23948sdkhjf

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

For at rette op på et svigtende salg er det danske smykkeselskab Pandora ved at genopfinde sig selv.

Læs også: Madrevolution og pandaer sikrede København Zoo rekordår

Det sker imidlertid ikke uden store omkostninger, og i perioden fra juli til september, der dækker over tredje kvartal, tabte Pandora 119 millioner kroner.

Underskuddet er det første, som Pandora nogensinde har haft i et kvartal.

Ifølge Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, skyldes underskuddet, at Pandora blandt andet har brugt penge på at lancere nogle nye kollektioner og genopfinde sig selv.

- Man har ekstraordinære omkostninger til at rydde op på varelagrene og i sin distributionsstruktur. Der er rigtig mange ting, man skal gøre på samme tidspunkt, siger Per Hansen.

Læs også: Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Han peger derudover på, at Pandora har været negativt påvirket af en lavere efterspørgsel på nogle af sine markeder.

- Der er nogle steder, hvor der er lidt uro, eksempelvis i Hongkong. Så der er mange forskellige faktorer, der gør, at bundlinjen ender med at gå i minus, siger Per Hansen.

Baggrunden for Pandoras store makeover er især et svigtende salg over en længere periode.

Forbrugerne har blandt andet valgt at købe smykker fra andre producenter, og det har givet færre indtægter hos Pandora.

Læs også: Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

I tredje kvartal var salget fortsat presset hos det danske smykkeselskab, da omsætningen endte på 4415 millioner kroner mod 4982 millioner kroner i samme kvartal sidste år.

Trods det faldende salg og underskuddet på bundlinjen er Alexander Lacik, der tidligere i år tiltrådte som administrerende direktør i Pandora, optimistisk omkring fremtiden.

- Vores resultater i tredje kvartal var påvirket af vores bevidst kommercielle nulstilling, og vi vil fortsætte med at tage de nødvendige beslutninger, der vil understøtte en langsigtet sund forretning for Pandora, siger Alexander Lacik.

Han tilføjer, at forbrugerne har taget godt imod selskabets nye lanceringer, og at tidlige indikationer peger mod et solidt julesalg.

Læs også: Matas opjusterer efter fantastisk julesalg

Den stadig relativt nye Pandora-topchef står til snart at skulle samarbejde med en ny bestyrelsesformand, da selskabet mandag nominerede Peter Ruzicka til formandsposten.

Peter Ruzicka kan blive valgt ind på en ekstraordinær generalforsamling om en måneds tid, hvor han dermed vil afløse Peder Tuborgh, der selv har valgt at trække sig.

/ritzau/

Mere om: Pandora | regnskab
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Nyhedsbrev

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.172