23948sdkhjf

Sendte ni ordrer retur på et år – nu er Anne Marie bandlyst fra Boozt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En kunde på Boozt.com er blevet udelukket fra Boozt.com, fordi hun ”ikke har handlet fair.” Usmageligt, lyder det fra Anne Marie Roesen, som har meldt firmaet til forbrugerombudsmanden.

Det var noget af en besked, som Anne Marie Roesen torsdag aften fik fra Boozt.com. Hjemmesiden, der blandt andet sælger tøj og skønhedsprodukter, havde bandlyst hende fra at handle hos dem.

Læs også: Julegaver: Forbrugerne skruer op for oplevelser og køber julegaverne online

Det skriver TV2 Østjylland.

- Jeg tænkte først, at det var spam. Det måtte da være en joke, siger Anne Marie Roesen fra Skanderborg til TV2 Østjylland.

I beskeden fra Boozt.com stod, at hun er blevet inkluderet i deres automatiske ”fair use”-filter. Det skal stoppe kunder, der med meget hyppig frekvens lægger ualmindeligt store bestillinger og efterfølgende sender alle eller næsten alle varer retur.

Men Anne Marie Roesen har sendt under halvdelen af sine ordrer helt eller delvist retur, og derfor undrer det hende, at det ikke er "fair".

Læs også: Lokal Sport 24 vil stoppe misforståelser: Vi får ingen penge fra nethandel

De seneste 13 måneder har hun i alt bestilt hos Boozt.com 20 gange – kun 9 gange har hun sendt hele ordren eller dele af ordren retur. Derfor blev hun meget overrasket over mailen fra Boozt.com.

- Jeg synes det er så usmageligt. Det er under al kritik. De skriver alle steder, at der er fri returret, og man får indtryk af, at man kan prøve varerne og sende dem retur, hvis man ikke vil købe det, siger Anne Marie Roesen.

Anne Marie Roesen blev så gal på firmaet, at hun sendte en klage til forbrugerombudsmanden.

- Jeg kan sagtens finde et andet sted at handle. Men måden, de gør det på, gør mig sur. Jeg synes overhovedet ikke det er berettiget, for jeg handler ikke uberettiget meget og sender ikke uberettiget meget retur, siger hun til TV2 Østjylland.

Læs også: Coop.dk vil erobre online-markedet i Aarhus

Hun har endnu ikke fået svar fra forbrugerombudsmanden, men har også kontaktet Boozt.com for at få en forklaring. Indtil videre afviser de at genåbne hendes ret til at handle på hjemmesiden.

Firmaet indførte den særlige klausul for fair use for at dæmme op for de kunder, der returnerer ekstremt meget. Ifølge salgs- og marketingchef hos Boozt.com, Peter G. Jørgensen, har 99,7 % af alle kunder en fin adfærd, og det er de resterende, de vil have udelukket.

- Siden vi begyndte, har vi besluttet, at vi elsker retur. Det skal være nemt at handle hos os, og det skal være nemt og friktionsfrit at sende retur, siger Peter G. Jørgensen til TV2 Østjylland.

- Men der er nogle ekstreme tilfælde med folk, der returnerer rigtigt meget. I sidste uge havde vi eksempelvis en kunde, der købte 23 nederdele i sort og returnerede dem til vores lager igen. Det er sådan en adfærd, vi gerne vil have stoppet.

Læs også: Lampe-webshop solgt for 13 millioner

Boozt.com bruger en algoritme til at finde frem til de kunder, der har en ”mistænkelig” adfærd. Peter G. Jørgensen afviser at kommentere den konkrete sag med Anne Marie Roesen, men han erkender, at det lyder mærkeligt, at hun bliver fanget af algoritmen.

Er det meningen, at det er sådan nogle kunder som Anne Marie Roesen, I vil ramme?

- Nej, det er det overhovedet ikke. Hvis det er tilfældet, at kunden kun har returneret omkring 50 procent af sine varer, så er det en fejl, at hun er blevet udelukket, siger Peter G. Jørgensen til TV2 Østjylland.

Synes du jeres algoritme fungerer optimalt på nuværende tidspunkt?

Læs også: Tomme butikslokaler bliver konverteret til andet erhverv

- Den fungerer bedre, end hvis vi skulle sidde manuelt og tjekke ordrerne. Men jeg vil ikke sige, at algoritmen er perfekt. Hvis den har lavet nogle fejl, så retter vi op på det, beklager og siger undskyld. Vi vil gerne have, at folk vil handle hos os igen, siger han.

BT har tidligere fortalt om flere kunder, der raser mod Boozt.com efter at være blevet udelukket. Ifølge salgs- og marketingdirektøren er de mange returneringer dog et generelt problem for branchen, og derfor ser han ikke noget problem i, at en af kunderne nu melder Boozt.com til forbrugerombudsmanden.

- Jeg vil meget gerne tage en dialog med forbrugerombudsmanden, hvis han synes det er interessant. Det ville være godt at få undersøgt, om man kan gøre noget branchemæssigt ved den her udfordring, som jo ikke kun rammer os, siger Peter G. Jørgensen fra Boozt.com.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Nyhedsbrev

1

Sendte ni ordrer retur på et år – nu er Anne Marie bandlyst fra Boozt

Kendte mærker hitter: Bestseller sælger som aldrig før

Black friday: Hvert fjerde tilbud er falsk

Der snydes især med kogeplader og grilltilbehør. Se Pricerunners statistikker for black friday indtil videre.

Coop køber kæmpe logistik-center til over en halv milliard

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Årets medarbejder fik en tur i klassisk amerikanerbil

Efter tyveri: Nu vil butikschef lænke udendørs-varer fast

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

1

Butikker laver særligt tiltag uden for almindelig åbningstid

Brillekæde vil skabe "Netflix for briller"

Få glitrende briller nytårsaften og røde briller til jul. Landsdækkende optikerkæde introducerer nu Netflix for briller.

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Bestseller-ejer skyder igen millioner ind i dansk modeportal

Byggemarked knopskyder: Åbner tøjbutik med fodboldunivers

Genbrugsbutikker i hele Danmark vender black friday på hovedet

Søstrene Grene vinder regional pris

Kgl. Hofleverandør nyskaber sit brand

Influencere og Instagram får aalborgensisk butik på verdenskortet

Instagram lokker kunder fra Asien til nordjysk modebutik.

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler din byggeplads medarbejder?

Få et bedre arbejdsmiljø og spar energi

Vil din virksomhed være med til at gøre honning moderne?

Er vi ved at skylle godt business intelligence-håndværk ud?

Søg et rejselegat på 15.000 kr.

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Stort udvalg af pakketape til de rigtige priser

Søger du en producent af veganske og glutenfrie desserter?

Messetiden står for døren.

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

En virksomhed tilbyder "break-in" beskyttelses vinduer.

Arrangement med Amager Centret

Rebild Kommune mindsker madspild med Dankost Pro

Mangler din virksomhed nye køkkenprodukter?

PDF-scanning af fakturaer

Trykkeri service tilbydes.

PDF-scanning af ordrer

Producent af emballagemateriale, søger agent!

Leder du efter en PET-producent?

Få tips til at spare tid og penge!

Virksomhed tilbyder hårdt og flydende bitumen.

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Læder produktionsvirksomhed søger distrubutør i Norden!

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få din hurtigport klar igen med lamelreparationssæt

Send til en kollega

0.174