23948sdkhjf

Salling Group vil lancere fælles klimamærkning

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Skal du vælge kød eller grøntsager til aftensmaden, hvis du vil gøre klimaet en tjeneste? Pasta eller ris? Og hvordan skåner du klimaet bedst, når du skal vælge tøj til børnene?

Læs også: Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Det er ikke nødvendigvis nemt at vælge de mest klimavenlige produkter, når man møder dem i køledisken eller på hylderne. Og selvom mange forbrugerne gerne vil gøre klimaet en tjeneste, når de handler, kan det være komplekst og svært. Det vil landets største detailkoncern Salling Group ændre på.

Salling Group, med kæderne føtex, Netto og Bilka, vil arbejde aktivt for en fælles klimamærkning, der for eksempel kan klima-rangordne produkter, så forbrugerne kan træffe oplyste valg.

Salling Groups administrerende direktør, Per Bank, lancerer torsdag ønsket om en fælles klimamærkning i en kronik i Dagbladet Børsen.

Og slår fast, at det er nødvendigt, at detailhandel, eksperter, forbrugere, lovgivere og forskere går sammen og arbejder for at udvikle en enkel, men velfunderet klimamærkning.

Læs også: Salling Group og Wupti taber sag igen i landsretten

- Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank i en pressemeddelelse.

Ambitionerne om en klimamærkning har tidligere været efterlyst fra både eksperter og politisk hold. Men det er første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning.

Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

- En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, uddyber Per Bank.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Mad til hunde og katte sender Nestlés salg op på 650 milliarder

Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé har nået en omsætning på 650 milliarder kroner i 2019.

Nyhedsbrev

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Kornforhandler præsenterer ”utilfredsstillende” regnskab

Østjysk posthus omdannes til street food

Vraget i Løvens Hule: Kaffe-startup fik udsolgt på 72 timer

Magickort på nettet giver vokseværk hos Lego-konkurrent

Hasbro har med succes lanceret et onlinespil med de klassiske Magickort, der så dagens lys i 90'erne.

Butik vil kontakte kunder, der "glemmer" flasker uden pant

Rester i pålægsmaskiner: Sur smiley til familieejet slagter

Købmand kritiseres for at udnytte ledige i praktik

De kender betingelserne, og jeg har ikke råd til at betale dem, siger Rema 1000-købmand i Næstved.

Fleggaard køber dansk netsupermarked

Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Nu er det tid til at indstille din favorit til årets fødevarepriser

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

35 kunder blev syge i Lidl: Nu starter retssag i peberspray-sag

Lokal slagter lander aftale med Coop

Ølsucces nu i gang med at erobre læskedrikkemarkedet

1

Nu kommer salgsvognen måske tilbage i togene

7-Eleven og DSB tester salgsvogne på strækningen mellem Jylland og København.

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Millioner: Kærestepar har succes med vingummier mod hårtab

Astralis og Royal Unibrew laver ny energidrik sammen

Pizza-Gorm har købt sig ind i "chips-monster"

1

Jensens Bøfhus lancerer samtalekort

McDonald's sælger for milliarder ved at levere lige til døren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Kræver dine kunder, at du kan understøtte Cross Docking?

Mangler din sliddele-forretning produktion?

Skal du på messe?

Hvordan skabes international vækst igennem franchising?

Virksomhed søger producent/leverandører af nødder, frø...

HCS gør det nu endnu nemmere at være renovationskunde

Genbrugs-hjul virksomhed søger leverandører

Disse to begreber er afgørende for jeres succes

Et effektiviseret flow af leverandørfakturaer

HCS og FN's 17 verdensmål

Send til en kollega

0.204