23948sdkhjf

Pensioneret varehuschef redder små butikker i knibe

67-årige Hans P. Madsen er tidligere Føtex-chef, og nu rådgiver han små bagere og slagtere gratis.

Da Hans P. Madsen gik på pension i juli 2015 efter mange år som varehuschef for Føtex-butikker på Fyn og i Sydjylland, havde han ikke lyst til at bruge al sin nye fritid på hund, have og huset i Morud, hvor han bor med sin hustru.

Læs også: Lagkagehuset med rekordunderskud

I stedet begyndte han som frivillig rådgiver for organisationen Early Warnings, hvor han rådgiver små sydjyske og fynske slagtere og bagere på randen af konkurs.  

Early Warnings er et offentligt støttet tilbud gennem landets seks Erhvervshuse, der består af omkring 100 erfarne erhvervsfolkog specialister, der sammen danner et korps af frivillige rådgivere, der rykker ud til virksomheder i krise

67-årige Hans P. Madsen har i de fire år, han nu har været med i Early Warning, hjulpet omkring 15 mindre virksomheder i det fynske og sønderjyske, herunder en enkelt i Midtjylland.

Over 40 års erfaring
- Det er typisk været bagere og slagtere, der har også været et par tøjbutikker og en hvidevarebutik, altsammen inden for detailhandel, som jeg jo har nogen erfaring med, siger Hans P. Madsen.

Det med 'nogen erfaring' er mildt sagt. Hans P. Madsen blev uddannet kommis i Hviding Brugs i Ribe i starten af 70'erne.

Siden har han gjort karriere i Dansk Supermarked (nu Salling Group) med titler som salgsassistent i kolonialafdelingen, afdelingschef i byggemarked og en lang årrække som varehuschef i diverse Føtex'er i Odense, Faaborg og Aabenraa

Presset af supermarkeder og internettet
- De mindre butikkers største udfordring er ofte fald i omsætning og indtjening. Slagtere og bagere er presset af supermarkeder og tøjbutikker af internettet, siger Hans P. Madsen.

Når Hans P. Madsen bliver kaldt ud, går han som det første forretningens nøgletal igennem, og dernæst ser han på, hvordan butikken ser ud med kundernes øjne.

Læs også: Milliardær er gået konkurs med energidrik

- Jeg giver en tilbagemelding på nøgletal såsom omsætning, bruttoavance og lønprocent, jeg hjælper med regnskaber og budgetter, for eksempel om de har den rigtige fortjenestepå varerne, om de har unødige omkostninger i form af lønninger med videre. Det er ofte mange småting og vaner, som kan gøre en forskel for en lille erhvervsdrivende, siger han.

De mange år som chef for varehuse har også givet et blik for, hvad der sælger samt hvordan.

- Jeg har vel en vis styrke inden for butikslayout. Jeg er rimeligt god til at hurtigt at dissekere en butik, om den ser dynamisk ud, eller om den er ved at falde fra hinanden,og om serviceniveauet passer til butikken og kundeunderlaget, forklarer han.

Mange er ensomme ledere
Hans P. Madsen hjælper for eksempel med markedsføring af butikken, både udtrykket inde i butikken og for eksempel skilte og annoncer, og han giver også råd om mulige nye kundegrupper, og han går ind som en personlig sparringspartner i ledelse.

- Mange selvstændigt forretningsdrivende er jo ensomme som ledere, de mangler ofte sparring på det personlige plan, for eksempel i forhold til personalepleje. Men det er vigtigt at komme gode råd i respekt for, hvad de vil og har økonomi til, siger han.

Og ofte er det få penge, der kan gøre en stor forskel.

Læs også: Kurator regner med hurtigt salg af konkursramte Libratone

- Jeg lavede et regnestykke for en butik for et stykke tid siden. Vi skar et par timer om ugen på nogle ungarbejdere. Det løb op i en besparelse på 25.000 kroner over et helt år. Det lyder måske ikke at meget, men for en købmand eller en bager er det rare penge at beholde i lommen, siger han.

Seks ud af ti overlever
Seks ud af ti virksomheder, som Hans P. Madsen har været rådgiver for, har klaret skærene og overlevet som virksomhed.

- Enkelte er gået konkurs, og en anden hjalp jeg med at lukke ned uden konkurs og komme derfra med lidt penge. Der var også en butik, der gik konkurs med fire ansatte, og hvorjeg rådgav medarbejdere med at komme videre. Kort tid efter havde tre ud af de fire ansatte nye job, siger han.

Hans P. Madsen følger typisk med i virksomheden i et års tid.

- Det tager tid at få vendt kundestrømmen og mange af de andre tiltag, vi sætter i gang, det er ikke gjort på kort tid. Så det kan da ikke undgås, at man får et nært personligt forhold, siger han.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109