23948sdkhjf

Aubo vil genskabe norsk ketchupeffekt på svensk

Med norsk erfaring skal svenske køkkenkunder vindes

Køkkenproducenten Aubo har været til stede på det norske marked, stort set siden virksomheden slog dørene op for 34 år siden, tilbage i 1985.

I dag er Norge det største marked for Aubo, som i alt henter 65 pct. af omsætningen på eksport.

Nu håber man på at kunne bruge den norske erfaring til at gentage succesen i det svenske, men det er et langt, sejt træk, lyder det fra adm. direktør Torben Andersen.

– Vi har startet etableringen i Sverige i 2016, så det går meget langsomt, men det er helt forventeligt, fortæller han.

– I Norge begyndte vi for alvor at give den gas i 2005, og i 2010 kom så det, man kan kalde ketchupeffekten, så det tog også lang tid, men til gengæld var timingen perfekt – da Danmark var i knæ på grund af finanskrisen, stak det helt af i Norge, uddyber Torben Andersen og fremhæver især de første år af det norske vækstridt som ”rigtig sjove”. På det tidspunkt stod den norske krone nemlig stærkere end den danske.

En fravalgt risiko
Det varede dog ikke længe, før den danske krone igen fik overtaget, og valutaudsvingene førte til nogle udsving i køkkenproducentens økonomiske resultat af eksportsalget.

Hvor Aubo i Norge sælger køkkener i lokal valuta, har man derfor valgt en anden tilgang på det svenske marked, hvor der sælges i danske kroner eller Euro.

– Vi har fra starten fravalgt den risiko, der følger med svingende valuta, for det er en usikkerhed, man bare ikke kan gøre noget som helst ved, fortæller Torben Andersen.

Direktøren peger dog også på, at der kan være ulemper forbundet med den model.

– Danske varer opfattes som relativt dyre deroppe, og det medfører naturligvis en vis tilbageholdenhed, forklarer han.

Butikker eller byggemarked?
Og det er ikke kun med hensyn til valutaen, man har taget andre valg på det svenske marked. Også salgsorganisationen er bygget anderledes op.

I Norge sælger Aubo sine køkkener gennem byggemarkedskæden Optimera, hvilket blandt andet har medført, at man har kunnet surfe med på den vækstbølge, kæden har oplevet. I Sverige har man i stedet vurderet, at samarbejde med eksisterende køkkenbutikker er den rigtige vej at gå.

–  Det bliver enten rene Aubo-butikker eller køkkenbutikker, som tager Aubo ind som et ekstra brand, typisk i tillæg til nogle ofte meget dyrere produkter, hvorved butikken får en bredere bane at spille på rent kundemæssigt, forklarer Torben Andersen. 

Booster eksportindsatsen i medvind
Aubo har de senere år holdt et niveau med tocifrede vækstrater, og det er den udtalte ambition, at toplinjen skal vokse med 15 pct. om året.

Og ifølge Torben Andersen er medvinden en god anledning til at booste indsatsen i Sverige.

– Det er en meget langsigtet investering, hvor vi skal bygge alt op fra bunden, og det tager tid at få hele apparatet op at køre – men vi er der, fordi det går godt på vores andre markeder, og så er det, man skal have modet til at gøre mere, slår direktøren fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125