23948sdkhjf

Supermarkeder til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser

Koncernen Coop vil beskytte klimaet med et forbud mod tilbudsaviser, der omdeles til danske husstande.

Der bliver hvert år trykt 84.000 ton tilbudsaviser i Danmark.

Det er spild af ressourcer, mener Coop-koncernen, som står bag supermarkeder som Superbrugsen, Kvickly, Fakta og Irma.

Derfor opfordrer Coop i et åbent brev klimaminister Dan Jørgensen (S) til at indføre et forbud mod trykte tilbudsaviser.

- I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet.

- Det gør vi også, fordi der allerede findes digitale platforme, som kunderne kan tilgå, siger administrerende direktør i Coop Peter Høgsted.

Coop har i løbet af de seneste tre år reduceret mængden af tilbudsaviser med 40 procent. Koncernen mener ikke, at den kan skære yderligere i de trykte aviser uden at sende kunderne i armene på sine konkurrenter.

- Vi kan se, at hvis vi er de eneste, der reducerer yderligere, sker der det, at danskerne vælger tilbud i andre kæder. Vi tror på, at vi skal tage et klimainitiativ, spare noget CO2 og få tilbudsavisen væk, siger Peter Høgsted.

Et egentligt forbud mod tilbudsaviser er én mulighed.

En anden mulighed er en frivillig aftale i branchen om at udfase de trykte tilbudsblade, påpeger Peter Høgsted.

Coops direktør håber og tror på opbakning til sit forslag om at fjerne tilbudsaviserne fra de øvrige butikskæder og koncerner.

- Der er jo en stigende fokusering på klimaet, og vi vælter over hinanden på klimaspørgsmålene.

- Så jeg kan ikke forestille mig, at nogle af vores kolleger i branchen ikke synes, det er en god idé at få det spild og det frås væk, siger Peter Høgsted.

Hos konkurrenten Salling Group, der blandt andet omfatter Føtex, Bilka og Netto, er man åben for en udfasning af tilbudsaviserne, men koncernen mener ikke, at det er nødvendigt med et forbud.

- Det er bestemt en interessant idé, og derfor synes vi også, det vil være rigtig spændende, hvis Coop vil teste den, for at se om det er noget, der vinder gehør hos forbrugerne.

- Vi kan se, at når man prøver at gå forrest, kan man være med til at rykke en hel branche, siger pressechef i Salling Group Kasper Reggelsen.

Han påpeger dog, at mange danskere med glæde læser de trykte reklamer - og at dem, der ikke ønsker tilbudsaviserne, kan blive fri for dem ved at tilmelde sig "reklamer nej tak"-ordningen.

Det har torsdag ikke været muligt for Ritzau at få en kommentar fra klimaminister Dan Jørgensen (S) til Coops forslag om et forbud mod trykte reklamer.

/ritzau/

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141