lander aftale med Coop

Ølsucces nu i gang med at erobre læskedrikkemarkedet

1

Nu kommer salgsvognen måske tilbage i togene

7-Eleven og DSB tester salgsvogne på strækningen mellem Jylland og København.

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Millioner: Kærestepar har succes med vingummier mod hårtab

Astralis og Royal Unibrew laver ny energidrik sammen

Pizza-Gorm har købt sig ind i "chips-monster"

1

Jensens Bøfhus lancerer samtalekort

McDonald's sælger for milliarder ved at levere lige til døren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Kræver dine kunder, at du kan understøtte Cross Docking?

Mangler din sliddele-forretning produktion?

Skal du på messe?

Hvordan skabes international vækst igennem franchising?

Virksomhed søger producent/leverandører af nødder, frø...

HCS gør det nu endnu nemmere at være renovationskunde

Genbrugs-hjul virksomhed søger leverandører

Disse to begreber er afgørende for jeres succes

Et effektiviseret flow af leverandørfakturaer

HCS og FN's 17 verdensmål

Send til en kollega

0.923